عمومی | دانشگاه معارف اسلامی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد جواد طوسی

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد جواد طوسی، مقطع دکتری، گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع رساله : وضعیت شناسی تحلیلی مراکز شیعه شناسی داخل کشور.

استاد راهنما : جناب آقای دکتر یعقوب توکلی.

استاد مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله شاکری .

اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر باباپور

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
رشته «شیعه‌شناسی» به ضرورت آشکار نمودن و کشف مبانی و مبادی فکری و اصول عقیدتی، آموزه‌ها، آیین‌ها، معارف، علوم و دانش‌های اختصاصی تشیع و در ادامه نحوه تشکل جمعیت شیعیان حول این مذهب و سیر تاریخی گسترش کمّی و کیفی ایشان در جغرافی‌های مختلف پدید آمده است. در وضعیت کنونی جهان، تقابل همه‌جانبه مکاتب با یکدیگر بویژه با اسلام و علی‌الخصوص با تشیع، ماموریت مراکز «شیعه‌شناسی» را حیاتی‌تر نموده و به تبع این رویارویی، تحلیل وضعیت موجود آنها و ارائه نظریات پشتیبان برای تسهیل حرکتشان به سوی وضع مطلوب، ضروری می‌نماید. مسئله این تحقیق، در ابتدا شناسایی تمامی مراکزی است که در کشور ایران به کار شیعه‌شناسی مشغول‌اند و سپس تحلیل وضعیت موجود آنها در جنبه‌های ساختاری و محتوایی است تا امکان نقد و ارزیابی و بهره‌گیری از نظریات پشتیبان متناسب در جهت رسیدن این مراکز به وضع مطلوب فراهم گردد. این مهم در جهت ایجاد تغییرات و اصلاحات در روندها و روش‌ها و اهداف آنها و در ادامه بازشدن چشم‌اندازهای نظری برای تحقیقات بعدی است تا از کمبودها و تنگناهای موجود این مراکز کاسته شود.
روش تحقیق حاضر برگرفته از «تحقیق مروری نظام‌مند» است. در این روش محقق پس از جستجوی اسناد و متون مرتبط با موضوع در میان تمامی مطالب مکتوب و شفاهی کتابخانه‌ای و نیز سایت‌ها و مجلات و الواح فشرده و بروشورهای سازمان‌های مرتبط، طی فرآیندی چندباره آنها را مرور و نقد نموده تا به درک خود از مراکز و تحقیقات، رویکردها و روش‌هایی که در آنها جریان دارد بیفزاید تا در نهایت به تفکیک و صورت‌بندی جدیدی از آنها برسد که امکان رصد کمّی و کیفی در وجوه ساختاری و محتوایی ایشان فراهم گردد.
نتایج روش فوق، ایجاد فهرستی از افراد و سازمان‌ها و گروه‌های آموزشی و پژوهشی‌ در دسته‌بندی‌های متناسب با مبانی و روش‌ها و اهداف هر یک از آنهاست. صورتبندی افراد شیعه‌پژوه و مراکز شیعه‌شناسی، هر کدام در ۳ دسته و توضیح و تفسیر وجه این دسته‌بندی‌ها نیز از نتایج اصلی این تحقیق بوده که در نهایت با استفاده از دو نظریه پشتیبان در حوزه‌های «فلسفه علم» و «فلسفه دین»، نقدها و پیشنهاداتی جهت نیل آنها به سوی وضع مطلوب ارائه گردیده است.

واژگان کلیدی
مذهب شیعه، شیعه شناسی، شیعه پژوهان، تحقیق مروری، تحلیل وضعیت، صورتبندی، فلسفه علم، فلسفه دین

Free Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
udemy free download
download micromax firmware
Download Nulled WordPress Themes
ZG۹۳bmxvYWQgbHluZGEgY۲۹۱cnNlIGZyZWU=