عمومی | دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان

افتتاحیه مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی قوچان، مراسم افتتاحیه مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان برگزار شد.

در این مراسم، ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان به همراه هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی قوچان، مدیران گروه های مختلف دانشگاه صنعتی قوچان، خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند.

همچنین جناب آقای مهندس رجایی نیا فرماندار محترم شهرستان قوچان نیز به عنوان مهمان ویژه در دانشگاه صنعتی قوچان حضور داشتند.

در این مراسم که به صورت آنلاین نیز در حال برگزاری بود، جناب آقای دکتر جعفر توفیقی ریاست محترم پژوهشگاه صنعت نفت و دکتر بزمی معاونت محترم فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر کناری مسئول دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آقای دکتر نیک پرست ریاست مرکز رشد پالایشگاه سرخس و جناب آقای خانلری ریاست مجتمع پتروشیمی بجنورد حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم جناب آقای دکتر علی اصغر بهشتی ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان گفت: در مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان تلاش بر این است که ارتباط با صنعت تقویت شود و در همین راستا یکی از مجموعه هایی که توانستیم ارتباط نزدیکی با آن ها داشته باشیم " پژوهشگاه صنعت نفت " بود که تفاهم نامه ای امضاء شد.

ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان در ادامه یادآور شد: در همین راستا و در چند ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه ای که در کشور با آن مواجه بودیم در مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان سه کارگروه عمده تشکیل دادیم.

کارگروه اول، کارگروه محیط زیست و انرژی می باشد که دو شرکت دانش بنیان، نانو کیت و یکتا طوس در حال فعالیت هستند و اساتید محتلف اعلام همکاری کرده اند و جلساتی نیز تشکیل شده است.

کارگروه دوم، کارگروه بالادستی و استخراج است که شرکت کامپوزیت صدرا و از اساتید گروه مکانیک در حال فعالیت هستند.

کارگروه سوم نیز کارگروه فرآیندهای پایین دستی است، شرکت یکتا طوس که از شرکت های دانش بنیان است در این کاروگروه فعال می باشد.

دکتر بهشتی در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده شاهد پیشرفت این مرکز رشد باشیم و در کارگروه هایی که اساتید دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند بتوانند بندهای موجود در تفاهم نامه را در عمل و به صورت اجرایی با موفقیت انجام دهند.

دکتر بهشتی خاطرنشان کرد: از اینکه به مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان اعتماد شده است تشکر می کنیم و امیدواریم بتوانیم ارتباط نزدیکی که ایجاد شده است را حفظ کرده و با تلاش های بیشتر مجموعه اعضای محترم هیئت علمی بتوانیم بخشی از مشکلات جامعه را رفع کنیم و از پتانسیل و استعدادهای نخبگان پرورش یافته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه هادی رجایی فرماندار محترم شهرستان قوچان به سخنرانی پرداخت و گفت: شهرستان قوچان در شمال شرق کشور عزیزمان قراردارد که یکی از قطب های دانشگاهی خراسان رضوی است و با داشتن ۱۰ دانشگاه شرایط خوبی در منطقه دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی قوچان از بدو تاسیس رشد بسیار خوبی را در همه قسمت ها داشته است و فعالیت های خوبی در حوزه های مختلف اعم از آموزشی و پژوهشی صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان قوچان ادامه داد: دانشگاه صنعتی قوچان ارتباط تنگاتنگی با مجموعه صنعت شهرستان داشته که نمونه آخر آن دوستان دانشگاه در ایام شروع ویروس کرونا در بازه زمانی بسیار کوتاهی ماده ضد عفونی کننده ای بدون آسیب جمعی را توانستند اختراع کنند.

وی ادامه داد: فاصله نزدیک ما با پایتخت کشور ترکمنستان می تواند کمک شایانی در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی مشترک دانشگاه صنعتی قوچان و پژوهشگاه صنعت نفت داشته باشد و در حوزه های مختلف نیز تاثیرات خوبی را خواهد داشت.

فرماندار شهرستان در ادامه ضمن تشکر از مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان برای افتتاح این مرکز رشد و همچنین اعتمادی که پژوهشگاه صنعت نفت به این دانشگاه و شهرستان داشته است ادامه داد: ما نیز آمادگی خود و تمامی دستگاه های دولتی برای پیشبرد اهداف مدنظر را اعلام می نماییم.

