عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

سه سکوی تامین مالی جمعی مجوز فعالیت دریافت کردند


شرکت های «گروه پیشگامان کارآفرینی کارن»، «گروه نوآوری مالی پارس» ‏و «سامانه‌نگار آتنا» برای اولین بار موفق به اخذ مجوز فعالیت از کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی بر پایه مدل مشارکت شدند.

این شرکت‌ها که پیش از این در سال گذشته به عنوان عامل ‏تامین مالی جمعی، موفق به دریافت موافقت اصولی شده بودند، توانستند پس از تکمیل رویه‌های فنی و اجرایی لازم، مجوز فعالیتشان را از کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی اخذ کنند.

این شرکت‌ها به عنوان عامل تامین مالی جمعی می‌توانند طرح‌هایی بر پایه مدل مشارکت را در پلتفرم خود قرار دهند و اگر تامین مالی جمعی آن‌ها با موفقیت انجام شود، برای تامین‌کنندگان، گواهی مشارکت صادر می‌شود.

گروه نوآوری مالی پارس، با سکوی پارس فاندینگ، شرکت گروه پیشگامان کارآفرینی کارن با سکوی تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن و شرکت سامانه‌نگار آتنا با سکوی دونگی ، طرح‌هایی که نیاز به تامین مالی جمعی دارند را جمع‌آوری و بررسی می‌کنند. دو شرکت دیگر نیز در حال تکمیل سکوی خود برای دریافت مجوز فعالیت هستند.

طرح‌های حوزه‌های مختلف اعم از زیست فناوری،نانو، فناوری مالی، اینترنت اشیا، سخت‌افزار، بازی و سرگرمی، محتوا، آموزش، تبلیغات و بازاریابی، خدمات کسب‌وکار، خدمات شهری، گردشگری، محیط زیست، پزشکی و سلامت، فین‌تک و نیز تمامی حوزه‌های دانش بنیان و نوپا که نیاز به تامین مالی دارند، می‌توانند از طریق این سکوها طرح خود را معرفی کرده و مردم نیز در صورت تمایل در آن‌ها مشارکت کنند.

پس از موفقیت تامین مالی ‏متقاضی از طریق سکوهای دارای مجوز، صاحبان کسب‌وکار باید گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی ‏ ‏طرح‌های خود را تهیه ‏کنند و از طریق ‏سکوی عامل به اطلاع عموم بر سانند.

تامین مالی جمعی یک ابزار تامین مالی موثر برای تجمیع سرمایه های خرد از جمعیت زیاد جهت سرمایه گذاری­ های کمتر از ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

این ابزار با مشارکت موثر معاونت علمی و فناوری در بستر فرابورس عملیاتی شده است.