عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

کاشت ۶ ژنوتیپ گیاه کینوا در ۴ تاریخ کاشت متفاوت در شهرستان خرامه

کاشت ۶ ژنوتیپ گیاه کینوا در ۴ تاریخ کاشت متفاوت

در شهرستان خرامه

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس ابراهیم زارع رئیس و محسن بذرافشان معاون پژوهش و فن آوری این مرکز از مزرعه پروژه پژوهشی کینوا در شهرستان خرامه بازدید نمودند.

شرح مصاحبه با رئیس مرکز در این بازدید:

زارع بیان داشت: در این پروژه شش ژنوتیپ متفاوت از گیاه کینوا  در چهار تاریخ کاشت مختلف کشت شده است، به گفته وی نتیجه این طرح آزمایشی برای کشاورزی استان فارس مهم است. چون گیاه کینوا به عنوان یک گیاه جدید وارد استان فارس شده و برای کاشت در اراضی شورمناسب است. وی افزود EC آب در مزرعه آقای محصولی که محل اجرای این پروژه است ۱۲۰۰۰ و خاک آن نیز ۷۵۰۰ می باشد، که برای کاشت گیاهان زراعی معمول قابلیت استفاده ندارد اما گیاه کینوا این ویژگی را دارد که در چنین خاک هایی به خوبی رشد می کند. البته باید دید پس از برداشت  در این طرح آزمایشی میزان عملکرد محصول چه مقدارخواهد بود.

زارع گفت: باید در مورد  کاشت ارقام مختلف گیاهان جدید به دو موضوع مهم توجه و دقت نظر داشت ۱ -  نیازآبی گیاه ۲-  مسئله محدودیت آب.

در استان فارس برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی سبب شوری آب در اکثر مناطق شده که  گیاه کینوا می تواند گزینه خوبی برای کشت در این مناطق باشد.

وی گفت: گیاه کینوا یکی از گیاهانی است که به شوری آب و خاک  مقاومت زیادی دارد. همچنین این گیاه به خاطر داشتن اندازه و حجم بوته بالایی که دارد می‌تواند برای تعلیف دام ها استفاده شود، به همین منظور میتوان گفت که گیاه کینوا  گیاهی دومنظوره است که علاوه برمصرف انسانی تامین کننده خوراک دام هم می تواند باشد.  بهترین زمان کاشت گیاه کینوا در استان فارس در بازه زمانی است که  بتوان حداکثر استفاده از آب سبز یا آب باران را نمود به همین دلیل در این پروژه تیمار تاریخ کاشت از  ابتدای بهمن ماه تا نیمه اسفند ماه در نظر گرفته شده است.

زارع در بحث ژنوتیپ های این گیاه گفت:

ژنوتیپ های مختلف گیاه کینوا  اهمیت فراوانی دارند، کینوا به عنوان گیاه زراعی بومی ایران نبوده و این گیاه بومی منطقه آمریکای جنوبی و بولیوی است و حدود ۵ سالی است که به صورت محدود وارد الگوی کشت در  ایران شده و در جاهای مختلف کشت می شود البته موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج و همچنین مرکز تحقیقات شوری کشور بر روی این گیاه در حال مطالعه هستند ولی هنوز به رقم شناسنامه داری نرسیده اند. لازم به ذکر است که اشاره شود یکی از ارقام این گیاه رقم تیتیکاکا بوده که در استان فارس وارد شده و کشت می شود ولی این رقم بسته به موقعیت زمان و منطقه کاشت عملکرد متفاوتی دارد. در این آزمایش علاوه بر این رقم ۵ ژنوتیپ دیگر هم کشت شده است. تا اثر هم زمان رقم و تاریخ کاشت بررسی گردد. کینوا سازگاری خوبی به شرایط مختلف آب و هوایی نشان داده است. این آزمایش علاوه بر منطقه  خرامه که معتدل رو به گرم است، در ایستگاه های تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب و زرقان هم به شکل پروژه آزمایشی کشت گردیده است.

دکتر زارع در پایان اظهار نمود: ندانسته های ما در مورد این گیاه زیاد است ولی به هرحال کارهای انجام شده تا این زمان کارهای ارزشمندی بوده است از جمله بحث فرآوری این گیاه در بحث خوراک های انسانی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس کار شده و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در حال تکمیل نمودن  مطالعات و موارد اشاره شده در مورد این گیاه مفید هستند. امیدواریم با انجام این آزمایش و سایر مطالعات بتوانیم محصولی به کشاورزان معرفی  نمائیم که علاوه بر سازگاری با شرایط استان فارس درآمد مناسبی نیز نصیب بهره برداران نماید.