اطلاعیه شماره ۶: نحوه ادامه روند نیمسال تحصیلی جاری و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در شرایط کنونی (متاثر از شیوع بیماری کویید ۱۹)
اطلاعیه شماره ۶: نحوه ادامه روند نیمسال تحصیلی جاری و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در شرایط کنونی (متاثر از شیوع بیماری کویید ۱۹)
ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات در ماه پر خیر و برکت رمضان، بدینوسیله به استحضار می رساند، با تصویب ستاد ملّی مبارزه با کرونا و توقف فعالیتهای آموزشی حضوری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، راهبرد اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه بر روی آوری به روشهای نوین آموزشی غیرحضوری و به ویژه استفاده از مزایای آموزش الکترونیکی برای به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستیهای پدیدآمده در فعالیتهای آموزشی بوده است.
از اینرو، بانزدیک شدن زمان امتحانات، با بررسی همه جوانب و به ویژه با تاکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، اساتید مدعو، کارشناسان و کارکنان دانشگاه، موضوع ارزشیابی پایانی نیمسال تحصیلی و برگزاری امتحانات با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه و با تاکید بر اینکه استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است، برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و نحوه ادامه و برگزاری نیمسال مذکور، موارد ذیل به پیشنهاد شورای آموزشی دانشگاه در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۷ هیات رئیسه دانشگاه مصوب گردید و رعایت آنها برای تمامی دانشجویان، اعضای هیات علمی و اساتید مدعو الزامی می باشد:
۱- باتوجه به ارائه گزارش حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه مبنی بر نحوه برگزاری کلاسها به صورت غیرحضوری (برخط و برون خط) و دسترسی دانشجویان به فایل آموزشی مربوط به جلسات و محتوای آموزشی تولید شده به همراه توضیحات (صوتی یا تصویری) (همراه با فایل پی دی اف یا پاورپوینت یا تصاویر جزوات و…) از طریق شبکه های پیام رسان و اجتماعی و سایت دانشگاه (ftp server) و رضایتمندی اساتید و دانشجویان از نحوه برگزاری کلاسها، مقرر گردید با توجه به اعلام و تصمیمات ستاد کشوری مقابله با ویروس کرونا، کلاسهای درسی همچنان تا پایان نیمسال جاری به صورت غیرحضوری برگزار گردد. همچنین مقرر گردید کلاس های جبرانی، مربوط به گذشته یا به علت عدم تشکیل برخی جلسات در آینده، با هماهنگی بین استاددرس، دانشجویان و اداره آموزش دانشگاه، برنامه ریزی و برگزار گردند. همچنین تشکیل کلاس های جبرانی در روزهای تعطیل نیز بلامانع می باشد.
۲- باتوجه به تعطیلی و وقفه بوجود آمده (۴هفته آموزشی) (۱۳۹۸/۱۲/۰۵ لغایت ۱۳۹۹/۰۱/۲۲) در برگزاری کلاسهای حضوری دانشگاه، مقرر گردید تقویم آموزشی دانشگاه و بدنبال آن کلیه رویدادهای آموزشی از جمله تاریخ امتحانات دانشگاه به مدت ۴ هفته به تعویق افتد. لذا تاریخ برگزاری امتحانات دانشگاه از ۱۳۹۹/۰۳/۲۴ لغایت ۱۳۹۹/۰۴/۰۹ به تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ لغایت ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ بدون تغییر در روزهفتگی و ساعت برگزاری امتحان آن، تغییر پیدا خواهد نمود.
۳- زمان ثبت نمرات از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ لغایت ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ برای تمام دروس فعال خواهد شد. لازم به ذکر است محدودیتی در برگزاری کلاسها، قبل و ضمن این بازه زمانی (به شرط رعایت ۷ روز برای پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان به نمره نهایی) وجود ندارد.
۴- در صورت بازگشایی دانشگاهها و برگزاری کلاسهای حضوری برای دروس دارای واحدهای عملی، کارگاهی، کارآموزی و از این قبیل، زمان ثبت نمرات از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۳ لغایت ۱۳۹۹/۰۶/۱۶ برای تمام دروس مذکور تمدید و فعال خواهد شد (به شرط رعایت ۷ روز برای پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان به نمره نهایی) لازم به ذکر است محدودیتی در برگزاری کلاسها قبل و ضمن این بازه زمانی وجود ندارد.
۵- نحوه برگزاری کلاسهای حضوری برای دروس دارای واحدهای عملی، کارگاهی، کارآموزی و از این قبیل از طریق اطلاعیه های بعدی در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد و در صورت عدم امکان برگزاری آنان تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد. تاکید می گردد آن قسمت از مباحث و محتوای دروس فوق که امکان ایجاد محتوای الکترونیکی(مجازی) (برخط یا برون خط) برای آنها وجود دارد هرچه سریعتر تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گیرد.
