عمومی | دانشگاه فرهنگیان

توجه به کرونا نباید موجب غفلت دانشگاه از اهمیت بیانیه گام دوم و سال جهش تولید شود

دومین جلسه ویدئوکنفرانس مجازی در راستای هماهنگی بین دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان در مورد برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و نهاد در سال  ۱۳۹۹  صبح روز یکشنبه ۳۱ فروردین برگزار شد. در این جلسه پس از تلاوت قرآن کریم و بیان حدیث توسط حجت الاسلام میرمحمدی، بر استفاده از ظرفیت فناوری‌های ارتباطی و فضای مجازی در زمینه استمرار برنامه ها و هماهنگی ها و همکاری ها و آموزش ها با همکاری بین دفتر نهاد سازمان مرکزی دانشگاه و همه دفاتر نهاد دانشگاه در سراسر کشور تاکید شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دادگر ضمن تشکر از حضور و مشارکت همکاران دفاتر نهاد دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در مباحث جلسه قبلی و اشاره به استفاده مناسب و استقبال دانشجومعلمان از آموزش های مجازی دروس معارف اسلامی، گفت: برخی پیشنهادات و بعضی مشکلات پیرامون آموزش مجازی دروس معارف اسلامی(۱۶ واحد) در آن جلسه مطرح شدi و یا تعدادی از مجموعه‌های دانشجویی مکاتبه نموده اند که در حال بررسی و پیگیری آنها هستیم. نکته قابل توجه دیگر اینکه ستاد ویژه آموزش‌های مجازی سازمان مرکزی دانشگاه نیز در حال ارزیابی کیفیت آموزش های مجازی دانشگاه از منظر دانشجومعلمان و استادان و مدیران هست و نتایج آن به‌زودی، وضعیت و کیفیت این آموزش ها را تعیین خواهد کرد.

بهره گیری از خطبه شعبانیه و توبه برای ورود به میهمانی خدا و اغتنام فرصت شب های قدر

حجت الاسلام دادگر افزود: در ایام پایانی شعبان المعظم و در آستانه میهمانی خدا و رمضان المبارک، پرداختن به خطبه شعبانیه و فضاسازی معنوی برای آمادگی و توبه خودمان و مخاطبان در ورود به ضیافت الله و نیز بیان اهمیت و اغتنام بخشی به فرصت‌های این ماه مبارک خصوصاً از زبان اولیاء خدا و ذکر فضیلت های ماه رمضان و فرصت مغفرت الهی و بهره گیری از ظرفیت و فرصت شب های قدر در قالب های مجازی خیلی مهم است.

دانشگاه در فضای مجازی ظرفیت فنی بهره گیری از فیوضات ماه مبارک رمضان را فراهم کند.

حجت الاسلام دادگر با بیان اینکه نهضت همدلی و رزمایش خدمت مومنانه از اولویت های ماه مبارک رمضان است، گفت: بناست با هماهنگی و انسجام شبکه‌ای نیروهای مومن و انقلابی و همه علاقه مندان به احسان و خیرخواهی به‌عنوان‌ جهادگران این عرصه در سطح کشور و همه استان ها کاری کنند که آلام مستضعفان و محرومان به‌عنوان ولی نعمت این انقلاب کاهش یابد و ان شاءالله در این صحنه‌ جهاد، بدنه دانشگاه فرهنگیان همگام با دانشگاهیان کشور، اساتید و تشکل‌های دانشجویی مانند قبل پیشرو و پیش‌قدم خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت تبلیغی و معنوی ماه مبارک رمضان و این که امسال مراسم  حضوری و پرجمعیت افطاری ها و مراسم پر فیض شب های احیاء را به صورت دسته جمعی به احتمال قوی در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت، گفت: این وظیفه دانشگاه است که با برنامه ریزی فنی و حمایت از دفاتر نهاد برای تولید و کاربست محتوا در فضای مجازی، دانشجومعلمان و جامعه مخاطب را در کسب معنویت و بهره مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان یاری کند.

خروجی کار با کیفیت فرهنگی، انگیزه الهی و ثبات قدم در دفاع از دین و انقلاب و راه شهدا است

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری گفت: کار فرهنگی، کار پیچیده ای است و باید در زمینه پیشرفت و توسعه کمی و کیفی کار فرهنگی با مطالعه و شناخت و روحیه و نگاه انقلابی و اقدام جهادی، ساعت ها فکر و برنامه ریزی و تلاش نمود. به‌گونه ای که جوانان دانشجومعلم مومن و انقلابی در راه خدا و صراط مستقیم از انگیزه الهی و ثبات قدم مناسب برخوردار شوند و در مسیر دفاع از دین و انقلاب اسلامی و راه شهداء متزلزل نشوند. البته باید به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی ویروس کرونا توجه کرد و نسبت به بازبینی در نوع فعالیت های فرهنگی با بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های مجازی پردیس های استانی و دفاتر نهاد و ائمه جماعت اقدام مناسب صورت پذیرد.

