عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بیماران بهبود یافته کووید-۱۹ تا هشت هفته پس از بهبودی می توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند

فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران بهبود یافته کووید-۱۹ تا هشت هفته پس از بهبودی می توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

دکتر محسن صدیق شمسی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: برای اهدای پلاسما، از زمانی که بیمار بهبود یافته کووید-۱۹ علائم بیماری اش برطرف می شود حداقل دو هفته و نهایت تا هشت هفته پس از آن نیز می توانند نسبت به این امر خدا پسندانه اقدام نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:  اهدای پلاسمای افراد بهبود یافته منحصر به یک بار نیست و هر بیمار بهبود یافته با توجه به شرایط جسمانی می تواند هر سه روز یک بار نسبت به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تنها بهبود یافتگانی می توانند در اجرای طرح اهدای پلاسما اقدام کنند که در ابتدای بیماری تست pcr آنان مثبت شده باشد تصریح کرد: در زمان اهدا نیز از فرد اهدا کننده به طور مجدد تست های pcr، سطح انتی بادی خون  و سایر آزمایش های عفونی متداول دریافت می شود.

عضو هیات علمی گروه خون و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پلاسما درمانی بر روی بیمارانی که در درمان های متداول برای آنان تاثیر نداشته است و شرایط بیمار به سمت وخامت در حال پیشرفت است انجام می شود خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده استفاده از روش پلاسما درمانی در ۶۰ درصد موارد در روند بهبودی بیماران بدخیم کووید-۱۹ تاثیر گذار بوده است اما برای اعلام نتایج نهایی هنوز زود است و باید زمان بیشتری ازاجرای این طرح بگذرد تا بتوان با اطمینان بیشتری در این زمینه سخن گفت.

دکتر صدیق شمسی با بیان اینکه با حمایت رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تمامی مراحل پلاسما درمانی بر روی بیماران رایگان است تاکید کرد: استفاده از این روش درمانی برای بیماران محدودیت سنی ندارد اما برای بیمارانی که دچار نارسایی های کبدی، کلیوی و قلبی است مورد استفاده قرار نمی گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همکاری موثر مردم طی ماه های گذشته موجب کاهش روند بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی شده است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این بیماری ویروسی است باید همچنان مراقبت های لازم را در رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی داشته باشند تا به طور مجدد با افزایش میزان افراد مبتلا مواجه نشویم و کادر درمان نیز به شکل بهتری بتوانند به بیماران خدمات رسانی نمایند.

دکتر صدیق شمسی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده این ویروس در فصل های پاییز و زمستان ممکن است به طور مجدد اوج بگیرد خاطر نشان کرد: بهترین کار برای پیشگیری از شیوع مجدد این بیماری رعایت نکات پیشگیرانه است.

{jcomments on}