مشکلات دانشکده دندانپزشکی، در سه حوزه کاری، بررسی شد
احمد پورشریفی، مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روز ۲۸ اردیبهشت ۹۹، نشست بررسی چالش های دانشکده دندانپزشکی، در سه حوزه کاری، برگزار شد.
وی اظهار کرد که اعضای حاضر در نشست، ضمن بررسی چالش های آموزشی، پژوهشی و اداری و مالی دانشکده، نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را بیان کردند.
مشکلات آموزشی، روند آموزش را با مشکل مواجه می کند
در ابتدای این نشست، دکتر داود جمشیدی، رییس دانشکده دندانپزشکی مشکلات آموزشی این دانشکده را بیان کرد و گفت: وضعیت پذیرش دانشجویان تکمیلی دندانپزشکی ( انتقالی از خارج کشور) و ایجاد مشکل در دانشکده در اثر پذیرش دانشجویان تکمیلی انتقالی از خارج کشور، مشکل مدت زمان کوتاه تعهدات اساتید این دانشکده(دو سال و سه ماه) که امکان برنامه ریزی برای روند آموزش را در دانشکده با مشکل مواجه می کند.
وی گفت: عدم جذب و شرکت اساتید در فراخوان جذب هیات علمی و تاخیر در برگزاری فراخوان ها، افزایش پذیرش دانشجو با توجه به امکانات محدود دانشکده، ظرفیت محدود بخش های آموزشی و تعداد کم یونیت های دندانپزشکی، عدم هماهنگی امکانات و بودجه دانشکده، لزوم اصلاح نوع نگرش به دانشکده از درآمدزا بودن به آموزشی بودن، تعرفه های درمانی که منابع آن زیاد بوده و پذیرش بیماران و آموزش را با مشکل مواجه می کند، امکانات محدود دانشکده، نبود اتاق مخصوص اساتید به میزان کافی، نبود تجهیزات رایانه ای از قبیل لپ تاپ و میکروفون برای انجام هر چه بهتر آموزش مجازی و لزوم تقویت زیرساخت های مرتبط با آموزش مجازی در دانشکده، از دیگر مشکلات است.
وی بخش دیگری، این مشکلات را شامل: لزوم اصلاح و ارتقای روند ثبت ورود و خروج اساتید دانشکده به سیستم تشخیص چهره، لزوم برقراری شرایط مندرج در راهنماهای جهانی بهداشت به منظور برقراری مجدد فعالیت های آموزشی در دانشکده، لزوم تعامل بیشتر مسوولان دانشگاه با دانشکده و تامین تجهیزات مورد نیاز دانشکده، موضوع آموزش در عرصه که در حال حاضر اختیاری بوده و ممکن است در نیمسال بعد به صورت اجباری در آید، دانست.
دکتر جمشیدی به لزوم اختصاص بخش ویژه ای در کلینیک به دانشجویان برای فعالیت در این بخش، هزینه بالای امکانات و وسایل مصرفی و غیر مصرفی در بخش پروتز، عدم امکان پرداخت هزینه ها توسط بیماران و عدم امکان تخفیف مناسب از طرف دانشکده به بیماران و نبود حمایت مالی وزارتی در این بخش بر خلاف قول مساعد مسوولان و چگونگی مرخصی اعضای هیات علمی دانشکده در تابستان، اشاره کرد.
در ادامه، دکتر مرجان بلبلیان، معاون آموزشی دانشکده به نبود هیات علمی مرتبط با سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در دانشکده و لزوم ادامه آموزش های مجازی در دانشکده، در نیمسال جاری و حتی در نیمسال های آینده اشاره کرد.
هزینه های زیاد دانشکده، از مشکلات اداری و مالی
حمید گلناری، معاون اداری مالی دانشکده هم مشکلات و موانع موجود در این حیطه را بیان کرد و گفت: هزینه های زیاد دانشکده و کمبود بودجه، امکان مدیریت مطلوب را سلب می کند.
وی با بیان اینکه سیاست دانشکده با توجه به افزایش قیمت ها به سمت نگهداشت امکانات سوق داده شده است، گفت: عدم امکان بازگشت کارکنانی که در برنامه مقابله با بیماری کرونا همکاری داشته اند به محل کار خود در دانشکده به بخاطر شرایط موجود مراکز درمانی، عدم پرداخت کارانه به کارمندان دانشکده در مقایسه با دانشگاه های دیگر قطب، به کارگیری نیروهای مازاد دیگر واحدهای دانشگاه در بخش های متقاضی نیرو، جذب نیروها به صورت طرحی و یا خرید خدمت، ایجاد مشکل توسط ستاد دانشگاه در برون سپاری امور دانشکده و نبود نگاه حمایتی در ستاد دانشگاه نسبت به این موضوع، از دیگر مشکلات اداری و مالی دانشکده است.
