عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

عفاف و حجاب، از عوامل رشد اخلاق دینی است

در جلسه شورای فرهنگی مطرح شد

عفاف و حجاب، از عوامل رشد  اخلاق  دینی است

جلسه شورای فرهنگی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۲ در سالن مرحوم پاشایی این مرکز برگزار گردید. در این جلسه، مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه، رییس، معاونین پشتیبانی، آموزش، پژوهش، مسوولین روابط عمومی، بسیج و حراست و مسوول حجاب و عفاف و روسای ایستگاه تحقیقات زرقان و واحد آموزش علی آباد حضور داشتند.

در ابتدا حاج آقا موسوی، مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در مرکز،  ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بابیان حدیثی از  امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد بلا و آزمایش، بلارا دارای درجات مختلف دانست. در این حدیث، بلا برای ظالمین به منزله تنبیه و مجازات،  برای مومن به منزله امتحان و آزمایش برای رسیدن به صبر و بردباری، برای پیامبران مایه ارتقای درجه و برای اولیا مایه کرامت و بزرگواری بیان شد. وی با اشاره به اسباب مادی و معنوی برای حل مشکلات جامعه جهانی، مهمترین آن اسباب را قرائت قرآن، نماز و صدقه برشمرد.

حاج آقا موسوی در مورد عفاف و حجاب به تعیین حدود پوشش زن و مرد و  اطلاع رسانی در این مورد نیز اشاره نمود. وی در خصوص اجرای برنامه های آموزشی، جلسات هم اندیشی، خدمات فرهنگی  و هنری عفاف و حجاب، خدمات مشاوره‌ای، فضاسازی و تبلیغات محیطی، تشویق و ترغیب عفاف و حجاب، ارشاد و راهنمایی و نظارت و ارزیابی توضیحات مشروحی ارائه داد.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه، به برنامه های ده گانه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و لزوم اجرای دستورالعمل های موجود نیز اشاره کرد. در این خصوص، مساله عفاف و حجاب در امور هنری و آموزشی و پژوهشی، برگزاری منظم جلسات، ارائه گزارشات فصلی و موردی، تدوین منشور حجاب و عفاف، پوشش زن و مرد، امر به معروف و نهی از منکر و نظارت بر رعایت اخلاق دینی مورد تاکید قرار گرفت. وی ر ادامه با بیان احادیثی، بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.

در ادامه اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر تعیین شدند. رئیس مرکز به عنوان رئیس شورا و معاون پشتیبانی، مسوولین روابط عمومی، حراست، بسیج، مشاور امور زنان و خانواده به عنوان اعضای  این شورا تعیین شدند. حضور مستمر در جلسات، همکاری در جهت برنامه های مصوب شناسایی منکر و معروف، ارائه راهکارهای مناسب، امر به معروف و نهی از منکر نظارت بر حجاب و  رعایت اخلاق دینی از وظایف این شورا است.

موارد زیر نیز مورد تصویب این شورا قرار گرفت:

-مقرر شد بر بنرهای اطلاع رسانی حجاب، داخل و خارج ساختمان اداری نصب گردد

- مقرر شد با هماهنگی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه، یک نفر به عنوان نماینده عفاف و حجاب در هر ایستگاه و واحد آموزشی مشخص گردد.

-مقرر شد هر یک از اعضای شورا سه مورد از مصداق های  امر به معروف و نهی از منکر مرتبط با وظایف اداری را در جلسه بعدی شورای فرهنگی مطرح نماید .

در پایان این جلسه، زارع رئیس مرکز بر لزوم دستورالعمل های عفاف و حجاب و همچنین امر به معروف و نهی از منکر  تاکید کرد. وی انجام اقداماتی نظیر اطلاع رسانی، تذکر پی‌درپی در خصوص رعایت مسائل اداری و انجام تبلیغات محیطی را گامی موثر و مهم در جهت فعالیت های امر به معروف و نهی از منکر دانست .