عمومی | دانشگاه تهران

از کتاب دو جلدی «تاریخ دانشگاه تهران» رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در دومین جلسه شورای دانشگاه، ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور رئیس دانشگاه تهران از کتاب دو «جلدی تاریخ دانشگاه تهران» که به همت و تلاش استادان گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد، دکتر منصور صفت گل و دکتر محمد باقر وثوقی تالیف شده است، رونمایی شد.
دکتر سید احمدرضا خضری ، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی، در این مراسم گفت: «بر اساس طرح پژوهشی مصوب در ستاد بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۸۳، در نظر است تا به تمامی ابعاد تاریخ دانشگاه تهران در قالب مجموعه کتاب‌هایی در ده جلد پرداخته شود. دو جلد نخست این مجموعه که حاوی تاریخ دانشگاه در دوره اول حیات آن (تا سال ۱۳۲۲) است، اکنون چاپ و نشر شده که همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه در مجلس شورای ملی به رونمایی خواهد رسید».
وی در خصوص نحوه تالیف و گردآوری منابع این کتاب تصریح کرد: «برای انجام این امر مهم پی‌جویی اسناد دانشگاهی در آرشیوهای مختلف کشور، از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آرشیو وزارت خارجه، وزارت معارف و اسناد دربار پهلوی که بخشی از آنها در آرشیو اسناد ریاست جمهوری نگهداری می‌شوند و آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران صورت گرفته است».
مشاور رئیس دانشگاه تهران، در ادامه خاطر نشان کرد: «این کتاب، در دو جلد و هفده فصل با یک هزار و ۳۱۶ صفحه توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. در جلد نخست کتاب به معرفی بخشی از تاریخ دانشگاه تهران چون، زمینه‌ها و ریشه‌های تاریخی دانشگاه؛ معرفی دارالفنون شالوده مدارس عالی معاصر ایران معاصر؛ پیش‌زمینه‌های تاسیس دانشگاه تهران در عصر مظفری و دوره مشروطه؛ نخستین گام‌ها برای برنامه‌ریزی و ایجاد سازمان اداری و آموزشی دانشگاه؛ ساختمان‌ها، املاک و موقوفات دانشگاه تهران؛ کتابخانه‌ها و انتشارات دانشگاه تهران؛ تاریخ تفصیلی دانشسرای‌عالی و ادبیات در دوره اول تاریخ دانشگاه و دانشگاه تهران و روابط بین‌المللی پرداخته شده است».
دکتر خضری ، در پایان با اشاره به اهمیت جایگاه تاریخ‌نگاری و به‌ویژه تاریخ دانشگاه تهران، این کتاب را که با کوشش بی‌‌وقفه استادان گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تالیف شده است را در نوع خود و در بین دانشگاه‌های کشور بی‌نظیر توصیف کرد.