عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

نژاد پرستی و افول امریکا در عرصه جهانی

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ اِذا اَرَدْنا اَنْ نُهْلِکَ قَرْیَهً اَمَرْنا مُتْرَفِیها فَفَسَقُوا فِیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِیراً»(اسراء، ۱۶)

خداوند متعال برای تدبیر عالم سنت های مختلفی دارد منظور از سنتهای الهی در این مقال، روش های خداوند در مقام فعل در تهیه مقدمات و اسباب  و در نتیجه رسیدن به هدف خاصی است. یکی از این موارد سنتهای اجتماعی است که خداوند می فرماید: ««و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه‌اى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان مى‌دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى‌کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى‌شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى‌کوبیم»(اسراء، ۱۶)

گاه پیش می آید که انسان بر اساس زیربناهای فکری انسان محورانه(اومانیستی) و بر اساس گرایش های انحصار طلبانه رویکردی را در پیش می گیرد که مصداق مترف- مترف کسى است که به سر خود رها شود تا هر چه بخواهد بکند.- می شود. و این نگاه مترفانه سردمداران یک نظام و بزرگان جامعه باعث تغییرات اساسی در آن جامعه می شود و بستر درهم کوبیده شدن و افول آن جامعه را فراهم می نماید.

آنچه امروز در جامعه امریکا می بینیم از این قاعده مستثنی نیست. افکار نژاد پرستانه و به شدت انحصار طلبانه در حاکمیت آمریکا باعث سرباز نمودن زخم کهنه تبعیض نژادی در آمریکا شده است. هر چند حقوق بشر در زمینه عدم تبعیض نژادی و یکسان بودن همه انسانها سخنان رنگین و زیبایی را مطرح می کند اما از آنجا که آنچه در طبقه حاکمیتی امریکا مطرح است نه حقوق بشر و اعلامیه جهانی آن بلکه افکار و ایده های مبتنی بر سود گرایی و به شدت رادیکال ماکیاولی و مانند آن است- ایده هایی که دقیقا مصداق مترفان ذکر شده در آیه ۱۶ سوره اسراء هستند- از این رو با وجود روتوش نمودن ظاهر، اما گاهی عنان از کف آنها رفته و حقیقت خویش را هویدا می نمایند. آمریکا دیر زمانیست که رویه ای مترفانه را با رنگین پوستان در پیش گرفته که به گونه ای خلاف حقوق بشر و بلکه خلاف انسانیت است. در واقع آنچه امروز بر سر جورج فلوید و دیگر رنگین پوستان آمریکا آمده است گوشه از سیاستهای مترفانه و غیر انسانی سردمداران امریکا در تقابل با انسانیت است که گاهی در فلسطین، و گاه در یمن و زمانی در عراق و الان در تقابل با رنگین پوستان دیده می شود. امریکا با این اقدامات خود نه تنها بر جدایی و عدم صلح میان ادیان و مذاهب و انسانها دامن می زد بلکه با انسانیت در تقابل بوده است و اکنون با قتل جورج فلوید برای مردم امریکا ماهیت ضد انسانیتی مترفان امریکایی هویدا شده است. ایالات متحده با تلاشی مذبوحانه سعی می کند که از زوال خویش جلوگیری نماید اما آنچه قطعا محقق خواهد شد وعده الهی مبنی بر زوال این گونه نظام هاست. نظامی که در طی حدود ۲۵۰ سال از عمر خود تابلویی نفرت انگیز از جنایت و ضدیت با انسانیت را از خود به نمایش گذاشته است.

حجت الاسلام مهاجر مهدوی راد مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان ایلام