عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

دقت و پیگیری تیم سلامت مرکز خدمات جامع سلامت عصمت آباد، جان مادر باردار را نجات داد

دقت و پیگیری تیم سلامت مرکز خدمات جامع سلامت عصمت آباد، از توابع شهرستان بویین زهرا، جان مادر باردار باردار ۲۱ ساله تبعه افغانستان را نجات داد.

معصومه علمشاهی، کارشناس مسوول واحد بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با گفتن این خبر؛ اظهار کرد: این مادر باردار تبعه افغانستان، به تازگی از شهرستان ساوه به شهرستان بویین زهرا مهاجرت کرده است و روز هفتم خرداد ۱۳۹۹ برای دریافت مراقبت ها به مرکز خدمات جامع سلامت روستایی عصمت آباد مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه مادر، هنگام دریافت خدمات تخصصی و تکمیل پرونده مراقبتی، به دلیل شک به کم کاری تیروئید و تزریق آمپول روگام و همچنین مشاهده اِدم در معاینات فیزیکی، به متخصص زنان ارجاع شد و در پیگیری های مجدد، مادر به تماس های تلفنی کادر مرکز پاسخ گو نبود؛ بر این مبنا، با حضور پزشک، ماما و بهورز مرکز در منزل، برای او مراقبت ها ارائه شد.

کارشناس مسوول واحد بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا گفت: با انجام معاینات ویژه توسط تیم سلامت، مادر با فشارخون افزایش یافته به بیمارستان امیرالمومنین(ع) بویین زهرا ارجاع فوری شد و تیم سلامت پس از اطمینان از مراجعه مادر به بیمارستان، اقدام به ترک محل زندگی او کرد؛ ولی پیگیر شرایط او در بیمارستان شد.

وی با اشاره به اینکه مادر پس از مراجعه به بیمارستان به دلیل تشخیص پره اکلامپسی شدید(یکی از عوارض بارداری) به مرکز آموزشی و درمانی کوثر در قزوین اعزام شد و طی سزارین اورژانسی در سن ۳۲ هفته، بارداری او پایان یافت؛ بیان کرد: پس از انجام اقدامات درمانی مناسب در بیمارستان، در حال حاضر، حال عمومی مادر و نوزاد، مساعد گزارش شده است.

علمشاهی با قدردانی از تیم سلامت، شامل: دکتر معصومه جاویدی، گلایل آچاک و سمیه فرجی، به ترتیب: پزشک، ماما و بهورز مرکز؛ توصیه کرد: چون یکی از راه کارهای موثر در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، ارائه مراقبت های پیش و هنگام بارداری و هنگام و پس از زایمان است؛ تمام مادران باردار و بانوانی که قصد بارداری دارند، لازم است برای دریافت مراقبت های مناسب در دوران مذکور، به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و یا خانه بهداشت محل زندگی خود مراجعه کنند.