عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

اجرای سطح دوم پیشگیری و بهبود مداوم کیفیت سلامت مردم با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای حرفه‌ای


کمیته سلامت گروه پیشگیری جهادی شهید سیاهکالی با استفاده از حرفه‌ای‌ترین نرم افزارها به دنبال اجرای سطح دوم پیشگیری و بهبود مداوم کیفیت سلامت مردم است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، رسول گلشنی بیدار مسئول کمیته سلامت گروه پیشگیری شهید سیاهکالی با اعلام این خبر اظهار کرد: در روزهای شیوع کرونا شاهد تاثیر و اهمیت پیشگیری هستیم امروز برخی از افراد با هر حرکت کوچک در حال بازی دادن رقم‌های آماری هستند و پیش بینی‌ها و معادلات را بر هم می‌زنند و این افت و خیزهای آماری نتیجه میزان اهمیت پیشگیری در نظر مردم است.

وی تشریح کرد: در سال‌های گذشته بخاطر تغییر سبک تغذیه‌ای مردم، ما شاهد رشد چشمگیر بیماری‌هایی همچون دیابت و پرفشاری خون و افزایش وزن ،...بودیم که زنگ هشداری برای پیشگیری این بیماری‌ها بوده است، مطالعات جهانی که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت و نتایج آن در مجله لانست منتشر شد نشان داده که در بازه سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ بیماری های قلبی ناشی از فشار خون بالا با رشد ۵۵ درصدی و دیابت با رشد ۷۶ درصدی مهمترین علل مرگ در ایران بوده است و البته این آمار با پیشگیری و کنترل هوشمندانه می‌تواند کاهش پیدا کند.

مسئول کمیته سلامت گروه پیشگیری شهید سیاهکالی اضافه کرد: کار ما در کمیته سلامت، غربالگری این دست از بیماری‌ها و کشف موارد خاموش بیماری‌ها است بر این اساس مدتها بود که به دنبال آن بودیم تا داده‌های گردآوری شده به صورت یک داده آماری تنظیم شود و خروجی حرفه‌ای از این داده‌ها داشته باشیم که به لطف خدا موفق شدیم امروز با به‌کارگیری نرم افزارهای حرفه‌ای اولین قدم گروه به سوی پیشگیری سطح دوم و کنترل هوشمندانه برداشته شود.

وی در ادامه افزود: از این پس برای مراجعین عزیز پروفایل مخصوص به خود فرد ایجاد خواهد شد تا با درج اطلاعات دارویی و حساسیت‌ها و سابقه درمان و... یک تاریخچه پزشکی در کنار مشخصات دیگری همچون وزن، قد و سن فرد به ثبت برسد.در کنار این اطلاعات ما اطلاعاتی همچون فشار خون و دیابت و بی ام ای و...  را به‌طور مداوم ثبت می‌کنیم.

گلشنی بیدار با بیان اینکه اطلاعات فشار خون فرد همراه میزان سطح استرس فرد و جهت فشارگرفته شده از عضو(بازو راست یا چپ) به ثبت می‌رسد تا بتوانیم نتایج تفکیک شده و دقیقی داشته باشیم ادامه داد: تمامی این داده‌ها بصورت انواعی از نمودارها به نمایش در خواهد آمد که می‌توانیم یک شمای کلی از سیر پارامترهای مورد ارزیابی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در نهایت با تحلیل این دست از داده‌ها روند پیشگیری و نظارت در سلامت دقیق تر و با کیفیت تر خواهد شد، هدف ما بهبود مداوم کیفیت سلامت مردم عزیزمان بوده و هست که امیدواریم به این هدف دست یابیم.