عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

وبینارآموزشی " آموزش الکترونیکی دروس عملی " به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

وبینار آموزش الکترونیکی دروس عملی در تاریخ ۱۷/۲/۹۹ با حضور دکترکیانی معاون محترم آموزشی دانشگاه به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و پشتیبانی مرکز آموزش مدرسین و اعضای هیات علمی حوزه ستادی دانشگاه و حدود ۸۰۰ نفر از اساتید، مدیران و دانشجویان مراکز سراسر برگزار گردید. ابتدا  دکتر بهشتی اصل، در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه استان در بحث آموزش های مجازی گزارشی مبسوط از اوایل اسفندماه سال گذشته، مبنی بر تشکیل کمیته آموزش های مجازی، با همراهی و مشارکت مجدانه تمامی اساتید و اعضاء محترم هیات علمی دانشگاه و با بهره گیری از سامانه هوشمند آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی که محصول خلاقیت و نوآوری اساتید ارجمند دانشگاه استان بود را ارائه داد.

دکتر غلامرضا کیانی، نیز با تبریک دهه سرآمدی آموزش به تمامی جهادگران عرصه آموزش بویژه آموزش دروس عملی و کارگاهی، بیان داشت که ما در شورای آموزشی و شورای دانشگاه در موضوع آموزش الکترونیکی دروس عملی با سه سناریوی راهبردی مواجه بودیم. اول اینکه ما می توانستیم همانند برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اعلام کنیم که اساساً دروس عملی و کارگاهی ما قابلیت ارائه بصورت مجازی را ندارند و باید در انتظار بازگشایی دانشگاه ها بمانیم. سناریوی دوم اینکه فارغ از اینکه شدنی است یا نه و با چه کیفیتی قابل انجام است به تمامی مراکز اعلام نماییم که همه موظفند دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی را حتماً به شکل الکترونیکی ارائه کنند.  اما سناریوی سوم اینکه به تشخیص یک مرجعی در دانشگاه فنی و حرفه ای که می توانست کمیته های تخصصی چهل و چندگانه برنامه های درسی دانشگاه باشند، نحوه ارائه الکترونیکی دروس عملی رشته ها تعیین گردد و طبیعتاً این کمیته ها می بایست تولید محتوا کرده و در اختیار دانشکده ها و آموزشکده ها قرار می دادند. پس از بحث و بررسی در شوراها به این نتیجه رسیدیم که هر سه این سناریوها در دانشگاه فنی و حرفه ای عملی و قابل اجرا نبوده و آنچه تصمیم گیری شد و به تمامی مراکز نیز بخشنامه گردید این بود که به تشخیص کارگروه آموزش مجازی هر دانشگاه که در آن مدیران گروه و استادان و اعضاء محترم هیئت علمی رشته ها نیز حضور خواهند داشت، بسته به توانایی ها و داشته های هر دانشگاه تصمیم گیری، محتواسازی و بسترسازی شده و سپس به مراکز تابعه آن دانشگاه ارسال شوند.

در ادامه ایشان به جنبه های بسیار مثبت آموزش مجازی دروس عملی اشاره و عنوان کردند  در بسیاری از مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور کلاس های زیادی با تعداد پایین دانشجو دایر می شوند که ما می توانیم برخلاف روال دانشگاههای دیگر که ساعات آموزش را کم می کنند، به جهت در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی از روش الکترونیکی برای این کلاسها بهره بگیریم. از سویی با در نظر گرفتن فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در باب ابتکار و خلاقیت، با در پیش گرفتن آموزش مجازی دروس عملی زمینه ساز بروز و نمود خلاقیت و نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه ای باشیم.

سپس دکتر فاطمی، رئیس مرکز فناوری های دیجیتال و مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران بعنوان مدرس وبینار،  مطالب خود را در قالب فایل های پاورپوینت و ویدیویی در خصوص یاد دهی و یادگیری دروس عملی متکی بر فناوری های دیجیتالی ارائه نمود.  متعاقب آن دکتر صفوی، مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت عتف و دکتر حدادی، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی بعنوان موافق و مخالف آموزش الکترونیکی دروس عملی صحبت کردند.