عمومی | دانشگاه گلستان

طرح تثبیت و مقاوم سازی زمین لغزش در روستای آق امام با همکاری دانشگاه گلستان انجام شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر حامد رضایی عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و مشاور طرح تثبیت و مقاوم سازی روستای آق امام در این باره گفت:
طی بازیدی که دکتر حق شناس استاندار گلستان از محل زمین لغزش داشتند و طبق تصمیمی که در کارگروه ستاد مدیریت بحران استان جهت مقاوم سازی این روستا صورت گرفت، مقرر گردید در محله احمد آباد طرح تثبیت اجرا و آن دسته از روستاییان که متقاضی جابجا شدن هستند به سایت جدید در روستای آق امام به مساحت پنج و نیم هکتار منتقل شوند.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه گلستان تصریح کرد: طرح تثبیت و مقاوم سازی روستای آق امام با تخصیص مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان در کارگروه مدیریت بحران استان تصویب و با مشاوره دانشگاه گلستان توسط بنیاد مسکن استان در حال اجرا می باشد.

گفتنی است روستای آق امام شهرستان مراوه تپه قریب به ۵۰۰ خانوار جمعیت دارد که با توجه به بارش های صورت گرفته در روزهای ۱۱ فروردین و ۸ اردیبهشت سال جاری دو محله سعدآباد و احمدآباد دچار رانش شدند که در این بین ۶۰ واحد مسکونی تخریب و به تاسیسات عمومی روستا خسارت زیادی وارد گردید که پس از بازدید و برداشت‏ های صحرایی مطالعات زمین‏ شناسی، ژئوتکنیک و ژئوالکتریک نهایتاً تصمیم بر آن شد که کوچ اجباری در محله سعدآباد رخ دهد.

شایان ذکر است زمین لغزش به عواملی همچون استعداد زمین شناسی، توپوگرافی زمین و آب و از همه مهمتر به فعالیت های انسانی بستگی دارد. در این راستا سیستم های زهکشی زیرسطحی، بندهای اصلاحی و دیوارهای حایل، مدیریت و جمع آوری آب ها از روش های پایدارسازی محسوب میشوند.