عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

هدف ما تغییر الگوی کشت و انتخاب درست ارقام مناسب توسط کشاورزان است.

دکتر بازرگان در بازدید از مزارع تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر در کرج :
هدف ما تغییر الگوی کشت و انتخاب درست  ارقام مناسب توسط کشاورزان است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، دکتر بازرگان ،

معاون وزیر و رئیس  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در روز ۱۱ خردادماه سال جاری با حضور در مزرعه تحقیقاتی و تولید بذر بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، از نزدیک روند تحقیقاتی ارقام مختلف گندم و جو را مورد بازدید و ارزیابی قرار داد.

دکتر کامبیز بازرگان  در این بازدید با توجه به توضیحات ارائه شده و مشاهده ارقام کشت شده  در مزارع تحقیقاتی ، توجه به فرایند ترویجی در حوزه معرفی ارقام را مورد  تاکید قرار داده  و اظهار داشتند که  هدف ما تغییر الگوی کشت و انتخاب درست  ارقام مناسب توسط کشاورزان است  و این امر بدون هماهنگی و همدلی سایر مجریان دخیل در این حوزه ،  محقق نخواهد شد.

وی نقش بخش خصوصی در امر توزیع بذر های مناسب ، با نظارت و مدیریت صحیح و موثر دولتی را  نیز مورد تاکید  قرار دادند و  همچنین خواستار حمایت و فراهم سازی بستر فعالیت و مشارکت بخش خصوصی در زمینه به نژادی ارقام زراعی شدند ، تا از این طریق تنوع  ارقام در عرصه های تولید  در  مقایسه با دیگر کشورها  همتراز  شده  و کشاورزان نیز قدرت  انتخاب بیشتری برای بهره گیری از بذور  مناسب را  داشته باشند.

در این بازدید رئیس  موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد تحقیقاتی موسسه در زمینه غلات و تشریح چارچوب برنامه های تحقیقاتی در دست اجرا ، آخرین دستاوردهای به نژادی گندم آبی در اقلیم معتدل کشور را به استحضار ریاست محترم سازمان رساندند.

در این این برنامه بازدید همچنین مباحث مختلف مترتب بر زنجیره تولید بذر از مرحله تحقیق تا کشت در  مزارع کشاورزان ، مورد بحث و تبادل نظر  قرار گرفت و چالش های موجود بر سر راه دسترسی سریع کشاورزان در اقصی نقاط کشور به ارقام اصلاح شده مورد بررسی قرار گرفت .

گفتنی است که معاون  برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه  ، رییس بخش تحقیقات غلات و سایر محققین و مسئولین برنامه های بخش نیز در این برنامه بازدید حضور داشته و هریک با توجه به مسئولیت ها و حیطه کاری خود ، پیرامون طرح ها و برنامه های در دست اجرا  توضیحاتی را به  استحضار  ریاست محترم سازمان رساندند.