برگزاری رویداد استارتاپی نهال در مرکز نوآوری مانا
برگزاری رویداد استارتاپی نهال در مرکز نوآوری مانا
سومین رویداد استارتاپی مرکز نوآوری مانا، در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.
در رویداد استارتاپی نهال- سومین رویداد استارتاپی ویژه بانوان که توسط مرکز نوآوری مانا برگزار می شود- ۴۵ شرکت کننده و در مجموع ۱۰ تیم وارد شتابدهنده مانا شدند که از این تعداد، ۶ تیم موفق به جذب سرمایه اولیه و ۴ تیم به دوره پیش شتابدهی مانا وارد شدند. این گروهها روزهای ۱۶ ام و ۱۷ اردیبهشت ایده های خود را به داوران ارائه کردند و نتیجه این داوری بعد از حدود یک هفته جمع بندی و به اطلاع شرکت کنندگان رسید.
در این رویداد، طی سه روز، افراد و تیم های علاقه مند به فضای کارآفرینی و استارتاپی در وبینارهای آموزشی شرکت کردند و پس از آن این تیم ها در طی دو هفته با راهنمایی اساتید و پشتیبانان رویداد به بررسی بیشتر ایده خود و اعتبارسنجی اولیه آن پرداخته و در انتهای این مدت، بوم مدل کسب و کار و نمونه اولیه ساده از محصول یا خدمت خود را به داوران ارائه دادند.
ارائه های تیم ها در این دوره توسط ۴ نفر از اساتید با تجربه در اکوسیستم استارتاپی کشور بررسی و در نهایت ۱۰ تیم به عنوان تیم های برگزیده این دوره از نهال وارد شتابدهنده مانا شدند، که از این بین ۴ تیم موفق به جذب سرمایه اولیه و ورود به دوره شتابدهی و ۶ تیم موفق به جلب نظر داوران برای ورود به دوره پیش شتابدهی شدند.
کارگاه های آموزشی این دوره نهال شامل: «شخصیت شناسی و تیم سازی»؛ «اعتبار سنجی ایده»؛ «بوم مدل کسب و کار»؛ «شناخت بازار و مشتری»؛ «مدل های درآمدی استارتاپ ها» و «کمینه محصول قابل ارائه به بازار» بود و در نهایت تیم های زیر پذیرفته شدند:
-
تیم جعبک در حوزه پرورش خلاقیت کودکان - جذب سرمایه ۵۰ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم فیزیوتراپی در حوزه مهندسی پزشکی- جذب سرمایه ۱۵ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم زیفا، پلتفرم مد و لباس - جذب سرمایه ۷ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم سیمرغ، پلتفرم ارائه خدمات آموزشی- جذب سرمایه ۵ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم رویدادگاه، پلتفرم ارائه خدمات رویداد- جذب سرمایه ۵ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم همبازی، پلتفرم خدمات عکاسی- جذب سرمایه ۵ میلیون تومان و ورود به دوره شتابدهی
-
تیم ایرانینو، پلتفرم ارائه خدمات آموزشی، موفق به جلب نظر داوران و ورود دوره پیش شتابدهی
-
تیم کاردانو، پلتفرم تحلیل بازار بورس، موفق به جلب نظر داوران و ورود به دوره پیش شتابدهی
-
تیم بوکیبا، پلتفرم نویسندگان و شاعران- جلب نظر داوران و ورود به دوره پیش شتابدهی
-
تیم نهال پرور، ارائه بازی های مهارتی- جلب نظر داوران و ورود به دوره پیش شتابدهی
یادآور می شود مرکز نوآوری مانا از چند سال پیش به عنوان یک شتابدهنده اقدام به جذب و تشکیل تیمهای استارتاپی تحت عنوان رویداد نهال می کند. در این رویداد افراد علاقه مند به حوزه استارتاپها شرکت می کنند که شامل دو دسته افراد می باشند
:
یک دسته آنهایی که صاحب ایده هستند و در طی رویداد اعضای تیم خود را تکمیل و ایده شان را تعمیق می کنند
.
دسته دوم افرادی هستند که ایده ای ندارند و تنها به امید جذب در تیمهای دیگر در این رویداد شرکت می کنند
.
آموزش و جذب در شتابدهنده مانا از اهداف مشترک هر دو دسته می باشد
.
در پایان رویداد، تیمها داوری می شوند و افراد برگزیده وارد شتابدهنده مانا و
تیمهایی که نمونه اولیه برای محصول خود ندارند، وارد فاز پیش شتابدهی می شوند
.
در این مرحله تیمها بوم مدل کسب و کار خود را تکمیل و تصحیح می کنند
و در نهایت باید به کمینه محصول پذیرفتنی
(
MVP
)
دست پیدا کنند
که
در طول این مدت از پشتیبانی نیروهای مانا بهره می برند و بسته به تیم و نوع محصولشان مقداری سرمایه
(
در حدود
۵
تا
۱۵
میلیون تومان
)
به آنها تعلق می گیرد
.
در فاز پیش شتابدهی، برای تیمها شاخصهایی
(
KPI
)
در نظر گرفته می شود که تیمها باید در زمان تعیین شده به آن دست پیدا کنند
.
در صورتی که تیمها به KPI خود در زمان معین نرسند، بسته به صلاحدید پشتیبانها، زمان برای آنها تمدید می شود و درصورتی که به شاخص های تعیین شده دست پیدا کردند، وارد فاز شتابدهی می شوند
.
در فاز شتابدهی، تیمها جهت ارائه محصول خود به بازار اقدام می کنند و باید بازار هدف محصول خود را پیدا کنند
.
در این مرحله نیز برای تیمها KPI مشخص شده و روی تیمها سرمایه گذاری
(
تا سقف
۵۰
میلیون تومان
)
صورت می گیرد
.
در صورتی که تیمها در زمان تعیین شده به KPI خود دست پیدا کنند، در خارج از شتابدهنده به سرمایه گذاران مختلف، محصول خود را ارائه می کنند و درصدد جذب سرمایه گذار برمی آیند
که
به این صورت از شتابدهنده خارج می شوند
.