۶- در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به صورت حضوری، دانشگاه ناگزیر به برگزاری آزمون پایانی نیمسال مذکور به صورت غیرحضوری می باشد. لذا اساتید می بایست با هماهنگی با مدیران گروههای آموزشی خود و با پیروی از برنامه ای معین و واحد، بخشی یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار نمایند. این نوع ارزشیابی که از تنوع بالایی برخوردار است می تواند یک یا چندین نمونه موثر از میان موارد زیر را در بر بگیرد:
الف- اجرای آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی. سامانه آموزش الکترونیک برخط دانشگاه (adobe connect) امکان اجرای آزمون را دارد.
ب- ارایه تکلیف یا تمرین برای هر جلسه درس. تمرینها و تکالیف هر جلسه درس میتواند به عنوان تمام یا بخشی از نتیجه ارزشیابی پایانی مورد نظر قرار بگیرد.
پ- تعریف پروژه های مختلف برای یک درس. متناسب با اهداف برخی از دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه هایی که برای اجرای آن لزومی به خروج دانشجو از منزل یا نقض مقررات فاصله گذاری اجتماعی نیست، وجود دارد.
ت- استفاده از شیوه های صوتی و صوتی-تصویری. امکان ارزشیابی میزان و کیفیت فعالیت دانشجو در هر جلسه و در طول نیمسال از طریق بررسی، مشاهده و یا ضبط فعالیتهای دانشجو وجود دارد.
۷- استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است.
۸- در صورت عدم برگزاری جلسات حضوری آزمون، کلیه امتحانات یا برخی از آنها، به صورت امتحان کتبی و یا شفاهی از طریق برقراری ارتباط برخط بین استاد و دانشجو انجام شود. در مورد برخی از دروس و به تشخیص استاد درس و با هماهنگی با مدیران گروه های آموزشی خود، در صورتی که این اطمینان وجود داشته باشد که همه دانشجویان کلاس به تجهیزات رایانه ای مناسب و کافی دسترسی دارند و سرعت اینترنت برای برقراری و حفظ ارتباط مناسب است، میتوانند با کمک یک دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان اخذ نمایند. در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو گذاشته و وی بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی شروع به ارایه پاسخ بر روی وایت بورد و یا یک برگه کاغذ سفید می نماید و برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان، تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی میشود.
۹- ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت ترکیبی از روشهای مختلف انجام شود تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد. در این صورت فهرستی از فعالیتهای دانشجو در طول نیمسال که میتواند برای نمره ی نهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد به شرح زیر خواهد بود :
الف-حضور و فعالیت در کلاس به ویژه مشارکت در بحثها و پرسش و پاسخهای کلاسی.
ب-حل تمرینهای کلاسی و ارائه تکالیف به صورت نوشتاری و ارایه به موقع آنها.
پ- پروژه پژوهشی نیمسال(مشروط به این که قابلیت اجرا در شرایط ویژه کنونی را داشته باشد).
ت- برگزاری آزمونهای چندگزینه ای غیرحضوری زمان دار در قالب پروتکل مشخص که به امنیت آزمون در آن توجه شده باشد.
ث- ارزیابی و آزمون شفاهی(صوتی و تصویری)، شامل پرسش و پاسخ در طول و در پایان نیمسال، به صورت جداگانه برای هر دانشجو.
ج- آزمون تحلیلی کتاب باز.
د- ارائه سخنرانی برخط توسط دانشجو.
و- ارائه تکالیف به صورت صوتی و تصویری
ه- انجام آزمون(کوئیز).
۱۰- انتظار میرود قضاوت کلی هر درس بر مبنای ارز شیابی های مستمر یا پایانی به شکلی منصفانه و دقیق انجام پذیرد.لازم است دانشجویان در هر مرحله از ارزشیابی ها از نتایج و نقاط ضعف مراحل طی شده اطلاع حاصل نمایند و با مشورت و راهنمایی استاد درس در امر ارتقاء کیفیت یادگیری خود کوشا باشند.
۱۱- در صورت اعتراض دانشجو به نمره نهایی خود در نیمسال جاری، استاد مربوطه می بایست با ارائه مستندات و مدارک جمع آوری شده از عملکرد دانشجو در نیمسال جاری (موارد الف الی ت بند ۴ و موارد الف الی ه بند ۷) به مدیران گروه های آموزشی مربوطه نسبت به رسیدگی موضوع اقدام نمایند و در صورت اعتراض مجدد به موضوع و عدم مکفی بودن مستندات فوق الذکر پس از تائید و نظر شورای آموزشی دانشگاه، دانشجو می بایست در امتحان حضوری و کتبی با همان استاد مربوطه در نیمه اول شهریورماه ۱۳۹۹ حضور بعمل آورد.
