عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و هیات همراه از مزارع موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج

بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و هیات همراه از مزارع موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، سیزدهم خردادماه سال جاری ، آقای دکتر وفابخش معاون وزارت جهاد کشاورزی  در امور زراعت ، بهمراه آقایان  مهندس مهاجر مشاور  وزیر و مسئول طرح توسعه دانه های روغنی و  مهندس کریمی مسئول  دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت از مزارع موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج  بازدید بعمل آوردند .

در این بازدید رئیس  موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر  ، معاونین پژوهشی و برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و روسا و معاونین  بخش های تحقیقاتی غلات و دانه های روغنی ، بهمراه تنی چند از  محققین  بخش ها توضیحات لازم را به  استحضار هیات  بازدید کننده رساندند .

دکتر گودرز نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ضمن خیرمقدم به آقای دکتر وفابخش و همراهان، با معرفی همکاران و محققین موسسه ،  خلاصه ای از برنامه ها و چالشهای موجود موسسه را  بیان نمود. ایشان در این گزارش اعلام داشت که  از سال ۹۲ تا به  امروز  ، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بطور متوسط پانزده واریته را در سال معرفی نموده است  که نسبت به سالهای قبل ،  افزایش سه برابری را نشان می دهد.  وی در خصوص ضریب نفوذ ارقام موسسه در ساختار بذر مصرفی کشور اظهار داشت که ۹۷ درصد  بذر رسمی گندم و جو،  ۱۰۰ درصد  بذر رسمی حبوبات مصرفی، ۷۵ درصد بذر ذرت هیبرید و ۴۰ تا ۶۰ درصد بذر دانه های روغنی در کشور از بذور معرفی شده و انبوه سازی شده موسسه می باشد.  نامبرده  نداشتن سازمان بذر را یکی از بزرگترین مشکلات عرضه و توزیع بذر برخی محصولات مانند محصولات علوفه ای را به عنوان یک چالش  برشمرد  در این بازدید  دکتر توحید نجفی میرک و  دکتر قزوینی رییس و معاون  بخش و همچنین محققین بخش تحقیقات غلات مشروحی از فعالیت های در دست انجام و ارقام امید بخش جو و گندم و ارقام قابل ارائه به کشاورزان را با توجه به آخرین شرایط اقلیمی حاکم در کشور ارائه و معرفی نمودند .

جناب آقای  دکتر وفابخش  معاونت امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از روند تحقیقات غلات و وجود کلکسیون ارقام موجود در این مزرعه تحقیقاتی محققین را به تسریع توسعه این ارقام در عرصه ترغیب نمودند .

در ادامه این بازدید از مزرعه تحقیقاتی و تولید بذر کلزا و گلرنگ بخش تحقیقات دانه های روغنی بازدید بعمل آمد. در این بخش نیز  آقایان  دکتر علیزاده و  دکتر غفاری رییس و معاون  بخش تحقیقات دانه های روغنی و نیز تعدادی از محققین این بخش گروه بازدید کننده را در جریان آخرین یافته های خود در این زمینه قرار داده  و به بیان چالش های خود در این حوزه پرداختند .