عمومی | دانشگاه اصفهان

راه اندازی سامانه دورکاری امن در راستای مقابله با شیوع کرونا

گروه پژوهشی سامانه های ارتباطی و امنیت اطلاعات متشکل از اعضای هیات علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه اصفهان،  با همکاری شرکت ایده پژوهان اسپادانا مستقر در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان، در راستای وظیفه اجتماعی و علمی خود به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقدام به راه اندازی سامانه دورکاری امن نموده است.

به گزارش وب سایت خبری uinews به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کارمندان و کارکنان ادارات، دفاتر و شرکت ها امکان حضور در محل کار برای انجام وظایف خود ندارند. با آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور، دفاتر و شرکت های خصوصی و همچنین ادارات دولتی به صورت نیمه تعطیل درآمده اند. چالش اصلی مدیران حفظ روند فعالیت کاری و رشد اقتصادی همراه با کاهش حضور کارکنان در محل کار به منظور مقابله با شیوع این ویروس است. گروه پژوهشی سامانه های ارتباطی و امنیت اطلاعات باهمکاری شرکت ایده پژوهان اسپادانا، یک سامانه دورکاری امن طراحی و راه اندازی کرده است که ارتباط امن کارکنان با دفاتر محل کار و تماس با همکاران را امکان پذیر می سازد.

دکتر مجتبی مهدوی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیر عامل شرکت ایده پژوهان اسپادانا و عضو گروه پژوهشی سامانه های ارتباطی و امنیت اطلاعات در این باره اظهار داشت: در بسیاری از موارد، فعالیت کارکنان منوط به برقراری ارتباط با سرورهای داخل شرکت و سیستم های همکاران است، لذا فعالیت فردی کارمند در منزل امکان پذیر نیست. علاوه بر این برقراری ارتباط موثر همکاران و اشتراک نتایج فعالیت ها از ضرورت های کار تیمی است. به عبارت دیگر دورکاری کارکنان زمانی موثر خواهد بود که آنها به منابع و ارتباط لازم دسترسی داشته باشند. سامانه دورکاری امن به گونه ای طراحی شده است که یک پل ارتباطی میان کارکنان خارج از محل کار با شبکه داخلی شرکت برقرار می سازد. به این صورت، ارتباط کارمندان با شبکه داخلی شرکت در هنگام دورکاری تفاوتی با زمان حضور آنان در محل کار نخواهد داشت. علاوه بر برقراری این تونل ارتباطی ما امکان برقراری تماس و کنفرانس صوتی از بستر اینترنت را نیز فراهم آورده ایم. این قابلیت برای کارکنان امکان تبادل نظر و انتقال دانش را بدون اتلاف وقت با کمترین هزینه فراهم می سازد.

دکتر مهدوی افزود: این سامانه راهکار دورکاری را به عنوان یک سرویس به کاربران ارائه می دهد. این ویژگی موجب شده است که مشتریان نیازی به استفاده از آدرس IP استاتیک یا معتبر نداشته باشند. به این ترتیب هزینه های کاربر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در این راهکار نیازی به خرید سخت افزارهای سرور برای استقرار در محل شرکت نیست. بدین ترتیب هزینه راه اندازی این سرویس برای سازمانها و شرکت ها با مقیاس کوچک بسیار پایین است.

وی با اشاره به نگرانی های امنیتی در خصوص افشای اطلاعات و دسترسی غیرمجاز به منابع شرکت ها، افزود: برقراری ارتباط از راه دور زمانی اثربخش است که تمامی جنبه های امنیتی در نظر گرفته شود و راهی برای نفوذ باقی نماند. ما در ارائه راهکار این برقراری امنیت را یک اولویت مهم در نظر گرفته ایم. تمامی ارتباطات پس از احراز هویت کارکنان و با بهره گیری از تونل رمزشده برقرار خواهد. رمزنگاری تونل ارتباطی بین کاربران یا کاربر با شرکت به صورت انتها به انتها صورت می­گیرد. وی افزود استفاده از راهکارهایی مانند AnyDesk علاوه بر اشکالات امنیتی ترافیک زیاد اینترنت را مصرف می کند در حالی که به کمک سامانه طراحی شده این ترافیک به حد اقل می رسد. استفاده از Port forwarding و پروتکل RDP (Remote Desktop) نیز منشا مخاطرات زیادی است که از جمله آنها بازکردن رخنه در داخل سرور ها کامپیوتر های سازمان و شرکت بر روی انواع باج افزار مانند WannaCry و از دست رفتن اطلاعات سازمان خواهد شد.

دکتر مهدوی با اشاره به بدعت این سامانه تاکید کرد: این راهکار یک راه حل جامع جهت دورکاری است که به لحاظ عدم نیاز به نصب سرور در سازمان ها و شرکت ها تاکنون در سطح کشور نمونه مشابه نداشته است. ارائه یک راهکار جامع برقراری ارتباط امن برای دورکاری مستلزم شناخت صحیح نیازمندی های کاربران بوده است. در این راستا، سعی کرده ایم نظرات کاربران نهایی که همان کارمندان و کارکنان شرکت ها و ادارات هستند را دریافت کنیم و سامانه را بر این اساس طراحی کنیم. با این حال، سامانه به گونه ای طراحی شده است که اعمال تغییرات یا قابلیت های جدید مطابق نیازمندی کاربران به سادگی امکان پذیر است.

مشخصات تیم پرسنل فعال در راهکار جامع دور کاری ارائه ای از گروه پژوهشی رسا (زیر مجموعه گروههای پژوهشی دانشگاه اصفهان) و شرکت ایده پژوهان اسپادانا (مستقر در مرکز رشد و کار آفرینی دانشگاه اصفهان)

ردیف

نام پرسنل

مدرک تحصیلی

سمت

وضعیت

۱

مجتبی مهدوی

دکترا (برق گرایش کامپیوتر) دانشگاه صنعتی اصفهان

مدیر، طراح و ایده پرداز اصلی تیم

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان

۲

سارا اختری

کارشناسی ارشد (مهندسی فناوری اطلاعات) دانشگاه اصفهان

مدیر پشتیبانی

فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان

۳

شادی کرباسیان

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان رشته فناوری اطلاعات

برنامه نویس

دانشجوی دانشگاه اصفهان

۴

اشکان حاج علی اکبری

کارشناسی (رشته کامپیوتر) دانشگاه اصفهان

مدیر برنامه نویس

فارغ التحصیل دانشگاه اصفهان

۵

مینا کریمیان

کارشناسی (کامپیوتر نرم افزار) دانشگاه پیام نور

برنامه نویس

۶

رسول جمالی

کارشناسی برق دانشگاه آزاد واحد نجف آباد

مسئول اداری مالی