۱۲- در صورت تصویب و ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر امکان حضور دانشجویان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، با بررسی همه جوانب و به ویژه با تاکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، اساتید مدعو، کارشناسان و کارکنان دانشگاه، برگزاری آزمون به روش حضوری امکان پذیر خواهد بود. در آن صورت، برگزاری آزمون حضوری براساس تقویم نیمسال جاری در اولویت قرار خواهد گرفت.
۱۳- دانشجویان می توانند نسبت به حذف درس یا تعدادی از دروس (امکان حذف بیش از یک درس (حتی دروس عملی) به درخواست دانشجویان بدون رعایت حد نصاب حداقل تعداد واحد) و یا حذف نیمسال تحصیلی خود بدون احتساب در سنوات از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ الی ۱۳۹۹/۰۴/۱۴ (یک هفته قبل از شروع امتحانات پایانی نیمسال جاری) به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان خود اقدام نمایند. نحوه عملیات مذکور به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان طی اطلاعیه های بعدی در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. لذا خواهشمند است دانشجویان از مراجعه حضوری به دانشگاه اکیدا خودداری فرمایند.
۱۴- بر اساس دستور العمل های فعلی شهریه، شهریه پرداختی دانشجویانی که به تایید دانشگاه نیمسال آنها حذف شده باشد، برای نیمسال بعد به صورت بستانکار در حساب دانشجو محفوظ خواهد ماند.
۱۵- دانشجویان متقاضی دروس معرفی به استاد جهت فراغت از تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ طبق ضوابط و شرایط اعلامی، می توانند درخواست خود را از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ الی ۱۳۹۹/۰۴/۱۴ (یک هفته قبل از شروع امتحانات پایانی نیمسال جاری) به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان خود اقدام نمایند. نحوه عملیات مذکور به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان طی اطلاعیه های بعدی در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. لذا خواهشمند است دانشجویان از مراجعه حضوری به دانشگاه اکیدا خودداری فرمایند. لازم به ذکر است امتحانات دروس معرفی به استاد نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، به صورت حضوری و در نیمه دوم تیرماه برگزار خواهد گردید.
۱۶- دانشجویان متقاضی اخذ معرفی نامه کارآموزی جهت فراغت از تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و واحد کارآموزی در نیمسال تابستان ۹۹-۱۳۹۸ طبق ضوابط و شرایط اعلامی، می توانند درخواست خود را از تاریخ ۰۱/۰۳/۱۳۹۹ الی ۳۱/۰۴/۱۳۹۹ به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان خود اقدام نمایند. نحوه عملیات مذکور به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه آموزشی گلستان طی اطلاعیه های بعدی در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. لذا خواهشمند است دانشجویان از مراجعه حضوری به دانشگاه اکیدا خودداری فرمایند.
۱۷- موارد خاص مرتبط با شرایط نیمسال جاری که در این اطلاعیه نیامده است در شورای آموزشی دانشگاه یا در کمیسیون موارد خاص دانشگاه، به صورت موردی قابل بررسی است. در این خصوص لازم است که دانشجویان مسائل و مشکلات خود را به مدیر گروه یا آموزش دانشگاه منتقل نمایند.
۱۸- دستورالعمل چگونگی دریافت غیرحضوری تقاضاهای آموزشی دانشجویان (مانند حذف درس و حذف نیمسال، درخواست کارآموزی، درخواست دروس معرفی به استاد ، گواهی اشتغال به تحصیل، انجام امور تسویه حساب، صدور مدرک فارغ التحصیلان و…) متعاقباً و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد، لذا دانشجویان از هر گونه مراجعه حضوری به دانشگاه خودداری کنند.
۱۹- مفاد این اطلاعیه و تصمیمات اتخاذ شده با توجه به شرایط خاصِ موجود بوده و صرفاً برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ معتبر خواهد بود.
۲۰- دانشجویان گرامی درصورت ابهام در بندهای فوق میتوانند سوالات خود را به اداره آموزش دانشگاه به شماره تماس ۳۱۹۳۰۰۰۰-۰۲۳ داخلی ۳۱۲ الی ۳۱۶ هر روزه از ساعت ۱۴-۸ اعلام نمایند.
بروز برخی مشکلات پیش بینی نشده در شرایط خاص نیم سال جاری، دور از انتظار نیست. صبوری، متانت و همراهی خوشبینانه دانشجویان عزیز، برای به حداقل رساندن مشکلات در فرآیند تحصیلی آنان در این نیم سال، ضروری و موجب امتنان است.
پیشاپیش از تمامی جامعه دانشگاهی که در این برهه حساس حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه را مساعدت مینمایند، سپاسگزاری و قدردانی میشود.