عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون استاندار بوشهر: کرونا بسیاری از عادت‌های فرهنگی را تعطیل کرد/ گزارش تصویری

مجید خورشیدی روز دوشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان بوشهر افزود: برگزاری آیین‌های سوگ و شادی در کنار خود کارکردها و تاثیراتی مثبت در از بین بردن برخی آسیب‌های اجتماعی داشت که کرونا سبب شد این کارکردها تعطیل شود.
وی ادامه داد: تعطیلی این آیین‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن کارکردهای مثبت اجتماعی آنها باعث می‌شود تا علاوه بر افسردگی که خود این بیماری در پی خانه نشینی، ترس و استرسی برای افراد دارد، جای خالی این کارکردها نیز آسیب زا شود.
خورشیدی اضافه کرد: امروز تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از خانه نشینی کرونایی نشان می‌دهد این بیماری نگرانی را متوجه همه دنیا کرده‌است.
وی افزود: در این شرایط حتی اگر واکسنی هم برای کنترل و مهار این بیماری کشف شود تازه مرحله جدیدی ازاین بیماری برای بشر گشوده می‌شود و آن آسیب‌هایی است که این بیماری توانست بر بشریت وارد کند.
معاون، سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با بیان اینکه بیماری کرونا بسیاری از سنت‌های اجتماعی را عوض کرد، گفت: بشر موجودی اجتماعی است و این بیماری نه در قالب یک روند تدریجی بلکه با یک شکست فوری و آنی بر همه این کارکردها به صورت موقت پایان داد و بشریت با این موضوع مواجه است.
خورشیدی افزود: در این شرایط، سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیماری کرونا باید دغدغه همه آحاد جامعه باشد و هرآنچه می‌توان باید در این زمینه کار انجام شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: کووید ۱۹، بیماری ناشناخته‌ای است و هر روز نشانه جدیدی از آن ظاهر می‌شود و  دراین شرایط که بشریت با ویروس ناشناخته‌ای درعلم پزشکی روبرو است در بخش روانشناسی و اجتماعی نیز آسیب‌های آن شناخته شده نیست.
خورشیدی گفت: روانشناسان براساس قضاوت‌های پیش رو و تبعات اپیدمی‌های گذشته و نه براساس پژوهش در مورد بیماری کرونا عمل می‌کنند چه بسا موضوع و آسیب‌های خاص این پاندمی باشد که پژوهشی در مورد آنها انجام نشده و در اپیدمی‌های گذشته نیز وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: ویروس کرونا با این گستردگی که همه قاره‌های جهان را فتح کرده و به تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و هر آنچه مربوط به حوزه انسان بود را عوض کرد در این بخش نیاز به کارجمعی بیشتری در حوزه ملی و استانی وجود دارد.
خورشیدی با اشاره به تشکیل کمیته بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی افزود: خشونت خانگی، افسردگی و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا در جهان قابل توجه است و این مسائل توانسته بر کارکرد خانواده تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه گرما بر این ویروس تاثیری نداشته است گفت: براساس اعلام وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی بیماری کرونا در استان‌های گرم در شیب ملایم افزایشی قرار دارد و هیچ مورد و دلیلی برای عادی سازی نداریم و انتظار می‌رود مردم موضوع کرونا را همچنان جدی بگیرند و تصور نکنند عادی سازی در این زمینه انجام شده‌است.
خورشیدی گفت: مردم با مراجعه به سامانه ۴۰۳۰ و شرکت در غربالگری‌ها و همکاری با مراکز جامع خدمات سلامت بیش از گذشته مراقب سلامت خود باشند.
مدیرروابط عمومی و روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مراکز غربالگری بیماری کرونا در مراکز جامع سلامت اقدامی ملی برای شناسایی و بیمار یابی هرچه بیشتر و قطع زنجیره انتقال است.
سید مجید حسینی افزود: این مراکز ۲۰ گانه در استان ۱۶ ساعت فعالیت دارند و با فعالیت این مراکز ضمن اینکه هیچ نگرانی برای مردم پیرامونی ندارند با شناسایی موارد جدید از شیوع بیماری پیشگیری و نقشی مهم در قطع زنجیره انتقال آن دارند.
وی اضافه کرد: افرادی که با شخص مبتلا ارتباط یا نشانه‌هایی از بیماری دارند و یا احساس کسالت می‌کنند می‌توانند به این مراکز مراجعه و با انجام تست در کمتر از ۲۴ ساعت از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.
حسینی تاکید کرد: مراکز غربالگری کرونا موجب بیماری و انتقال آلودگی نیستند بلکه این مراکز براساس پروتکل‌های بهداشتی برپا و نقشی مهم در کنترل ویروس دارند.
در این نشست راحله رضایی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اقدامات سلامت روان دانشگاه در مبارزه با کرونا ویروس را ارائه کرد.

انتهای پیام/ م.ف۱۰۲۴