عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

بازدید دکتر عبدالهی معاون اقتصادی استانداری لرستان از ایستگاه تحقیقات چند منظوره سراب چنگایی خرم آباد

روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دکتر عبدالهی معاون امور اقتصادی استانداری لرستان به همراه دکتر سپهوند رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، معاونین مرکز و مجریان طرح های تحقیقاتی ضمن بازدید از ایستگاه تحقیقات چند منظوره سراب چنگایی خرم آباد، در جریان اقدامات و کارهای پژوهشی و در دست اقدام این مرکز تحقیقاتی قرار گرفت.
دکتر عبداللهی معاون اقتصادی استانداری لرستان گفت: کشاورزی یکی از مهمترین و توانمند ترین بخش های اقتصادی استان لرستان محسوب شده که سهم زیادی از تولید ناخالص ملی و اشتغال استان را به خود اختصاص داده است .
عبدالهی ادامه داد: به منظور بهبود وضعیت تولیدات کشاورزی و دامی و حفظ منابع طبیعی استان فعالیت های خاصی را مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در دستور کار خود قرار داده است .
وی همچنین تصریح کرد: در مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اقداماتی در دست انجام است که برخلاف روش سنتی،استفاده از ابزار آلات جدید و ماشین آلات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از روش های نوین کشاورزی ،میزان مصرف آب کمتر و با جایگزین شدن کشت پاییزه و بذر اصلاح شده تولید محصول بیشتر شده است.
دکتر سپهوند رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ضمن تشریح عملکرد مجموعه ایستگاه تحقیقات سراب چنگایی گفت: یکی از پتانسیل های خوب استان لرستان مبحث کشاورزی است و با اقداماتی که در مرکز در دست انجام است روش کشت، کیفیت و میزان برداشت محصولات به نحو مطلوبی ارتقاء یافته است.
مهندس حسین پور معاون پژوهشی و انتقال یافته های مرکز نیز با اشاره به جدیدترین دستاوردهای علمی در معرفی رقم توسط محققان مرکز گفت: به منظور انجام تغییراتی در زمینه کاشت ،داشت و برداشت گندم باید کارهای تحقیقاتی خاصی روی این محصول انجام شود که مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده است و در این راستا با عرضه این ارقام توانسته است در بخش اجراء رضایت بهر برداران را جلب نماید.
دکتر حسنی مقدم رئیس بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر نیز گفت: پیش‌بینی می‌ شود در سال جاری حدود ۳۶۰ هزار تن گندم دیم و آبی از مزارع استان لرستان برداشت شود که از این مقدار ۲۵۰ هزار تن مصرف داخل و مابقی آن به استان‌های دیگر صادر می شود و به این ترتیب علاوه بر تامین نان استان ،گندم برخی از استان های دیگر را نیز لرستان تامین می کند.
طی بازدید محققان و مجریان طرح های تحقیقاتی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به تشریح عملکرد و آخرین یافته های علمی خود پرداختند.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان