عمومی | دانشگاه گیلان

طراحی و ساخت دستگاه ضد عفونی کننده دست و اشیاء با روش ترکیبی پلاسما-فرابنفش توسط پژوهشگران دانشگاه...

دستگاه ضدعفونی کننده دست و اشیاء با روش ترکیبی پلاسما-فرابنفش که توسط پژوهشگران دانشگاه گیلان و با هدف کمک به مدافعان سلامت کشور و در نظر گرفتن قدرت خرید عموم مردم عزیز ایران طراحی و ساخته شده است.
این دستگاه استریل کننده مدرن، کم مصرف و قابل حمل است و به منظور پیشگیری در مبارزه با باکتری ها و ویروس ها به ویژه ویروس کرونا کووید- ۱۹ معرفی می گردد. اساس عملکرد این دستگاه بر پایه روش ترکیبی پلاسمای غیرحرارتی – تابش فرابنفش می باشد، که بخش پلاسمایی آن بر پایه تخلیه الکتریکی هوا عمل می کند و نیازی به کپسول های گاز رایج جهت تولید پلاسما نخواهد بود. در واقع این دستگاه علاوه بر ایجاد تابش فرابنفش در باند UVC (که منطقه ای بسیار بهینه برای میکروب‌کشی و ویروس زدایی توسط اشعه فرابنفش است)، به تولید یک باران شهابی ذرات سرد (حاوی ذرات باردار و برانگیخته، ازن و ... ) در محل نازل پلاسمایی دستگاه می پردازد، بدون آنکه هیچگونه آسیب حرارتی به نمونه مورد نظر بزند. از مزایای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ویروس زدایی و باکتری زدایی با روش خشک و غیرحرارتی و بدون نیاز به مواد شیمیایی مانند الکل و ...

عدم استفاده از آب برای شستشو

عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی در مواد خوراکی

کوچک، کم مصرف و قابل حمل، مناسب برای محیط های اداری و خانگی

دوستدار محیط زیست

فاز طراحی و ساخت دستگاه، توسط علی دژپور (دانشجوی دکتری فیزیک)، مریم نیل کار(دانشجوی دکتری فیزیک) و دکتر ساعد جعفری (عضو هیات علمی گروه فیزیک- دانشیار فیزیک پلاسما) انجام شده است و فرایند اخذ تاییدیه های فنی و بهداشتی و نیز ثبت اختراع آن در حال پیگیری می باشد.