عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۸۳ مورد زایمان از مادران مبتلا به کرونا در مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است

مدیرگروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد بیش از دو هزار و ۵۰۰زایمان طبیعی و سزارین در مراکز درمانی زیر پوشش با موفقیت انجام شده است، گفت: زایمان مادران باردار کرونایی و غیرکرونایی در دو فضای جداگانه انجام می‌شود و هیپگونه تداخلی به جهت مکان مشترک میان این دو نوع بیمار وجود ندارد.

دکتر نیره خادم در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: زایمان مادران باردار غیرکرونایی در بیمارستان‌های قائم(عج)، امام رضا(ع) و ام‌البنین(س) انجام می‌شود و مکان انجام زایمان مادران باردار در بیمارستان امام رضا(ع) در فضای جداگانه بوده و هیچ تداخلی با بیماران کرونایی‌ها ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مادران باردار در زمان مراجعه به مراکز درمانی ابتدا تریاژ می‌شوند و اگر دارای علائم بیماری کووید-۱۹ باشند در فضای جداگانه از سایر بیماران بستری می شوند افزود: این نوع بیماران با سایر بیماران کرونایی تفکیک شده هستند، زایمان مادران باردار کرونایی در بیمارستان امام‌ رضا(ع) ۲ انجام می‌شود و این نوع بیماران در فضایی مجزا از سایر بیماران کرونایی بستری می‌شوند تا آسیبی به مادر و کودک نرسد.

مدیرگروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین زایمان مادران اورژانسی کرونایی دیگر بیمارستان‌ها هم به دلیل شرایط خاصی که دارند در اتاق ایزوله انجام می‌شود و در این خصوص نگرانی‌ای بابت فضای مشترک با سایر بیماران بستری در این مراکز درمانی وجود ندارد.

خادم تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۵ مادر باردار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان امام رضا(ع) بستری شدند که از این تعداد ۱۳ مورد منجر به زایمان طبیعی و سزارین شده است؛ همچنین در همین بازه زمانی در قسمت غیرکرونایی‌ها ۳۴۷ مورد زایمان طبیعی و سزارین در این مرکز انجام شد و در بیمارستان ام‌البنین(س) نیز ۱۷۶۸ مورد زایمان طبیعی و سزارین انجام شده است که از این تعداد ۴۱ بیمار دارای علائم کرونایی و یا مشکوک به کرونا بودند و در بیمارستان قائم(عج) هم ۴۱۵ زایمان انجام شده که شامل ۲۹ مورد کرونایی و ۳۸۶ مورد غیرکرونایی بوده است.

وی اضافه کرد: از انتهای بهمن ماه سال گذشته که کرونا وارد ایران شد تاکنون تعداد ۲۵۴۳ مورد زایمان طبیعی و سزارین داشتیم که از میزان ۸۳ مورد کرونایی و ۲۴۶۰ مورد غیرکرونایی بوده است.

وی تاکید کرد: در مراکز بهداشت خانم‌های ماما مراقبت از مادران باردار به‌خوبی و طبق جدول زمان‌بندی شده انجام می‌دهند و این کار در مشاوره‌های تلفنی به این نوع مادران انجام می‌شود، در انجام این مشاوره‌ها پزشکان متخصص زنان و زایمان در کنار ماماها قرار دارند و به امر مشاوره به مادران باردار می‌پردازند.

مدیرگروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت مادران و نوزادان یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی وضعیت بهداشت و درمان در هر کشوری است، خاطرنشان کرد: ماماها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت هستند و تردیدی نداریم که این افراد نقش مهمی در نظام سلامت دارند و در بهبود شاخص‌ها می توانند کمک زیادی به نظام سلامت کنند و ما تلاش می‌کنیم در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت بازنگری می‌کنیم.

خادم گفت: مشاوره ماماها در روزهای سخت کرونایی نقشی بسیارپررنگ و اثربخش را در راستای حفظ سلامت مادران در سه دوره قبل، حین و بعد بارداری و نیز سلامت فرزندان آنان ایفا می‌کنند و با مشاوره‌های حضوری و تلفنی خود مادران باردار را در جهت سپری‌کردن دوره بارداری راحت و بی‌دغدغه یاری می‌کنند.

وی افزود: با اجرایی شدن سیاست ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن آن براساس طرح تحول نظام سلامت، نقش و جایگاه ویژه ماماها بیش از پیش نمایان شده است، ماماها در حوزه خدمات بهداشت باروری و زایمان طبیعی و کمک به مادران باردار برای داشتن زایمان سالم و نوزاد سالم نقش مهمی دارند و باید حضور ماماها و نقش برجسته آن‌ها در بالین در حوزه آموزش پزشکی استمرار یابد.

{jcomments on}