عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

در راستای ارتقای بهره وری مدیریت بیمارستانی موسسه سفره سلامت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفت

در سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) واگذاری موسسه سفره سلامت به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در شامگاه شنبه بیستم اردیبشهت ۱۳۹۹ مصادف با پانزدهم رمضان؛ سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) صلح نامه واگذاری موسسه «محب سفره سلامت» به دانشگاه علوم پزشکی ایران امضا شد.
دکتر مسعود اعتمادیان؛ بنیانگذار هولدینگ محب در آیین امضای این صلح نامه اظهار کرد: ایده ساخت سفره سلامت در سال ۱۳۹۲ شکل گرفت و کار در فضایی کوچک در خیابان ولی عصر برای تهیه غذای بیماران بیمارستان هاشمی نژاد آغاز شد.
وی با بیان اینکه در فضای آشپزخانه تعطیل شده بیمارستان هاشمی نژاد، بیست و یک تخت قرار گرفت و تا کنون ۱۴ هزار بیمار در همانجا درمان شده اند، افزود: بعد از مدتی به منظور توسعه و ارائه خدمات به بیمارستان های دیگر از فضای ساختمان بیمارستان محب یاس که در حال احداث بود، استفاده کردیم اما باز هم در فضای بیمارستان بودیم و این از ایده ما دور بود.
دکتر اعتمادیان گفت: سرانجام در سال ۱۳۹۵ محل فعلی سفره سلامت در گرمدره استان البرز خریداری شد و با تغییر کاربری، کترینگ سفره سلامت در زمینی به مساحت هفده هزار متر مربع و زیربنایی معادل سه هزار و ششصد متر مربع،  دهم  اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور دکتر هاشمی؛ وزیر وقت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سالروز میلاد امام زمان (عج) افتتاح شد.
وی با اشاره به ظرفیت تهیه ۳۰ هزار پرس غذا در سفره سلامت، افزود:  افزایش کیفیت و سلامت غذای بیمار، آزاد سازی فضای بیمارستان‌ها و کاهش مجموع هزینه غذای بیمار از اهداف راه اندازی موسسه «محب سفره سلامت» است و آمارها نشان می دهد با حذف آشپزخانه در بیمارستان های طرف قرارداد به طور متوسط ۲۱ تخت ایجاد شده است.


دکتر جلیل کوهپایه زاده؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران  نیز در این آیین ضمن تجلیل از دکتر اعتمادیان گفت:آقای دکتر اعتمادیان در مدیریت بهره وری بیمارستانی همواره متفاوت با جریانات مرسوم فکر و عمل کرده است. هم آن روز که سفره سلامت را راه اندازی کردند و هم امروز که در قالب این صلح نامه موسسه «محب سفره سلامت» را به دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار می کنند.
وی با بیان اینکه اگر کسی نیتش به کار خیر باشد، خداوند نیز زمینه انجامش را فراهم می کند، افزود: این صلح نامه مسئولیت ما را سنگین می کند چرا که دانشگاه وظیفه دارد ضمن حفظ و بهبود این پروژه ، طبخ و توزیع غذای با کیفیت متمرکز را نیز برای تمامی بیمارستان ها ،دانشکده ها و خوابگاههای تحت پوشش دانشگاه تمهید نماید.
دکتر کوهپایه زاده همچنین خاطرنشان کرد:در جهت تثبیت  این پروژه در دانشگاه می بایست مصوبه هیات امنای دانشگاه  نیز اخذ گردد.

دکتر محمودرضا محقق دولت آبادی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در حاشیه این آیین گفت: با امضای این صلح نامه بیش از ۸۰۰ تخت بیمارستانی به مجموعه درمان دانشگاه اضافه می شود و اگر ظرفیت های نهفته موسسه را افزایش دهیم می توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم و با دانشگاه های دیگر هم قرارداد ببندیم.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده خرید غذا از مجموعه سفره سلامت را تنها در قیمت غذا نباید ببینیم، افزود: آزاد شدن فضای پخت و پز در بیمارستان ها و تبدیل شدن به محلی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم، افزایش کیفیت غذا و طبیعتا رضایتمندی بیشتر بیماران و  همچنین کاهش میزان غذای دور ریز شده از مزایای تهیه غذا از سفره سلامت است.
دکتر محقق با بیان اینکه در شش ماهه گذشته غذای بیماران پنج بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ایران از سفره سلامت تهیه شده، افزود: مطلع هستم میزان غذای مصرفی در  یکی از بیمارستان ها با تهیه غذا از سفره سلامت تا پنجاه درصد کاهش پیدا کرده و باعث صرفه جویی قابل توجهی شده است.
وی همچنین با اشاره به تهیه غذای دانشجویان در ماه های پایانی سال گذشته از سفره سلامت، خاطر نشان کرد: در بخش دانشجویی ممکن است، غذا با هزینه بیشتری هم تهیه شود اما افزایش رضایت دانشجویان اهمیت بیشتری دارد.
بنا بر این گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران در این صلح نامه متعهد شد ظرف مدت سه سال آینده قراردادهای قبلی خود را پایان دهد و غذای تمامی مراکز درمانی، اداری، دانشجویی و رفاهی دانشگاه را به استثنای دو مرکز به  انتخاب خود، از طریق موسسه محب سفره سلامت تهیه کند. همچنین در همین مدت، مراکز قبلی پخت و پز را به واحد های درمانی با اولویت تخت های بحران و واحدهای پاراکلینیکی مورد نیاز تغییر کاربری دهد.