عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

معرفی ارقام جدید گیاهی از جمله دو رقم انگور امین و مینودر و آزاد سازی بیش از ۲۰ رقم انگور تجاری و تکثیر و فروش قلمه ها به متقاضیان از دستاوردهای شاخص و اثربخش مرکز می باشد

" سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال ۱۳۹۸ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش­ و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه ، دکتر رسول زارع قائم مقام، معاونان و مدیران کل ستادی سازمان با دکتر بابک قرالی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر بازرگان رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ­با قدردانی از فعالیت های موثر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین به دایره تفاوت  فعالیت و اهمیت کار مرکز تحقیقات کشاورزی با موسسه های تحقیقاتی پرداخت و فعالیت های مرکز تحقیقات را با وجود رعایت نظم و ترتیب در گستره کاری در سطح منطقه و برعهده  دار بودن چندین وظیفه  محوله، به مسئولیت های استانی این مرکز پرداخت .

وی با تاکید براولویت مرکز درارتباط با ذینفعان بیان داشت: در کنار توجه و اولویت بر منافع بهره برداران، مرکز می باید به انظباط  فعالیت ها ،اعم از هدفمندی در اولویت ها استانی ، جایگاه ویژه ای را اختصاص دهد.

رئیس سازمان با تاکید بر اهمیت ارتباط با کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی بیان داشت: ارتباط با کشاورزان و مسئولان کشت و صنعت در کنار اولویت های استان مورد توجه قرار گیرد برای مثال در این مرکز توسعه فعالیت در زمینه پرورش بوقلمون، گسترش کشت زیتون و انگور مدنظر باشد.

دکتر بازرگان باپراهمیت شمردن ذخایر ژنتیکی در کشور ،برقراری ارتباط مستمر بین مرکز تحقیقات کشاورزی با مدیریت ذخایر ژنتیکی را لازم برشمرد  وبا تاکید بر حفظ کلکسیون های مرکز همکاری با موسسه تحقیقات باغبانی در این حوزه را مهم دانست .

دکتر  بابک قرالی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین با ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸، فعالیت های و روند تغییرات آن مرکز را در جابجایی و تمرکز ساختارهای اداری و پشتیبانی و آموزشی ، ادغام کتابخانه و مرکز کامپیوتر و ورود ۷۶۶۸ عنوان کتاب در سامانه فیپاک، تجمیع امکانات سخت افزاری شبکه و نرم افزاری، تبدیل مرکز قبلی در ساختمان شهر به مرکز رشد و بازسازی کامل ساختمان ،از جمله فعالیت آن مرکز یاد کرد .

وی به تشریح فعالیت های عمرانی ایستگاه ها به منظور آماده سازی جهت اجرای پروژه های پژوهشی و ترویجی (ذخیره ژنتیکی حدود ۱۲۰۰ ژنوتیپ انگور) پرداخت و اظهار داشت: ارتقاء زیرساخت های ایستگاه اسماعیل آباد،ایستگاه پسته یزبرآبادو ایستگاه گیاهان دارویی الموت، از فعالیت ها عمرانی در سال ۹۸ بوده است.

رئیس مرکز در سخنان خود مستند سازی اموال و مستغلات را شامل:  مستند سازی ۷۷۷/۵۲ هکتار زمین محل ستاد مرکز و ایستگاه تحقیقات کشاورزی و دامپروری اسماعیل آباد، ضمیمه کردن ۷/۸ هکتار به ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی زرآباد الموت از اداره کل منابع طبیعی، اجرا و پیشبرد مستندسازی پایگاه تحقیقات بز و گوسفند نژاد شال سگزآباد، وپایگاه تحقیقات آبخوانداری و پخش سیلاب شهید بحری (چسکین) و پیشبرد فرآیند بازپسگیری پایگاه تحقیقات شوری و زهکشی (پاپلی) به وسعت ۸۵/۱۰۴ هکتار که در سال های قبل به سازمان مسکن و شهرسازی استان تعدیه شده بود، نام برد.

دکتر بابک قرالی با توضیح در خصوص عملکرد حوزه پژوهش در مرکز تحقیقات در سال ۱۳۹۸ به بسترهای لازم برای افزایش خروجی های پژوهشی اشاره داشت و افزود: ایجاد و تهیه ۱۵ اپلیکیشن با درآمدهای اختصاصی، انتشار اولین شماره نشریه ترویجی انگور، اینفوگراف های موضوعی (۲۲ مورد)، فراهم نمودن هزینه های طرح خاص (۲ مورد) و یک مورد فیلم ها و کلیپ ترویجی، از عملکرد پژوهشی مرکز می باشد.

