عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

راه اندازی سامانه ارسال الکترونیکی نقشه به شهرداری ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر از راه اندازی سامانه ارسال الکترونیکی نقشه به شهرداری ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، علیرضا سنائی دشتی با اشاره به راه اندازی سامانه ارسال الکترونیکی نقشه به شهرداری ها، گفت: نظر به لزوم کاهش مراجعات حضوری مردم، مهندسین، دفاتر طراحی و شرکت های حقوقی و ... جهت امور مختلف مرتبط با سازمان، در زمینه خدمات طراحی، مواردی توسط این سازمان پیگیری و به نتیجه مطلوب رسید.

وی اعلام کرد: با هدف تسریع در امور کنترل نقشه و جلوگیری از هدر رفت زمان و اتلاف مواد مصرفی و همچنین کمک به حفظ محیط زیست، امکان ارسال نقشه ها از طریق سامانه اقدامات مختلفی صورت گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر در این باره توضیح داد: در مسیر طراحی و تائید و کنترل نقشه ها، دلایلی هم چون ضرورت چاپ حداقل ۱۳ سری از نقشه ها پس از تائید نهایی، اسراف در مصرف کاغذ، عدم وجود یک نظام یکپارچه کنترل نقشه فی مابین شهرداری و سازمان نظام مهندسی، الزام انجام سفرهای متعدد درون شهری و مراجعات حضوری جهت اخذ تائیدیه از طراحان نقشه، دفاتر طراحی، شهرداری، سازمان آتش نشانی، فضای سبز و سازمان نظام مهندسی و ... منجر به رایزنی ها و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شهرداری در جهت حل موانع و برقراری ارتباط سامانه ای فی مابین سازمان نظام مهندسی و شهرداری طی سال ۹۸ شد. سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۹۹ پس از پیگیری های متعدد، سامانه کنترل نقشه سازمان نظام مهندسی به شهرداری های استان متصل و مقرر شد که کلیه نقشه ها در بستر  سامانه فوق ارسال شود.

به گفته وی، در این سامانه نقشه های معماری پس از ارسال از سوی دفاتر به کارشناسان شهرداری ارجاع و در صورت تائید توسط کارشناس شهرداری، نقشه ها به صورت خودکار به واحد آتش نشانی و فضای سبز ارسال می شود. در صورت تائید نقشه های مذکور جهت بررسی و کنترل به سازمان ارجاع شده و در صورت تائید نقشه معماری در این مرحله، در ادامه نقشه های سازه، برق و مکانیک نیز ارسال خواهند شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر تصریح کرد: کلیه نقشه ها پس از طی مراحل لازم و اخذ تائیدیه واحد کنترل نقشه و ارجاع به واحدهای ثبت ملک و عقد قرارداد مجدداً به شهرداری ارجاع داده خواهد شد که در این مرحله مالک می تواند با مراجعه به شهرداری جهت اخذ پروانه ساختمانی اقدام کند. از مهم ترین دستاوردهای سامانه جدید می توان به امکان پایش و رصد نقشه های ارجاعی و ایجاد آرشیو اصولی، کارآمد و مشترک مابین شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی اشاره کرد.

وی گفت: در این سامانه نقشه ها به صورت فایل اتوکد و پی دی اف ارسال شده و کلیه مهرهای طراح، دفتر طراحی، واحد کنترل نقشه و ثبت قرارداد سازمان نظام مهندسی، شهرداری، آتش نشانی و فضای سبز به صورت الکترونیکی در نقشه ها درج می گردد. با توجه به وجود مهرهای الکترونیکی، کلیه نقشه ها بدون نیاز به مراجعه به سازمان و شهرداری و توسط دفتر قابل چاپ و ارائه و تحویل به مالک می باشد. همچنین نقشه های تائید شده از طریق سامانه به مهندسین ناظر ارجاع خواهد شد و ناظران به نقشه تائید شده و بدون امکان دخل و تصرف دسترسی خواهند داشت.