عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ثبت ۱۵۰هزار مزاحمت تلفنی در سامانه اورژانس چهارمحال و بختیاری

وبدا؛ سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۵۰ هزار مزاحمت تلفنی در سال گذشته در سامانه ۱۱۵ استان ثبت شده است گفت: مردم توجه داشته باشند با این اقدام ممکن است باعث اشغال شدن سامانه و از دست رفتن فرصت برای حفظ جان فرد حادثه دیده‌ای شوند.
به گزارش وبدا به نقل از خبرگزاری فارس؛ دکتر محمد حیدری از ثبت ۱۵۰ هزار مزاحمت تلفنی در سال گذشته در سامانه ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری خبرداد و گفت: با توجه به محدود بودن اپراتورهای سامانه ۱۱۵ هر مزاحمت تلفنی ممکن است باعث اشغال شدن سامانه برای گزارش یک حادثه جدی شده و فرصت طلایی پرسنل امدادرسان را از بین ببرد و باعث مرگ شخص حادثه دیده‌ای شود.
وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات پرسنل اورژانس حوادثی است که برای خود آنها در حین ماموریت‌ها به خصوص در ترافیک‌های جاده‌ای ایجاد می‌شود که انتظار می‌رود مردم در مواجهه با آمبولانس اورژانس همکاری و راه را باز کنند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان تماس با سامانه اورژانس پس از پرسیدن آدرس محل حادثه آمبولانس ارسال می‌شود و سوالات بعدی اپراتور برای ارسال اطلاعات به تکنسین‌های فرستاده شده به محل خواهد بود لذا مردم نگران طولانی شدن تماس و از دست رفتن زمان‌ نشوند.
دکتر حیدری از راه‌اندازی سیستم آسایار در سال گذشته خبر داد و افزود: این سیستم باعث شده که فرم‌های کاغذی از بین بروند و پس از انتقال بیمار به آمبولانس تکنسین از طریق تلفن همراه شرح وضعیت بیمار را قبل از رسیدن به بیمارستان به پرستاران ارسال می‌کند که متناسب با وضعیت بیمار تجهیزات در بیمارستان آماده و زمان بهتر مدیریت شود که گاهی این موضوع باعث سوءتفاهم شده و مردم فکر می‌کنند تکنسین بالای سر بیمار مشغول موبایل‌بازی شده و تنش‌هایی را به همراه داشته است.
وی تاکید کرد: از تمامی مردم خواهشمندیم در صورت وقوع حادثه برای خود یا خانواده آرامش خود را حفظ کنند و استرس و نگرانی‌های خود را کنترل نمایند تا تکنسین اورژانس بهتر بتواند امدادرسانی کند زیرا دیده شده مردم به دلیل استرس زیاد با کارشناسان اورژانس در محل درگیر شده و اقدام به ضرب و شتم و مجروح کردن پرسنل نموده‌اند.