عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

طراحی و اجرای لوح قلمزنی نقوش دوره قاجار

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه امروز «دوشنبه » با اعلام این خبر گفت : این اثر توسط فاطمه زیبانیا هنرمند رشته قلم‎زنی طراحی و اجرا شده است .
او با بیان اینکه نقوش تزئینی در دوره قاجار بر روی انواع آثار هنری تزئینی و کاربردی مورد استفاده قرار می‏گیرد که نمونه‎های آنها در داخل و خارج از ایران موجود است تصریح کرد :در این طرح با الهام از نقاشی جلد لاکی گل و مرغ اثر محمد زمان ،لوح قلمزنی با تکنیک نیم برجسته اجرا شده است.
شریف زاده خاطرنشان کرد : این ایده همسو با حفظ و احیاء هنرهای سنتی و برگزاری همایش هنر دوره قاجار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت .
او گفت : طراحی و اجرای لوح قلمزنی برنجی قلع اندود شده نقوش گل و مرغ دوره قاجار با تکنیک قلمزنی نیم برجسته در ابعاد ۳۰*۲۳ سانتی‎متر مربع انجام شد.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان تصریح کرد : از آنجایی که نقوش گل و مرغ دوران قاجار به صورت مسطح و بیشتر به شکل جلد لاکی نمودار می‎شدند بر آن شدیم تا حجم را بر زیبایی نقوش طراحی شده بر روی فلز بیازماییم تا بر نقوش خوش رنگ و لعاب گل و مرغ جانی مضاعف دهیم .