عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش

وضعیت زرد و سفید در گراش!

علوم پزشکی اظهار نظر کرد:

گراش سفید بود، اما الان زرد است.

بعد از انتشار ۲ گزارش خبری در کانال پندری درباره‌ی ابهامات وضعیت شهرستان گراش از نظر شیوع کرونا، دکتر طیبه مهروری، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، در گفت‌وگویی کوتاه، به سوالات خبرنگار پندری در این‌باره پاسخ داد.

او می‌گوید وضعیت گراش در اواخر اردیبهشت سفید بود، اما الان دوباره وضعیت زرد شده است. او درباره‌ی برگشتن وضعیت شهر به روال عادی می‌گوید از نظر ما برگزاری هرگونه مراسم و تجمع، زنگ خطری برای انتشار بیماری است، اما تصمیم‌گیری نهایی با ستاد کرونا شهرستان است.

ذکر این نکته ضروری است که این گفت‌وگو پیش از مثبت اعلام شدن تست ۱۳ نفر در شب گذشته، انجام شده است. تدوام این آمار ممکن است وضعیت گراش را از زرد به قرمز سوق دهد.

گفت‌وگوی پندری را می‌خوانید با دکتر طیبه مهروری، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش:

س)-در تاریخ ۳۱ اردیبهشت وضعیت گراش سفید اعلام شد؛ آیا واقعا وضعیت سفید بود؟

بله، بر اساس تعداد بیماران بستری بومی شهرستان، وضعیت گراش سفید بود.

س)-آیا وضعیت گراش به شما نیز ابلاغ شده بود یا فقط به ستاد نماز جمعه؟

از طریق ستاد نماز جمعه استان به ستاد نماز جمعه شهرستان ابلاغ شده بود. چون وضعیت شهرستان طبق اطلاعاتی که ما اعلام می‌کنیم اعلام می‌شود ما در جریان این موضوع بودیم. در آن زمان نیز وضعیت گراش سفید بود.

س)-بر چه اساسی وضعیت سفید و زرد و قرمز اعلام می‌شود؟

بر اساس تعداد موارد بستری و موارد قطعی که صرفا بومی شهرستان گراش باشند.

تفسیر وضعیت سفید: براساس پیشنهاد وزارت بهداشت، شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) قرار دارد که در ۲ هفته‌ی اخیر هر ۲ شرایط زیر راداشته باشد:

۱️⃣   متوسط میزان بستری روزانه (به ازای هر صد هزار نفر جمعیت) حداکثر یک نفر باشد. مثلا در شهرستانی با جمعیت ۲۰۰ هزارنفر به طور متوسط روزانه ۲ بیمار بستری شوند.

۲️⃣   متوسط تعداد بستری روزانه نیز حداکثر یک نفر باشد. یعنی در ۲ هفته حداکثر ۱۴ نفر در شهرستان بستری شوند که این هم شامل موارد مشکوک و هم قطعی است.

ضمن اینکه باید تاکید کرد وضعیت سفید به معنای بدون مخاطره بودن شهرستان نیست.

تفسیر وضعیت قرمز: شهرستانی در وضعیت قرمز (خطر بالا) قرار دارد که در ۲ هفته‌ی اخیر، متوسط میزان بستری روزانه‌ی آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بالای ۳ نفر باشد.

شهرستان‌هایی که سفید یا قرمز نباشند، در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار می‌گیرند. مثلا یک شهر با وجود آن که متوسط میزان بستری روزانه‌ی آن (به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) کمتر از یک است، اما به‌دلیل داشتن بیش از ۷ بیمار بستری در طول هفته، شرایط سفید را احراز نمی‌کند و بنابراین زرد محسوب می‌شود.

س)-آیا اطلاعات نرم‌افزار ماسک معتبر است؟

این نرم‌افزار مورد تایید وزارت بهداشت است و اطلاعات را به صوت دوره‌ای از معاونت بهداشتی وزارت بهداشت دریافت می‌کند و مردم می‌توانند با نصب این نرم‌افزار روی تلفن همراه هوشمند خود، اطلاعات را به صورت روزانه در سطح استان، شهرستان، شهر و حتی محلات خود دریافت کنند.

لینک دریافت نرم‌افزار ماسک :

https://mask.ir

س)-اطلاعات نرم‌افزار ماسک از کجا تهیه می‌شود؟

با توجه به کاربری و رمز عبوری که در اختیار  معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قرار داده شده است، ما روزانه اطلاعات درخواستی را از طریق این سامانه (پرتال وزارت بهداشت و نیز سامانه سیب) وارد می‌کنیم.

س)-آیا وقتی وضعیت گراش سفید یا زرد اعلام می شود، منظور وضعیت کل شهرستان است یا فقط شهر گراش؟

وضعیت‌ها شامل همه‌ی مناطق شهرستان گراش است.

س)- در حال حاضر، ۱۲ اردیبهشت ۹۹، وضعیت گراش چگونه است؟

وضعیت ما الان زرد است.

س)-شرایط در گراش بسیار عادی فرض می‌شود؛ زندگی به روال عادی برگشته و مراسم‌های عروسی و … هم در حال برگزاری است. نظر شما در این‌باره چیست؟

از نظر ما برگزاری هرگونه مراسم و تجمع، زنگ خطری برای انتشار بیماری در سطح شهرستان است، اما تصمیم‌گیری نهایی با ستاد کرونا شهرستان است.

س)- یعنی اعلام تعطیلی و یا بازگشایی اماکن ورزشی، مشاغل مختلف، نمازهای جمعه و جماعت و … به عهده‌ی ستاد کرونای شهرستان در فرمانداری است؟

تصمیم‌گیری در این زمینه با ستاد ملی کرونای کشوری است.