عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان: ترس از کرونا نباید مانع از انجام آزمایش غربالگری نوزادان شود

عصمت دهقانی با بیان اینکه والدین غربالگری از پاشنه پا کودکان متولدشده را حتی در دوران کرونا به تاخیر نیندازند بیان کرد: شایع‌ترین علت کم‌کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در تکامل کامل یا نسبی غده تیروئید یا جایگزینی نامناسب تیروئید در دوران جنینی است.
وی با اشاره به علائم بیماری کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: زردی ادامه‌دار، وزن زمان تولد بیش از ۴ کیلوگرم، کم‌اشتهایی و شیر خوردن ناکافی، کاهش درجه حرارت بدن، کم‌تحرکی و حرکات آهسته، یبوست، آپنه (قطع تنفس) و تنفس صدادار، از نشانه‌های کم‌کاری مادرزادی تیروئید در اوایل نوزادی است.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر ستاد بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان اگر سریعاً تشخیص و درمان نشود، باعث عقب‌ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، ناشنوایی، بیماری‌های مغزی و عصبی و عقب‌ماندگی رشد جسمی می‌شود.
دهقانی گفت: آزمایش غربالگری نوزادان برای کم‌کاری مادرزادی تیروئید، ساده‌ترین روش برای تشخیص این اختلال محسوب می‌شود که شامل گرفتن نمونه خون از پاشنه نوزاد در ۳ تا ۵ روز اول پس از تولد است.
وی تصریح کرد: والدین در نظر داشته باشند که به دلیل ترس از ابتلا به کرونا این خدمت مهم را از فرزندانتان دریغ نکنند و حتماً در روز ۳ تا ۵ تولد به مراکز غربالگری مراجعه نمایند، چون زمان در غربالگری نوزادان و بیماری کم‌کاری مادرزادی تیروئید (۳ تا ۵ روز) دارای ارزش بسیار زیادی است.
شهرستان دشتستان از سال ۱۳۸۴ مراکز غربالگری تیروئید را هم‌زمان با سراسر کشور راه‌اندازی کرده و با داشتن ۱۳ مرکز غربالگری، در سال گذشته، در حدود چهار هزار و ۷۹۹ نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۱۴ نوزاد، با تشخیص به‌موقع شناسایی و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

انتهای پیام/س.غ- ۳۰۳۰