عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت رکورد بیش از ۲۶ میلیون بازدید از محتوای تولیدی با موضوع کرونا

سالهاست که روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که یادآور شکل گیری اولین «اتحادیه تلگرافی بین المللی» در جهان است، در کشور ما ایران به نام روز ملی روابط عمومی شناخته می شود. این نامگذاری نتیجه پیگیری و تلاش دست اندرکاران روابط عمومی در سالهای نه چندان دور است تا توجه بیشتری به اهمیت و جایگاه روابط عمومی ها داشته باشیم.
به مناسبت فرارسیدن بیست و هفتم اردیبهشت؛ روز روابط عمومی با دکتر سید احمد احمدی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفتگو کردیم.
به اعتقاد او حفظ و ارتقا اعتبار یک سازمان در نزد کارکنان، مشتریان و ساختارهای بالادستی مهم ترین وظیفه یک روابط عمومی است. روابط عمومی ها موظف هستند با ایحاد فضایی تعاملی و مفاهمه ای میان سازمان و ذینفعان خود موجب افزایش اعتبار سازمان خود و رضایت مشتریان شان شوند.
دکتر احمدی با بیان اینکه روابط عمومی موفق، ناگزیر است شناخت دقیقی از مخاطبان خود و درک درستی از نیازها و انتظارات شان داشته باشد، افزود: در زمانه ای که با ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی، افراد هر آنچه را که می خواهند در سریعترین و کوتاه ترین زمان از طریق فضای مجازی و ابزارهای در اختیار از جمله تلفن های هوشمند دریافت می کنند، باید پذیرفت که روابط عمومی ها برای اینکه قافیه را نبازند چاره ای ندارند تا با رویکردی خلاقانه رابطه شان را با ذینفعفان خود تقویت کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه گفت: در واقع در این فرآیند پیچیده ارتباطی که سرعت، حرف اول را می زند، روابط عمومی ها ناگزیرند مخاطب خود را به خوبی بشناسند، اصول ارتباطات را به خوبی درک کرده و بهره برداری از ابزار های نوین ارتباطی را بلد باشند.
او اظهار کرد: در طول روز شاهد انتشار اخبار متعددی در فضای مجازی هستیم که هر کدام از آنها بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ سرعت انتشار و گستردگی این اخبار آنقدر بالا است که اگر نگاه سنتی در روابط عمومی حاکم باشد، امکان اصلاح اثری که آن خبر بر افکار عمومی به جای گذاشته، ممکن نیست.
دکتر احمدی با بیان اینکه در هنگام بحران وظیفه روابط عمومی به مراتب جدی تر از قبل می شود، افزود:  به هنگام بحران شرایط بسیار پیچیده شده و نیاز به یک راهبرد رسانه ای در روابط عمومی ها بیش از شرایط عادی احساس می شود.
او تاکید کرد: اگر غیر از این عمل شود، شاهد آشفتگی خبری و رسانه ای به هنگام وقوع بحران ها هستیم و به اصلاح اخبار جعلی به افکار عمومی جهت می دهند.
دکتر احمدی با بیان اینکه در شرایط بحران تولید خبر و انتشار اخبار صحیح از مهم ترین وظایف روابط عمومی هاست، افزود: کرونا نه تنها محک جدی برای حاکمیت بود بلکه فرصتی بود تا  روابط عمومی سازمان های موثر در مدیریت این بحران به ویژه روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی،  ارزیابی دقیقی از ظرفیت های خود داشته باشند.
او گفت: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نیمه های بهمن ماه  ۱۳۹۸ با شیوع کرونا در کشور، با توچه به همین وظیفه ذاتی خود سعی کرد شبهات اذهان مردم را با تولید محتوای آگاهی بخش و آموزشی پاسخ دهد.
دکتر احمدی افزود: در طول این مدت توجه به آرامش جامعه همواره در تولیدات رسانه ای روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران مدنظر بود و تلاش کردیم تا با گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات در قالب های مختلف خبری ما نیز نقش موثری برای گذر از بحران کرونا داشته باشیم.
او اظهار کرد: بیش از چهارصد عنوان خبری در قالب خبر کوتاه، گفتگو، گزارش و یادداشت در این بازه سه ماهه تولید شده که مجموع این مطالب تا کنون ۲۶ میلیون و ۵۱۲هزار و نهصد مرتبه بازدید شده اند.
او افزود: این حجم تولید محتوی و مراجعه و مطالعه مطالب از سوی مردم موجب شده تا وب سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس ارزیابی آلکسا در جایگاهی بالاتر از سایر دانشگاه های علوم پزشکی قرار بگیرد.
او با بیان اینکه این دستاورد بزرگی برای روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران است، خاطر نشان کرد: این دستاورد بدون شک حاصل تلاش کارکنان روابط عمومی دانشگاه، مسئولان روابط عمومی مراکز درمانی، بهداشتی، آموزش و تحقیقاتی و همراهی بی نظیر اعضای هیات علمی دانشگاه است.
دکتر در پایان این گفتگو با اشاره به اهمیت مستندسازی وگردآوری تجربه های بحران کرونا، اظهار کرد: در حال برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ای با عنوان «تجارب برتر و درس آموخته ها در مدیریت مقابله با کووید ۱۹» هستیم که به زودی اطلاعات دقیق تری از این جشنواره منتشر خواهد شد.

تهیه خبر: دزفولی