عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

استفاده از شبیه سازها در دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه خبرداد:

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در بحث آموزش مجازی برای دروس عملی رویکرد دانشگاه این است که به شبیه سازها رجوع کرده و از شبیه سازها استفاده کند و اکنون در حال کار بر روی آن هستیم.

ابراهیم صالحی عمران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آموزش‌های مجازی در دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: بحث آموزش‌های مجازی از سال گذشته به عنوان یک سیاست جدی در دستور کار دانشگاه فنی و حرفه ای قرار گرفته بود بعد از شیوع کرونا نیز همه موسسات آموزشی این رویکرد را انتخاب کردند و به سمت آموزش مجازی حرکت کردند.

وی ادامه داد: اما نکته مهم در دروس دانشگاه فنی و حرفه ای این است که درباره واحدهای عملی که نیمی از دروس دانشگاه را به خود اختصاص می‌دهند چه کار باید کرد؟ در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه ای حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دارد که دروس عملی آنجا ارائه می‌شود تجهیزات برخی از این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با استانداردها فاصله دارند، مشکلاتی را برای ارائه دروس عملی ایجاد می‌کنند همین باعث شده است که دانشگاه فنی و حرفه ای درخصوص دروس عملی هم به سمت آموزش مجازی حرکت کند.

استفاده از شبیه سازها برای دروس عملی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در بحث آموزش مجازی برای دروس عملی رویکرد دانشگاه این است که به شبیه سازها رجوع کرده و از شبیه سازها استفاده کند و اکنون در حال کار بر روی آن هستیم. استفاده از شبیه سازها حسنی که دارد این است که هرکسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

سیاستگذاری آموزشی به سمت استقلال در یادگیری

صالحی عمران خاطرنشان کرد: بحث کرونا سیاستگذاری آموزشی را به سمت استقلال در یادگیری هدایت کرد که براساس آن هر دانشجو امکان یادگیری را خارج از زمان و مکان و کارگاه داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای یک نرم افزاری به نام سمیاد ایجاد کرده است که دانشجویان دانشگاه از طریق این نرم افزار وارد آموزش‌های مجازی می‌شوند.

ارزشیابی مستمر اولویت دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره نحوه برگزاری امتحانات فنی و حرفه ای افزود: در بحث ارزشیابی آموزشی همیشه یک اصطلاح داریم به نام ارزشیابی مستمر، به نظر من برگزاری امتحانات دانشگاهی در آخر سال روش درستی نیست، بنابراین ما در دانشگاه فنی و حرفه ای ارزشیابی مستمر را در کنار سایر روش‌ها پیشنهاد کرده و اولویت با ارزشیابی مستمر است.