عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

میزان رضایت خانواده‌های مرگ مغزی به ۶۸ درصد رسیده است

مدیر مرکز فراهم اوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:میزان رضایت خانواده‌های مرگ مغزی در سال ۹۷ به میزان ۶۱ درصد بوده و این عدد در سال ۹۸ با رشد ۷ درصدی به ۶۸ درصد رسیده است.

دکتر ابراهیم خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، اظهار کرد: در سال ۹۸ تا قبل از شیوع کرونا اهدای عضو  به طور مستمر انجام می شد و آخرین مورد آن ۴ اسفند ماه بود، پس از این تاریخ هم بیمار مرگ مغزی داشتیم، اما به جهت شرایط کرونایی موجود امکان پیوند وجود نداشت.

وی افزود: در سال ۹۸ نعداد ۱۲۵ مورد مرگ مغزی در بازه زمانی ۱۱ ماهه انجام شد که نسبت به سال ۹۷ در همین مدت دو مورد بیشتر بود و تعداد اعضای اهداکنندگان به ۶۸۵ نفر اهدا شد که این عدد در سال ۹۷، ۵۲۶ نفر بود.

مدیر مرکز فراهم اوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیشتر اعضای اهداشده کلیه‌ها، کبد و قلب و پس از آن‌ها پیوند بافت‌های پوست و قرنیه بوده است، گفت: خوشبختانه اکثر پیوندها در مشهد انجام می‌شود و همچون گذشته اعزام به شهرهای دیگر را نداریم که این شرایط برای درمان و بهبود بیمار بسیار بهتر است.

دکتر خالقی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر در مشهد کارت اهدای عضو را دارند و کسانی که تمایل به تکمیل این فرم و دریافت کارت اهدای عضو دارند می‌توانند در ساعت اداری روزهای غیرتعطیل به بیمارستان منتصریه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شاخص جهانی PMP در کشور ۱۴.۳ است، یعنی در کشور به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت ۱۴.۳ نفر اهدای عضو داریم، خاطرنشان کرد: این عدد در کشورهای اروپایی و آمریکایی که بیشترین اهدا را دارند بین ۲۰ تا ۲۵ اهدا است و عدد فوق در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۹۸ به ۱۹.۶ نفر رسیده است و در خود شهر مشهد نیز این عدد به ۲۶.۴ نفر رسیده است که حتی حداکثر آمار جهانی را هم رد کرده است.

{jcomments on}