توجه به کرونا نباید موجب غفلت دانشگاه از اهمیت بیانیه گام دوم و سال جهش تولید شود

حجت الاسلام دادگر با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال یعنی جهش تولید گفت: اگر استادان و مدیران دانشگاه و دانشجومعلمان نسبت و پیوند بین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال ۱۳۹۹ بنام جهش تولید را با رویکرد مساله شناسی و حل مساله، هم اندیشی و تامل نموده و پیرامون آن کار علمی و پژوهشی نمایند طبعا محصول آن طرح ها و پیشنهاداتی خواهد بود که باعث برکات خوبی در حل مسائل کشور و مردم خواهد شد. همچنین در بیانیه گام دوم هفت محور مهم وجود دارد که دانشگاه فرهنگیان می تواند علاوه بر ترویج و تشریح و آموزش آن جهت گفتمان سازی، با درک مناسب الزامات این بیانیه و تامل و برنامه ریزی و بدون سرو و صدا و تبلیغات، نقش مهمی در تحقق مفاد این بیانیه و نیز بخشی از سایر محورها از جمله مباحث مرتبط با آموزش و پرورش، پژوهش و... داشته باشد و تردیدی نیست که بی‌توجهی و کم توجهی به این بیانیه، کشور را دچار عقب افتادگی می‎‌کند.

وزارتخانه آ. پ به دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش تکیه کند

حجت الاسلام دادگر گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور معنادار خویش در دانشگاه فرهنگیان این دانشگاه مهم را به‌عنوان مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش مورد تاکید و توجه قرار دادند. طبعا وزارت آموزش و پرورش نیز باید متناسب با این نگاه، آرایش گرفته و به این دانشگاه به‌عنوان مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش تکیه کند، چرا که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دارای گستره ملی و ظرفیت تخصصی و ماموریت گرا بوده و در آن تجارب و دغدغه های متراکمی موجود است که برای تحول در آموزش و پرورش مفید و قابل استفاده است.

دانشگاه فرهنگیان باید زنده و پاسخگو بوده و در بطن و متن جامعه تعلیم و تربیت، حضور فعال داشته باشد

مسئول نهاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در مسیر آرایش درونی و تحول و صیرورت درونی خود باید از نگاه سند تحول بنیادین و نظرات راهبردی معماران انقلاب اسلامی الهام بگیرد، اظهار داشت: جامع ترین و متقن ترین اسناد بالادستی خصوصاً منویات مقام معظم رهبری و سند تحول و سند دانشگاه اسلامی پیش روی این دانشگاه است که رسالت های مهمی بر دوش دانشگاهیان دانشگاه فرهنگیان گذاشته است. لذا دانشگاه باید ساختاری کارآمد و اثربخش داشته و در سطح ملی، منطقه ای و فراملی اثرگذار باشند؛ کار دانشگاه تخصصی است اما صرفاً به دنبال تربیت متخصص نیست، بلکه خروجی دانشگاه باید معلمانی برخوردار از تعهد، تدین و اخلاق و معنویت، خلاقیت، انقلابی، کارآمد، کوشا و فعال باشد. دانشگاه در صورتی زنده و پاسخگوست که در بطن و متن جامعه تعلیم و تربیت حضور و نقش آفرینی فعال داشته و مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت کشور با کمک عالمانه و متعهدانه این دانشگاه برطرف شود.

دانشگاه فرهنگیان تعطیل پذیر نیست

عضو هیات رئیسه دانشگاه با اشاره به اهمیت نظام تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و ضرورت پیشرانی آن در تحقق سند تحول بنیادین اظهار داشت: باید بدانیم که دانشگاه فرهنگیان تعطیل پذیر نیست، بلکه نحوه برگزاری کلاس‌های آموزش در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان به دلیل مقابله و مهار ویروس کرونا در کشور و بنا بر شرایط اضطراری موجود، از حضوری به غیرحضوری تغییر یافته است. آموزش مجازی گام نخست در فضای مجازی بوده و مدیران استانی دانشگاه و مدیران پردیس ها و گروه های آموزشی و استادان دانشگاه فرهنگیان باید توجه و اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

مدل جدید پیگیری و مطالبه انتظارات رهبرمعظم انقلاب اسلامی از آموزش و پرورش و دانشگاه