وی فعالیت ها و دستاوردهای شاخص و اثربخش مرکز را در بخش های تحقیقاتی یادآور شد و آن را شامل: معرفی ارقام جدید گیاهی – دو رقم انگور امین و مینودر، آزادسازی بیش از ۲۰ رقم انگور  تجاری و تکثیر و فروش قلمه ها به متقاضیان حقیقی و حقوقی، طرح خاص احداث سایبان در ایستگاه تحقیقات انگور با هدف پایلوت ترویجی، طح سرشاخه کاری و تعویض ارقام انگور نامرغوب تاکستان ها، ثبت سموم جدید (۱۲ سم جدید در سال ۹۸ آزمایش شد)، افزایش بهره وری گوسفند نژاد شال و توزیع دام های برتر جهت اصلاح گله های استان و کشور، بررسی پایش کیفیت آب شرب مرغداری های استان و ارایه راه کارهای لازم برای افزایش بهره وری، برشمرد.

رئیس مرکز در سخنان خود به تشریح مراحل طراحی و راه اندازی سامانه نظارت بر مواد کودی استان پرداخت و بیان داشت این سامانه برای اولین بار با همکاری مدیریت ترویج راه اندازی شده اشت.

دکتر بابک قرالی به سایر فعالیت های پژوهشی مرکز در سال ۱۳۹۸ پرداخت و عنوان داشت :مطالعات خاکشناسی و تناسب اراضی در ۳۵ هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری طالقان، فعالیت در حوزه نظارت، ثبت و گواهی بذر و نهال، گواهی هسته های بذری از دیگر فعالیت های مهم این مرکز می باشد .

وی با ارائه عناوین گزارش های تحلیلی و پاسخ های کارشاسی به تشریح فعالیت بخش های تحقیقاتی مرکز اعم از بخش زراعی و باغی، علوم دامی، خاک و آب، جنگل و مرتع و گیاهپزشکی پرداخت همچنین همکاری مرکز با پروژه های خاص موسسه ها در سال ۱۳۹۸ را پر اهمیت دانست .

رئیس مرکز با معرفی کتب و نشریات فنی و ترویجی فعالیت مرکز در سال گذشته را تشریح نمود . وی نشریات بخش تحقیقات زراعی و باغی را شامل: دایره المعارف انگور و کشمش ایران (کتاب)، بارگاههای نوین تولید کشمش بهداشتی(کتاب)، آشنایی با بلوبری (نشریه فنی)، آشنایی با بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور و روشهای پیشگیری و مبارزه با آن (نشریه فنی)، نام برد .ایشان همچنین به معرفی کتب بخش تحقیقات خاک و آب با عنوان کتاب مدیریت نوین حوزه های آبخیز و اصول تغذیه و مصرف بهینه کود در باغات زیتون استان قزوین (نشریه فنی) پرداخت ودربخش تحقیقات علوم دامی کتاب راهنمای پروراربندی گوساله، در بخش گیاهپزشکی با نشریه ترویجی آشنایی با بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور و روشهای پیشگیری و مبارزه با آن را معرفی نمود .

دکتر بابک قرالی در خصوص مدیریت ذخائر ژنتیکی و تنوع زیستی به کلکسیون و بانک، موزه و هرباریوم  مرکز اشاره داشت و آن را شامل : کلکسیون ملی انگور، پسته، زیتون، فندق، ذغال اخته، گیاهان دارویی، گلسنگ و گیاهان بی گل، حشرات و زنبورهای گرده افشان، هرباریوم فلور گیاهان و ذخیره ژنتیکی گوسفند نزاد شال، بیان داشت.

رئیس مرکز در سخنان خود به برنامه مشترک اجرا شده با مشارکت آموزش و مدیریت هماهنگی ترویج و پروژه های تحقیقی- ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قزوین را پرداخت وهمچنین ارائه لیست محققان معین به همراه تخصص مربوطه و حضور آنان در سایت های الگویی با مشارکت مدیریت هماهنگی ترویج، بخش دیگری از سخنان رئیس مرکز بود.

وی در تشریح فعالیت های مرکز در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی به آموزش بهره برداران کشاورزی در پروژه های تخصصی و عملکرد آنان در سال ۹۸ اشاره داشت و آن را شامل ۱۶۳ دوره با ۵۲۵۳ فراگیر، برشمرد. ایشان گزارشی از عملکرد اداره آموزش کارکنان شامل دوره های حضوری تخصصی، دوره های حضوری عمومی، دوره های مجازی و دوره های ملی ارائه داد. وی سهم کارشناسان پهنه از کل آموزش کارکنان را ۴۳ درصد کل آموزش ها بیان داشت.

دکتر بابک قرالی در پایان فعالیت های شاخص آموزشی مرکز در سال ۹۸ را شامل: تمرکز بر افزایش تعاملات آموزشی با مراجع ملی (برگزاری ۹ فقره دوره ملی به مدت ۲۹ روز درمرکز)، افزایش تعامل با قرارگاه مهارت آموزش کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، عقد قراردادهای آموزشی، آموزش مددجویان زندان ها، تمرکز بر فعالیت های اشتغالزا، تمرکز بر اثربخشی دوره های آموزشی، فراهم کردن امکان آشنایی دانش آموزان با مشاغل کشاورزی، برشمرد.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی