عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

۸ ژوئن؛ روز جهانی تومور مغزی


۸ ژوئن با هدف حمایت از این بیماران، خانواده‌های آن ها و حتی دانشمندان حوضه سلامت به عنوان روز جهانی تومور مغزی اعلام شده است.

تومور، در واقع رشد غیر طبیعی سلول ها در داخل مغز و یا جمجمه است. تومورها، می توانند خوش خیم و یا بد خیم باشند. رشد این تومورهای مغزی در داخل مغز باعث افزایش فشار به بافت های مغزی شده ومشکلاتی را به بار می آورند که برای فرد مبتلا تهدید کننده است.

تومورهای مغزی به نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند. تومورهای مغزی اولیه، از داخل بافت مغز نشآت می گیرند و اغلب خوش خیم هستند. درحالیکه تومورهای ثانویه، ممکن است در اثر رشد سلول های سرطانی از بخش های دیگر بدن مانند: سینه و ریه ها، ایجاد شوند.
انجمن تومور مغزی آلمان (Deutsche Hirntumorhilfe e.V.)، که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد، ۸ ژوئن را با هدف حمایت از این بیماران، خانواده های آن ها و حتی دانشمندان حوضه سلامت، با عنوان روز جهانی تومور مغزی اعلام کرد.

کارکردهای مغز به لحاظ پیچیدگی و ظرافتی که دارد می تواند با تغییر ساختار سلولی و با ایجاد فشار و به هم خوردگی انسجام در سیستم بافتی در مغز، باعث اختلال اختلالات حرکتی، حسی و شناختی شود،  تومورهای مغزی تجمعی از سلول های غیرطبیعی در مغز است که به دلیل محدود بودن فضای بسته جمجمه باعث ایجاد فشار و در نتیجه سبب بروز اختلال حرکتی، حسی و شناختی شده و زندگی فرد را به مخاطره می اندازد.