مسئول نهاد دانشگاه در ادامه افزود : شناخت مطالبات و انتظارات رهبرمعظم انقلاب اسلامی از آموزش و پرورش و تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و دست یابی به مدل پیگیری و مطالبه گری خیلی مهم است و در همین راستا علاوه بر مطالبه گری ها و ترویج و تبیین ها و پیگیری های قبلی، اخیرا به مدلی متفاوت دست یافته ایم که علاوه بر استفاده در رویکردهای دفتر نهاد سازمان مرکزی دانشگاه، به‌زودی برای دفاتر نهاد پردیس های استانی جهت بهره گیری ارسال خواهد شد. طبعا با تلاش و همفکری و همدلی می توانیم انتظارات معظم له را بهتر و دقیق تر پیگیری نموده و متعاقب آن مدیران و استادان و دانشجومعلمان و تشکل های دانشجویی دانشگاه نیز در این راستا خواهند توانست اهتمام بهتری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری داشته باشند.

سهم بسیار کم اماکن مقدس و مساجد در شیوع کرونا و اعلام نظر در مورد مناسک رمضان

حجت الاسلام دادگر گفت: بناست ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا موضوع بازگشایی اماکن مقدسه و حرم های مطهر و مساجد و مناسک ماه مبارک رمضان را بررسی و اعلام نظر نماید. اما باید بدانیم که طبق آمارهای رسمی تحلیل محتوا شده هر کدام از اجتماعات چه سهمی بر شیوع کرونا دارد؟ آنچه منتشر شده این است که سهم نماز جمعه ها ( ۲۲ صدم درصد‌) یا زیارتگاه‌ها در شیوع کرونا؛ کمتر از نیم درصد( ۴۴ صدم درصد‌)، سهم حمل و نقل عمومی و فروشگاه‌ها ۶۰ درصد، مدارس حدود ۱۲درصد‌، دانشگاه‌ها حدود ۶ درصد‌ و ادارات دولتی حدود ۳ و نیم درصد‌ است. شاید بتوان نمازهای جماعت در دانشگاه ها را با حضور کارکنان و مدیران دانشگاه ها و رعایت پروتکل های بهداشتی اقامه کرد. در عین حال چون حفظ سلامت دانشجومعلمان، اساتید و کارکنان و مدیران باید سرلوحه برنامه‌های دانشگاه باشد و منتظر اعلام ستاد ملی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا باشیم. تردیدی نیست که در این شرایط باید با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی نیز تا عادی شدن شرایط با هماهنگی مناسب بین ستاد و صف دانشگاه برنامه‌ریزی و اجرا شود.

حجت الاسلام دادگر ادامه داد: گرچه آمارها تکلیف را روشن نموده اما یکی از پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا تعطیلی اجتماعات دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، زیارات حرم مطهر ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و... بوده است که ادامه‌دارشدن این تعطیلی تعاملات دینی-اجتماعی را دچار اختلال و وادادگی می‌کند.

وی افزود: آموزه های دینی و تجارب موجود به ما می آموزد که فرصت ها همانند ابرها می گذرد، در همین راستا باید توجه داشت که برنامه های دانشگاه نباید متوقف باشد، بلکه تفاوت در قالب ها و شکل برنامه هاست و باید دستورالعمل‌های سازمان مرکزی دانشگاه در زمینه برنامه‌های متعدد مورد نظر دانشگاه، صریح و تسهیل گرانه و موثر بوده و هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شوند.

آمار ها نشان می‌دهد کشورهای غربی در مواجهه صحیح و مهار کرونا موفق نبوده‌اند

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه گفت: بر اساس آمار ها حدود ۲ میلیون نفر در سطح جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و حدود  ۱۱۹ هزار نفر هم تا کنون جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۷۶ درصد از جان‌باختگان در جهان غرب یعنی اروپا و آمریکا، استرالیا و کانادا ساکن هستند، این درحالیست که بیش از ۸۶ درصد جان باختگان نیز در همین منطقه هستند و این نشان می‌دهد آنان در مواجهه صحیح و کنترل این بیماری موفق نبوده‌اند.

وی افزود: بیماری کرونا موجب شد فاصله اجتماعی میان انسان‌ها، انسان و طبیعت و اشیاء بسیار زیاد شود و در حالی که جهان، جهان اتصالات نام‌گذاری شده بود این فاصله‌گذاری موجب اختلال در نظام انسانی و اقتصادی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۱۷ تریلیون دلار سهام بورس‌های جهان کاهش پیدا کرده است و فقط در طول چند هفته حدود نیم تریلیون دلار اعتبارات سرمایه‌ای از چرخه سهام خارج شد و تبدیل به نقدینگی شد که در طول تاریخ سابقه نداشته است.

