عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

بازدید دکتر وفابخش معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل

بازدید دکتر وفابخش معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل

دکتر وفابخش معاون  امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی ، روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه جاری  به همراه آقایان  مهندس فرامک عزیز کریمی مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی و مهندس اصغری مدیر کل محصولات سبزی، صیفی و جالیز وزارت جهاد کشاورزی ، در سفر به استان اردبیل از طرح‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بازدید به عمل آورند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، در این بازدید که با حضور مهندس نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، دکتر کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ، مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان  و با حضور  جمعی از مدیران استانی ، محققان و پژوهشگران مرکز برگزار شد، ابتدا دکتر کربلائی خیاوی خلاصه‌ای از عملکرد، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل را  به آگاهی بازدیدکنندگان رساند و طی سخنانی  اظهار داشت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل یکی از سایت‌های اصلی تحقیقات غلات در زمینه مطالعات مربوط به سرما، تنش خشکی آخر فصل و بیماری‌های غلات به شمار می‌رود. این ایستگاه همچنین در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های به نژادی اقلیم سرد کشور از ایستگاه‌های مهم  و موثر بحساب می آید ، به طوری که در سال‌های اخیر در  حوزه معرفی ارقام جدید غلات سردسیر ، از جمله رقم آبی گندم پیشگام و میهن و حیدری، زرینه و جو آبی جلگه و مهتاب نقشی اساسی ایفا نموده است.

دکتر کربلائی خیاوی افزود: در سال زراعی جاری تعداد ۲۵ فقره طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های به نژادی و به زراعی غلات آبی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل در حال اجرا هستند ، که در این طرح‌ها خصوصیات مهم از جمله تاریخ‌های سبز، پنجه زنی، ساقه روی، خوشه‌دهی، رسیدن فیزیولوژیکی، ورس، ریزش، ارتفاع بوته، تیپ رشد، عکس‌العمل به سرما و بیماری‌های مهم منطقه یادداشت شده و ارقام متحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده در آزمایشات به نژادی و بین‌المللی گندم و جو، بخصوص در آزمایشات نسل‌های در حال تفکیک گزینش خواهند شد.

در این بازدید  مهندس قاسمی محقق بخش تحقیقات غلات سردسیری، ضمن بیان مشروحی از فعالیت‌های در دست انجام ، در خصوص معرفی  ارقام امیدبخش گندم و جو و همچنین  ارقام قابل ارائه به کشاورزان  با توجه به آخرین شرایط اقلیمی حاکم در کشور ، گزارشی را ارائه نمود.

در ادامه از طرح‌های تحقیقاتی آرایش کاشت سیب‌زمینی بازدید به عمل آمد و  دکتر حسن پناه محقق واحد سیب‌زمینی ، گروه بازدید کننده را در جریان آخرین یافته‌های خود در این زمینه قرار داد و به معرفی دو رقم جدید سیب‌زمینی آتوسا و آنوشا و آرایش کاشت دو ردیف با یک نوار تیپ بین آن‌ها پرداخت.

دکتر جواد وفابخش پس از بازدید از طرح‌های تحقیقاتی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل در گفتگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از روند تحقیقات غلات و وجود کلکسیون ارقام موجود در این مزرعه تحقیقاتی ، محققین را به تسریع در  توسعه و اشاعه این ارقام در عرصه ترغیب نمود و گفت: استان اردبیل یکی از سایت‌های مهم کشوری در بحث غلات است و با توجه به ظرفیت بالای این استان در بحث کشاورزی ، بخش قابل توجهی از غله کشور در این استان تامین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت موقعیت جغرافیایی استان اردبیل را مهم  برشمرد  و افزود: استان اردبیل با دارا بودن دو اقلیم گرمسیری و سردسیری دارای بهترین موقعیت برای کشت انواع محصولات مستعد در این نواحی است. وی با تاکید بر ادامه پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه تولید گندم و ذرت در استان اردبیل گفت: با به ثمر رساندن اقدامات تحقیقاتی، می‌توان بذر مرغوب و پرمحصول را در اختیار کشاورزان قرار داد.

نامبرده تصریح نمود:  احیای قطب‌های تولیدی کشاورزی در سطح کشور از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که با استفاده از دانش و تکنولوژی کشاورزی، تحول چشم‌گیری در صنعت کشاورزی کشور رخ خواهد داد.

دکتر وفابخش افزود : برای قطب‌سازی مناطق مختلف کشاورزی کشور مانند اردبیل، خوزستان و دیگر استان‌ها ، برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته است. وی در پایان تصریح نمود که  دانش و تکنولوژی کشاورزی استان اردبیل به نسبت سال‌های گذشته بسیار ارتقاء یافته که این  مهم ، حرکتی بسیار مناسب و در راستای منافع مردم است.