عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با رعایت بهداشت دست می توان تا ۸۰ درصد از انتقال عفونت های بیمارستانی پیشگیری کرد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با رعایت بهداشت دست می توان تا ۸۰ درصد از انتقال عفونت های بیمارستانی پیشگیری کرد.

دکتر محمد حسن اعلمی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی بهداشت دست در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر که با حضور جمعی از اساتید فوق تخصص عفونی اطفال ، پرسنل و کودکان بیمار در محوطه بیمارستان برگزار شد درگفتگو با وب دا  با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر و افزایش معلولیت در بیماران بستری محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: بهترین و مهمترین راهکار برای کنترل عفونت بیمارستانی، رعایت بهداشت دست است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بهداشت دست ساده ترین، اصلی‌ترین و موثرترین روش کنترل و پیشگیری عفونت بیمارستانی در مراکز درمانی، ارتقای ایمنی بیمار و جلوگیری از انتقال عفونت به خانواده کادردرمانی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران در بخشهای بستری و بیش از یک سوم بیماران در بخش مراقبت های ویژه به عفونت های بیمارستانی مبتلا می شوند؛ در حالی که رکن اصلی در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی؛ بهداشت دست است.

دکتر سید علی جعفری رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر نیز در این مراسم با بیان اینکه مجمع جهانی بهداشت، سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال جهانی پرستار و ماما نامگذاری کرده است اظهار کرد: در این سال سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد تا نقش حیاتی پرستاران و ماماها در تامین سلامت در سراسرجهان را برجسته کرده است. به همین منظور شعار روز جهانی بهداشت دست نیز با توجه به نقش پرستاران و ماماها در کنار سایر کادر درمانی برای مبارزه با کووید-۱۹  «پرستارها و ماماها: مراقبت تمیز در دستان شماست» انتخاب شده است.

از   سال ۲۰۰۵ واحد ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت،   کمپین بهداشت دست با شعار «مراقبت  تمیز، مراقبت امن تر» را در سراسر دنیا آغاز و روز  ۵    می را روز جهانی بهداشت دست  Global Hand Hygiene Day  نامگذاری کرد.

{jcomments on}