استاد گروه معارف دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آسیب‌های وارد شده به برخی مشاغل جهان گفت: صنعت گردشگری و توریسم در آسیا، اروپا و آمریکا ضربه‌های زیادی از بیماری کرونا دیده است؛ حدود ۳۹ هزار هواپیمای مسافربری در جهان که سالیانه ۴ میلیارد جمعیت مسافر را جابجا می‌کردند به علت نبود مسافر دیگر پرواز نمی‌کنند و این موضوع موجب مشکلاتی برای فرودگاه‌های جهان شده است.

حجت الاسلام دادگر ادامه داد: برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

لزوم مطالعات آینده‌نگرانه در مورد کرونا

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه با اشاره به لزوم مطالعات آینده‌نگارانه نسبت به بیماری کرونا گفت: به نظر می‌رسد رویکرد چندرشته‌ای در این زمینه لازم است و ما باید بدانیم تا کی با بیماری کرونا درگیر خواهیم بود تا حوزه فرهنگ و علم و... برنامه‌های خود را در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: در مورد وضعیت علم و فناوری و فرهنگ و اقتصاد در دوران کرونا باید یک نظام یکپارچه تصمیم‌گیری ایجاد شود.

تجربه متمایز با خانواده بودن در دوران کرونا

حجت الاسلام دادگر افزود: تقویت خانواده یکی دیگر از تبعات بیماری کروناست، چون والدین به دلیل کرونا مجبور هستند بیشتر در خانه باشند و این می تواند موجب شود تا نهاد خانواده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. حداقل در یک دوره کوتاه خود قرنطینه‌گی، پدر و مادر و فرزندان بیشتر در کنار هم قرار گرفتند، سخن گفتن داخل خانه افزایش پیدا کرد. پیدا کردن راه حل برای گذران اوقات فراغت بیشتر شد. اگر چه ممکن است طولانی شدن این دوره یک نوع کسلی و ناملایمات درون خانوادگی را نیز به‌وجود بیاورد.

نحوه مواجهه با چالش کرونا در هیات های اندیشه ورز استادی و دانشجویی استان ها بررسی شود

حجت الاسلام دادگر در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا به عنوان یک چالش بر سر راه تمدن غرب قرار گرفته است، گفت: آسایش و آرامشی که تمدن غرب وعده داده بود، به واسطه این ویروس به چالش کشیده شد و ما باید با تقویت روحیه خودباوری در مقابل این تمدن بایستیم و بنیان و سنگ بنای تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنیم . لذا اکنون بهترین زمان برای نقش آفرینی هیات‌های اندیشه ورز استادی و دانشجویی دانشگاه در سطح استان ها در این زمینه است و نحوه مواجهه و برخورد با چالش کرونا در هیات‌های اندیشه ورز استادی و دانشجویی استان ها لازم است بررسی شود.

وی افزود: یکی از پیامدهای مثبت کرونا، توجه جدی به مرگ و جهان پس از مرگ است. بیماری کرونا موجب شده تا موج آخرت‌گرایی در جهان ایجاد شود و افرادی که اهل تفکر و تدبر هستند نسبت به جریان آخرت‌گرایی و آینده بشریت بیشتر احساس نیاز می کنند.

دانشگاه فرهنگیان در حل مساله و چالش ویروس کرونا باید احساس مسئولیت جدی کند

عضو هیات رئیسه دانشگاه در ادامه، مسئولیت اجتماعی را از وظایف خطیر دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: دانشگاه ها نباید فقط مسائل خود و اطراف خود را ببینند بلکه باید چالش کرونا را جدی گرفته و در حل مساله و چالش ویروس کرونا احساس مسئولیت جدی کنند و تمام توان و تلاش خود را در راستای حل این معضل ملی و جهانی با رویکرد تعلیم و تربیتی به کار گیرند.

مسئول نهاد دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا نیاز به حضور و فعالیت دانشگاه بیش از گذشته احساس می شود، اظهار داشت: همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه فرهنگیان باید در این برهه حساس وارد کار شوند و برای تمام ابعاد زندگی مردم در این شرایط برنامه داشته باشند؛ نباید با روش‌های شکست خورده غرب، مسائل کشور را حل کرد.

وی بر اجرایی شدن نگاه حل مساله‌ای و دانشگاه اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و اظهارداشت: به عنوان مثال خانه‌نشینی مردم و محدود شدن فعالیت های اجتماعی و آموزش دانش آموزان و فعالیت مدارس به دلیل اپیدمی کرونا، قطعاً پیامدهای ناگواری از جهات مختلف به خصوص روان شناسی و مطالبه مردم داشته و دارد که استادان دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

طرح ها و برنامه‌های مورد تاکید دفتر نهاد سازمان مرکزی و دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه

مسئول نهاد سازمان مرکزی دانشگاه با اشاره به برخی طرح ها از جمله: طرح تکریم مساجد و نمازخانه‌ها و آماده سازی برای نمازهای جماعت کارکنان و استادان و مدیران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پخش به‌موقع صدای اذان، نحوه پرداخت حق القدم‌ و حق‌التبلیغ در سال ۱۳۹۹، اعلام نظر در مورد مراسم یا برنامه جایگزین دیدار سالانه دانشجومعلمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته بزرگداشت مقام معلم، همکاری مناسب با پایگاه‌های بسیج دانشجویی پردیس‌ها در مورد تقویت طرح مسیر ناظر به نظام مسائل آموزش و پرورش و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، برخورد با متخلفین فضای آموزش‌های مجازی توسط نهادهای امنیتی، استقبال دانشجومعلمان از طرح ولایت تابستان ۹۹، همکاری مناسب با قرارگاه جهادی دفاتر استانی نهاد در دانشگاه‌های استان، طرح میز خدمت جهادی مجازی، تسهیل پرداخت حق التبلیغ ائمه جماعت براساس تکالیف تعیین‌شده و مجوز ستاد مرکزی اقامه نماز کشور و وزارت علوم، بر همکاری و توجه مناسب به این طرح ها تاکید نمود.

وی با اشاره به ظرفیت هرساله نمایشگاه بین المللی کتاب و ابتکار عمل در استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این راستا بیان داشت: با توجه به شرایط موجود، برپایی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به زمان دیگری موکول شده است؛ انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب که همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آن نمایشگاه حضور داشت و غرفه این انتشارات میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی در حوزه‌های مختلف بود، اکنون با ابتکار خود، نمایشگاه مجازی کتاب با عنوان «همدمم کتاب» را با تخفیف ۳۵ درصد تا پایان روز نمایشگاه( ۲۶فروردین لغایت ۵ اردیبهشت ) و «پویش کتاب و کتابخوانی در خانه» را راه‌اندازی و برگزار نموده است.

حجت‌الاسلام دادگر در ادامه از همکاری و اقدام مناسب و به‌موقع تعدادی از استان‌ها در زمینه: طرح تجلیل از فعالان توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، دوره‌های آموزشی طرح معراج ویژه ورودی های ۱۳۹۵، پیگیری جهت تحقق بودجه پرداختی به دفاتر نهاد پردیس‌های استانی دانشگاه بابت برنامه‌ها و اولویت‌های تعیین شده در سال ۱۳۹۸، تشکر و قدرشناسی نمود و اظهار امیدواری کرد در سال جدید شاهد پیگیری و تلاش مناسب‌تر دفاتر نهاد در زمینه طرح های مذکور باشیم.

طرح های تربیتی مجازی پیشنهادی به دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه در ماه مبارک رمضان

عضو هیات رئیسه دانشگاه در ادامه طرح‌ها و برنامه‌های تربیتی حضوری و غالباً مجازی مناسبی چون: طرح طبیب دوار( روحانی سرای دانشجویی، مشاوره دینی و همدلی، باقیات الصّالحات، مربی حوزه علوم اسلامی)، مواسات و خدمت مومنانه، شناسایی مساکین و ایتام و فقرا جهت تکمیل مواسات، برگزاری مراسم و قرائت ادعیه و مناجات و جزء خوانی و ختم قرآن و حفظ قرآن و مسابقات مفاهیم قرآنی و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله الحقوق و منیه المرید و نیز سایر برنامه‌های هیات‌های مذهبی به‌صورت مجازی، ایجاد زمینه مناسب برای راه اندازی هیئات مذهبی فرهنگیان مراکز استان‌ها، ایجاد کانال مسجد مجازی و ارتباط مجازی دانشجومعلمان با مسجد و امام جماعت پردیس و مرکز تابعه دانشگاه جهت فعالیت‌های قرآنی و معرفتی و معنوی، کتابخوانی مجازی و نمایشگاه مجازی کتاب، مراسم ختم مجازی قرآن و... برای اموات دانشگاهیان، ایجاد ظرفیت خدمات مشاوره دینی و مذهبی مجازی و... را برای برنامه ریزی و اجرا در پردیس های استانی دانشگاه به دفاتر نهاد پیشنهاد نمود.