عمومی | پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با همکاری خبرگزاری ایکنا نشست نقد و بررسی کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ را یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه برگزار می‌کند.

این نشست با حضور عماد افروغ، مهدی گلشنی، اسمعیل خلیلی و جبار رحمانی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نشانی خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) مراجعه کنند.

کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است. تنظیم مطالب در بخش نخست کتاب به این صورت است که ابتدا مباحث کلان مربوط به علم‌شناسی و محورهای مرتبط آمده‌اند و سپس وارد مقوله‌های مربوط به جایگاه علوم انسانی و ضرورت بومی شدن آن و حتی دفاع از امکان نوعی جامعه‌شناسی دینی شده‌ است.

در این کتاب ناظر به نقد رویکردهای قالب‌گرایانه، کمی و اثبات‌گرایانه حاکم بر نظام آموزش رسمی ماست که می‌کوشد متأثر از یک نحله شناخت‌شناسی منسوخ و مطرود و بی‌توجه به زبان معطوف به چگونگی و ساختن و ایجاد کردن و با قرار دادن چهره‌های آکادمیک و دانشگاهی در چنبره‌ای محدود و با تحمیل شاخص‌هایی کمی و محتواگریز و با اهرم‌های تبلیغی و گاه هژمونیک در اختیار، کشور را از به اصطلاح عقب‌ماندگی علمی نجات دهد.