عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نقش ویژه پرستاران مدافع سلامت در دوره مدیریت و رفع بحران کرونا/تجلیل از خانواده پرستاران مدافع سلامت

شیوع ویروس کرونا در کشور و ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به این ویروس منحوس، کادر درمانی و پزشکی کشور را درگیر خود کرد، پرستاران با پوشیدن لباس‌های مخصوص برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، اقدام به مراقبت از بیماران کرونایی می‌کنند؛ لباس‌هایی که گاهی انجام کار‌های عادی و شخصی را برایشان سخت کرده و به بدنشان آسیب وارد می‌کند.

کادر درمانی کشور برای دفاع از سلامت ایرانیان در شیفت‌های سخت و سنگین به جنگیدن با این ویروس منحوس پرداخته و در بخش های مراقبت از بیماران کرونای فعالیت می‌کنند.

سفیدپوشان کادر پزشکی و درمانی که از زمان به صدا درآمدن زنگ شیوع ویروس کرونا در کشور در حالت آماده‌باش قرار دارند و بی‌وقفه مشغول خدمت‌رسانی هستند.

در  این میان  پرستاران شجاع و ایثارگر برخی خالصانه در راستای خدمت به مردم ایستاده‌اند و خطرات این کار را به جان خریده‌اند و در کنار بیماران بستری شده کرونایی به اُمید بهبودی مانده‌اند و برخی دیگر جشن ازدواجشان را کنسل کرده و در شیفت‌های روز و شب به خدمت پرداختند.

زحمات این قشر و چهره‌های پوشیده با ماسکشان ما را به یاد رزمندگانی می‌اندازد که روزی در سنگر جبهه و جنگ با وجود حملات شیمیایی با جان و دل از وطن دفاع می‌کردند و وجدان کاری پرستاران و پزشکان و کادر درمانی ما کمتر از اخلاص رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس نیست.

پرستاران در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که الگوی کاری‌شان حضرت زینب کبری(س) است  با علم به اینکه اگر مراقب بیمار کرونایی باشند ممکن است خود نیز بیمار شوند، زینب‌گونه و در راستای تعهد کاری خود لباس خدمت به بیماران را پوشیده و انجام وظیفه می‌کنند.

در راستای قدرشناسی زحمات پرستاران خط مقدم جبهه مبارزه کرونا گفت‌وگویی را با دکتر سیدرضا صالح‌مقدم، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

دکتر صالح مقدم با اشاره به اینکه تلاش موثر جامعه پزشکی و پرستاری در دوره مبارزه با کووید ۱۹ اقدامی ارزشمند و فداکارانه بود، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره مدیریت و رفع بحران کرونا شرایط ویژه‌ای با حضور و مداخلات به‌موقع پرستاران مدافع سلامت ایجاد کرد و نتیجه آن عملکرد قابل قبولی به لحاظ افزایش آمار بهبودی‌ها و کاهش آمار فوتی‌ها داشت.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: ارزیابی کلی عملکرد پرستاران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان‌دهنده آن است که به لحاظ تعداد نیرو و کیفیت حضور خدمات پرستاری این مجموعه در دوره بحران کرونا یک آمار قابل توجهی به نسبت سایر نقاط کشور داشته است؛ از سوی دیگر علامت‌دار شدن پرستاران نشان‌دهنده جدیت و مدیریت کاری آنان در این دوره بحرانی بود و به واقع خادمان سلامت به‌ویژه پرستاران حضوری ایثارگرانه داشتند.

صالح‌مقدم با ذکر این نکته که  بیش از ۳۵۰۰ پرستار مدافع سلامت  به‌صورت مستقیم بر بالین بیماران کرونایی حضور داشتند گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پاس این اقدامات ایثارگرانه اقدامات و تسهیلات حمایتی مختلف و ویژه‌ای را برای عموم پرستاران مدافع سلامت به‌ویژه پرستارانی در حین خدمت مبتلا به کرونا شده‌اند در نظر گرفته است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه به لطف خداوند متعال، مشکل خاصی برای پرستارانی که مبتلا به کرونا شدند پیش نیامده و اکثر آنان رو به بهبودی هستند، گفت: در این مدت شاهد حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در منازل پرستاران مدافع سلامت و اهدای لوح تقدیر و بسته‌های هدیه‌ تقدیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خانواده‌های آنان بودیم؛ همچنین به خانواده‌های مدافع سلامت اعلام کردیم تا زمان بهبودی کامل بیمارشان ضمن جداسازی فضا و محل اسکان، از حضور در کنار آنان خودداری کنند تا خودشان مبتلا نشوند.

صالح‌مقدم تصریح کرد: خوشبختانه مشهد از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و اکثر پرستارانی که موقتاً از دیگر بیمارستان‌ها به مراکز درمانی درگیر بیماران کرونایی منتقل شده بودند به محل کار خود بازگشتند و فعالیت تمامی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌ویژه مراکز درمانیکه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آن بستری هستند به حالت عادی بازگشته است.

وی با ذکر این نکته که انتشار بیان خاطرات کلیه مدافعان سلامت به‌ویژه پرستاران زحمتکش اقدام ارزنده‌ای بوده که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است، تاکید کرد: خاطره خود من در بازدیدهای متعددی که از مراکز درمانی کرونایی‌ها داشتم این بود که در اکثر شب‌هایی که اوج کووید ۱۹ بود روح ایثارگری پرستاران مدافعان سلامت در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه که الگویی بسیارخوب برای دیگر نقاط کشور بود موج می‌زد.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به‌واقع می‌توان گفت موج دیگری از جلوه ایثارگری و ازخودگذشتگی پرستاران بسیجی در دوران دفاع مقدس، در این روزهای سخت کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دیده شد.

{jcomments on}