عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

برگزاری رویداد استارتاپی نهال در مرکز نوآوری مانا

برگزاری رویداد استارتاپی نهال در مرکز نوآوری مانا


سومین رویداد استارتاپی مرکز نوآوری مانا، در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.
در رویداد استارتاپی نهال- سومین رویداد استارتاپی ویژه بانوان که توسط مرکز نوآوری مانا برگزار می شود- ۴۵ شرکت کننده و در مجموع ۱۰ تیم وارد شتابدهنده مانا شدند که از این تعداد، ۶ تیم موفق به جذب سرمایه اولیه و ۴ تیم به دوره پیش شتابدهی مانا وارد شدند. این گروهها روزهای ۱۶ ام و ۱۷ اردیبهشت ایده های خود را به داوران ارائه کردند و نتیجه این داوری بعد از حدود یک هفته جمع بندی و به اطلاع شرکت کنندگان رسید.
در این رویداد، طی سه روز، افراد و تیم های علاقه مند به فضای کارآفرینی و استارتاپی در وبینارهای آموزشی شرکت کردند و پس از آن این تیم ها در طی دو هفته با راهنمایی اساتید و پشتیبانان رویداد به بررسی بیشتر ایده خود و اعتبارسنجی اولیه آن پرداخته و در انتهای این مدت، بوم مدل کسب و کار و نمونه اولیه ساده از محصول یا خدمت خود را به داوران ارائه دادند.
ارائه های تیم ها در این دوره توسط ۴ نفر از اساتید با تجربه در اکوسیستم استارتاپی کشور بررسی و در نهایت ۱۰ تیم به عنوان تیم های برگزیده این دوره از نهال وارد شتابدهنده مانا شدند، که از این بین ۴ تیم موفق به جذب سرمایه اولیه و ورود به دوره شتابدهی و ۶ تیم موفق به جلب نظر داوران برای ورود به دوره پیش شتابدهی شدند.
کارگاه های آموزشی این دوره نهال شامل: «شخصیت شناسی و تیم سازی»؛ «اعتبار سنجی ایده»؛ «بوم مدل کسب و کار»؛ «شناخت بازار و مشتری»؛ «مدل های درآمدی استارتاپ ها» و «کمینه محصول قابل ارائه به بازار» بود و در نهایت تیم های زیر پذیرفته شدند:

یادآور می شود مرکز نوآوری مانا از چند سال پیش به عنوان یک شتابدهنده اقدام به جذب و تشکیل تیمهای استارتاپی تحت عنوان رویداد نهال می کند. در این رویداد افراد علاقه مند به حوزه استارتاپها شرکت می کنند که شامل دو دسته افراد می باشند : یک دسته آنهایی که صاحب ایده هستند و در طی رویداد اعضای تیم خود را تکمیل و ایده شان را تعمیق می کنند . دسته دوم افرادی هستند که ایده ای ندارند و تنها به امید جذب در تیمهای دیگر در این رویداد شرکت می کنند . آموزش و جذب در شتابدهنده مانا از اهداف مشترک هر دو دسته می باشد .
در پایان رویداد، تیمها داوری می شوند و افراد برگزیده وارد شتابدهنده مانا و تیمهایی که نمونه اولیه برای محصول خود ندارند، وارد فاز پیش شتابدهی می شوند . در این مرحله تیمها بوم مدل کسب و کار خود را تکمیل و تصحیح می کنند و در نهایت باید به کمینه محصول پذیرفتنی ( MVP ) دست پیدا کنند که در طول این مدت از پشتیبانی نیروهای مانا بهره می برند و بسته به تیم و نوع محصولشان مقداری سرمایه ( در حدود ۵ تا ۱۵ میلیون تومان ) به آنها تعلق می گیرد .
در فاز پیش شتابدهی، برای تیمها شاخصهایی ( KPI ) در نظر گرفته می شود که تیمها باید در زمان تعیین شده به آن دست پیدا کنند . در صورتی که تیمها به KPI خود در زمان معین نرسند، بسته به صلاحدید پشتیبانها، زمان برای آنها تمدید می شود و درصورتی که به شاخص های تعیین شده دست پیدا کردند، وارد فاز شتابدهی می شوند . در فاز شتابدهی، تیمها جهت ارائه محصول خود به بازار اقدام می کنند و باید بازار هدف محصول خود را پیدا کنند . در این مرحله نیز برای تیمها KPI مشخص شده و روی تیمها سرمایه گذاری ( تا سقف ۵۰ میلیون تومان ) صورت می گیرد . در صورتی که تیمها در زمان تعیین شده به KPI خود دست پیدا کنند، در خارج از شتابدهنده به سرمایه گذاران مختلف، محصول خود را ارائه می کنند و درصدد جذب سرمایه گذار برمی آیند که به این صورت از شتابدهنده خارج می شوند .

Sapp.ir/iust_iran