لزوم بازنگری در ساختار فرم های ترفیع پایه اعضای هیات علمی
دکتر مریم تفنگچی ها، معاون پژوهشی دانشکده نیز مشکلات و موانع موجود در این حیطه را قدیمی بودن فرم های ترفیع پایه اعضای هیات علمی و لزوم بازنگری در ساختار آنها به خصوص در بخش مربوط به فعالیت های پژوهشی اساتید از قبیل مقالات، شرکت در داوری مقالات و دفاع از پایان نامه ها و برقراری امکان فعالیت مجدد دستیاران رشته های تخصصی دندانپزشکی در کلینیک ویژه دانشکده دانست.
بهبود و پیشرفت دانشکده، با همکاری مسوولان و کارمندان در اتاق های فکر
همکاری مسوولان و کارمندان دانشکده در اتاق های فکر، باعث بهبود و پیشرفت امور خواهد شد.
این سخن را دکتر نوید محمدی، معاون آموزشی دانشگاه هم در پاسخ به بیان مشکلات مسوولان دانشکده گفت و افزود: موضوعاتی که در ارتباط با اعضای هیات علمی مطرح شد، سیاست هایی است که از طرف وزارت برنامه ریزی و اجرا می شود.
دکتر محمدی اظهار کرد: بهتر است در جذب اعضای هیات علمی دانشکده از اساتیدی استفاده شود که آموزش برای آنان اهمیت زیادی داشته باشد تا امکان ماندگاری و جذب آنان بیشتر شود.
وی بیان کرد که در بحث پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج کشور، میهمان و انتقالی باید مدیریت بهتری در سطح دانشکده صورت پذیرد تا تبعات آن گریبان دانشکده را نگیرد. مسوول آموزش دانشگاه ادامه داد که باید برای درآمدزایی دانشکده ها برنامه ریزی صورت پذیرد و بحث برون سپاری فعالیت ها نیز مورد تایید معاونت آموزشی دانشگاه است و باید همه بخش های دانشگاه باید در این موضوع، فعالیت و هماهنگی داشته باشند.
این مقام مسوول اظهار کرد که در خصوص تعرفه ها باید گزارش تحلیلی آن به معاونت آموزشی دانشگاه منعکس شود تا موضوع در هیات امنای دانشگاه مطرح شود و باید در زمینه انعکاس فعالیت ها از طریق روابط عمومی دانشکده و دانشگاه، اهتمام بیشتری صورت گیرد. وی افزود: نیروهای دارای کارایی مناسب باید در دانشکده حفظ شوند، بازنگری آیین نامه های ارتقای اساتید در دستور کار معاونت آموزشی دانشگاه قرار دارد و سامانه ثبت فعالیت های اعضای هیات علمی دانشگاه در حال راه اندازی است.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه، زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی در دانشگاه مهیاست و همه اساتید و دانشجویان باید از این شرایط، حداکثر استفاده را ببرند و بحث ایجاد استودیوی تولید محتوا نیز در دستور کار معاونت آموزشی دانشگاه قرار دارد. وی اضافه کرد: آموزش مجازی در نیمسال بعد و پس از آن باید بصورت جدی در دستور کار دانشکده های دانشگاه باشد، زیرا منعی برای ارایه کلیه دروس بصورت مجازی وجود ندارد و فقط باید چند جلسه حضوری برای رفع اشکال نیز برگزار شود.
دکتر محمدی گفت: امکانات لازم برای تامین شرایط و استاندارهای محیطی و بهداشتی فضای کاری باید با برنامه ریزی فراهم شود، موضوع ثبت ورود و خروج اساتید باید بر اساس قوانین و آیین نامه ها بصورت جدی رعایت شود، وسایل و تجهیزات حفاظت شخصی باید منطبق بر راهنماهای بین المللی تهیه شود، آموزش در عرصه دانشجویان دارای اهمیت بسزایی است و باید اجرا شود و در بحث کمبود نیرو و تجهیزات بخش پروتز، باید با تعامل بین بخش های مختلف دانشکده، دانشگاه و وزارت، مشکلات حل شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه های موجود، امکان فعالیت دستیاران تخصصی در کلینیک ویژه دانشکده به عنوان دندانپزشک عمومی وجود دارد، گفت: دانشکده دندانپزشکی می تواند با اعلام آمادگی و همکاری با دانشکده پزشکی در بحث نیروهای سلامت دهان اقدام کند.
دکتر محمدی بیان کرد که موضوع اعتباربخشی رشته ها و بخش های دانشکده، باید بصورت جدی و با رعایت آیین نامه های موجود در دانشکده، عملی و اجرا شود.