وی در پایان گفت: جا دارد از اعتماد مجموعه وزارت علوم، مجموعه حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه صنعت نفت تقدیر و تشکر نمایم و امیدواریم با انجام اقدامات و فعالیت های مشترک منشا خیر و برکت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

در ادامه این جلسه دکتر جعفر توفیقی ریاست محترم پژوهشگاه صنعت نفت نیز گفت: بنده نیز خدمت همکاران محترم در دانشگاه صنعتی قوچان بابت این ابتکار و فعالیتی که آغاز کرده اند در مرکز رشد و فناروی این دانشگاه تبریک عرض می کنم که این مهم نشان دهده این است که یک تیم جوان و پر تلاش و پر انرژی و با انگیزه در دانشگاه صنعتی قوچان جمع شده اند و بنا دارند یک ارتباط بسیار خوبی را بین دانشگاه و صنعت برقرار کنند و قطعا این اتفاق خوب بدون حمایت مسئولین شهرستانی مانند فرماندار محترم نخواهد افتاد.

وی در ادامه گفت: این همکاری برای ما مزایای دو طرفه ای دارد و به این شکل نیست که فقط ما حامی باشیم و قطعا این همکاری برای ما نیز مفید می باشد و برای دانشگاه نیز مورد اهمیت است و نهایتا ارزش افزوده ای خوب برای هر دو طرف دارد و بنده اطمینان دارم یک نمونه خوب و موفقی از همکاری چند جانبه خواهد بود.

دکتر توفیقی در ادامه یادآور شد: بنده افتخار داشته ام که در چها سال گذشته از نزدیک شاهد رشد نظام علمی، آموزشی و فناوری کشور بوده ام و افتخار می کنم که کشور ما در این مسیر قدم برمی دارد.

وی ادامه داد: ما از دیرباز این خلاء را احساس می کردیم که ارتباط با دانشگاه و صنعت وجود ندارد و تعداد دانشجویان، اساتید و مقاله های علمی ، دانشگاه ها، دانش آموختگان اضافه می شوند و در مقابل صنعت نیز در همه زمینه ها و به خصوص در زمینه پتروشیمی رشد می کند ولی متاسفانه خیلی این دو نهاد با هم ارتباط ندارند و تلاش های زیادی برای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت انجام میشد ولی به آن شکل که باید و شاید این اتفاق مهم و خوب شکل نمی گرفت تا اینکه مرکز رشد در کشور ما تشکیل شد تا به عنوان پُلی برای ارتباط دانشگاه با صنعت باشد و امیدواریم با این اتفاق نظام علمی کشور روز به روز به بلوغ بالاتری خواهد رسید.

دکتر توفیقی افزود:خوشبختانه در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی صورت گرفته است و نظام فناوری، نوآوری، تجاری سازی فناوری شکل گرفته است و بحث اقتصاد دانش بنیان خوشبختانه در برنامه چهارم توسعه به طور جدی در بخش مختلف دولتی و خصوصی در حال پیگیری مسائل هستند و جا دارد از همکاری  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آقای دکتر ستاری و وزارت علوم، معاونت پژوهش و فناوری و بخش های مختلف بابت پایه گذاری و رشد این حرکت تشکر کنم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروزه مراکز رشد، مراکزنوآوری و پارک های علم و فناوری عاملی شده اند برای شکل دادن به ارتباط دانشگاه و صنعت که امروز شاهد آن هستیم که مدیران محترم صنعت نیاز های خود را به دانشگاه ها و مراکز رشد و پارک های علم و فناروی ارائه می کنند.

دکتر توفیقی در پایان خاطر نشان کرد: بنده اطمینان دارم این مرکز و ارتباط آن با صنعت، کمک بسیار خوبی به صنعت خواهد کرد و دانشگاه صنعتی قوچان و  این مرکز یک نهاد فعال خواهد بود و پژوهشگاه صنعت نفت نیز در کنار شما می باشد و مطمئن هستم مرکز رشد دانشگاه صنعتی قوچان زمینه ساز رشد فناوری بسیار زیادی در حوزه های مختلف به خصوص نفت و گاز که یکی از جهت گیری های دانشگاه صنعتی قوچان می باشد خواهد شد.

در انتهای این جلسه، جناب آقای دکتر موسوی کندومال که به عنوان نماینده دانشگاه صنعتی قوچان در پژوهشگاه صنعت نفت حضور داشتند، لوح سپاس و همچنین تندیس یادبودی را از سوی آقای دکتر بهشتی ریاست محترم دانشگاه صنعتی قوچان تقدیم جناب آقای دکتر جعفر توفیقی نمودند.