عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تدوین بیش از ۵۰ دستورالعمل در راستای حفظ سلامت شاغلان در محیط کار

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به منظور حفظ و ارتقاء سلامت شاغلان در واحدهای صنعتی بیش از ۵۰ دستورالعمل بهداشتی و علمی تدوین و ابلاغ شد.

مهندس فرشید وفا در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، اصناف غیر ضروری در راستای کنترل شیوع کرونا و سیاست گذاری کلان تعطیل شد، ابراز کرد: پروتکل بهداشتی مقابله با کرونا در دو گام به اجرا درآمد، در گام اول محدودیت های بیشتری توصیه شد و برای محیط های کارگری که تجمع بالایی دارد قریب به ۵۰پروتکل صادر شد.

وی افزود :علاوه بر این غربالگری اولیه از شاغلین قبل از ورود به محل کار در قالب فرآیند تب سنجی، بررسی از لحاظ تنگی نفس، سرفه، درد عضلانی انجام شد.

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده موارد مشکوک کارفرمایان موظف بودند که نیروی کار را به مراکز جامع سلامت برای بررسی دقیق تر ارجاع دهند، تصریح کرد :همچنین الزامات پیشگیرانه توسط شاغلین به صورت خود مراقبتی و رعایت استانداردهای سازمان جهانی بهداشت الزامی شد تا هر فرد با رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست ها قطع کننده زنجیره انتقال بیماری باشد.

دکتر وفا با بیان اینکه توسط کارفرمایان و با هماهنگی سازمان صنعت و معدن و تجارت و دیگر سازمان های درگیر بحث سلامت، تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن شیوع کرونا انجام شد، گفت :همچنین کارفرمایان موظف شدند که  وسایل حفاظت شخصی در اختیار شاغلین قرار دهند و نحوه صحیح استفاده از آنها را آموزش دهند.

وی ادامه داد :گندزدایی سطوح و محیط کار، دو بار در هر شیفت کاری ضروری شد زیرا  یکی از راههای انتقال بیماری کرونا تماس با سطوح آلوده بود.

دکتر وفا با بیان اینکه واحد هایی که دارای آشپزخانه بودند باید مواد غذایی بسته بندی در اختیار شاغلین قرار دهند و با تهویه مناسب باعث کاهش بار آلودگی ویروس شوند، ابراز کرد :سیستم تهویه هوا مناسب باید در محل کار وجود داشته باشد و حداقل فاصله دو متر بین افراد رعایت شود و از تجمعات پرهیز شود، علاوه بر این  استفاده از ماسک ضروری شد تا خطر شیوع بیماری کاهش یابد.

دکتر وفا با اشاره به اینکه دسته دیگری از صنوف، جز صنوف پر خطر هستند که از آن جمله می توان به رستوران ها، فست فود ها اشاره کرد، گفت :متصدیان این اصناف تنها مجاز به ارسال غذای بیرون بر هستند و در حین تهیه غذا نیز باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی اظهار کرد :مردم می توانند در صورت مشاهده تخلف بهداشتی، شکایات خود را از طریق سامانه کشوری ۱۹۰یاسامانه ۴۰۳۰ثبت کنند.

{jcomments on}