عمومی | دانشگاه یزد

بررسی چهار دستور کار در اولین نشست کانون تفکر آب در سال جدید

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر علی اصغر سمسار یزدی دبیر کانون دستور کار جلسه را مروری بر گزارش عملکرد یکساله کانون تفکر آب در سال ۱۳۹۶ و نهایی نمودن آن، بحث پیرامون چگونگی مشارکت کانون در همایش ملی مدیریت منابع آب دانشگاه یزد، گزارش جهاد کشاورزی در مورد کشتهایی که توصیه نمی شوند و در آخر بحث پیرامون ساختار بیانیه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اعلام کرد.
سپس دکتر محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه یزد نکاتی در مورد نقش ویژه آب برای استان به خصوص در شرایط فعلی، مطرح و جایگاه و نقش کانون تفکر آب را در رسیدگی به این موضوع بسیار مهم دانسته و برضرورت تکمیل هرچه سریعتر  بیانیه سوم کانون تاکید کرد.
وی ادامه داد: بیانیه های کانون تفکر آب بایستی از جامعیت لازم برخوردار بوده و این کانون نسبت به اتخاذ تصمیمیات شجاعانه فارغ از ملاحظه کاری و دغدغه های متداول اقدام کند چرا که نقطه نظرات شفاف و جامع کانون تفکر آب، قطعا در تصمیم گیریهای مقامات استان اثرگذار خواهد بود.

دستور کار اول، اصلاح و نهایی نمودن گزارش یکساله کانون تفکر آب
مهندس علی اکبر قیومی مدیر مرکز فناوری پارک علم و فناوری استان یزد، مهندس فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، دکتر محمد حسین مبین عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و مهندس سید محمد طباطبایی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای  نکاتی را در مورد اصلاح گزارش عملکرد یکساله و محورهای کانون تفکر آب که در این گزارش ذکر شده بیان کردند.
همچنین دکتر سید مجید میررکنی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با طرح راهبرد جهانی تغییر در برابر تغییر، در مورد ضرورت جایگزینی الگوی مدیریت مصرف با راهبرد تغییر الگوی مصرف نکاتی را اظهار و عنوان کرد به دلیل اینکه با فقدان آب روبرو هستیم نمی توانیم از عبارت مدیریت مصرف استفاده کنیم بلکه باید به سمت تغییر الگوی مصرف برویم.
سپس دکتر سمسار با قدردانی از اعضا به  دلیل همکاری در اصلاح گزارش عملکرد یکساله کانون تفکر آب و با اشاره به رویکرد مثبت دکتر رضا اردکانیان وزیر فعلی نیرو به مدیریت نرم و غیرسازه ای در مدیریت منابع آب، اعلام کرد کلیه نقطه نظرات اصلاحی در گزارش عملکرد کانون اعمال خواهد شد.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز از راه اندازی سایت اینترنتی برای کانون تا آخر فروردین ماه جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر این گزارش عملکرد همراه با بیانیه های کانون در سایت منعکس گردد.

دستور کار دوم، چگونگی مشارکت کانون در همایش ملی مدیریت منابع آب دانشگاه یزد
در ادامه دکتر ملکی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با ارائه گزارشی از هفتمین کنفرانس مدیریت ملی منابع آب که در روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه یزد برگزار می شود پرداخت و عنوان کرد این کنفرانس هر دو سال یکبار به کمک یکی از دانشگاه های بزرگ کشور تشکیل و موضوع اصلی آن، مبحث مدیریت مصرف آب است.
وی اعطاء میزبانی هفتمین دوره این کنفرانس به دانشگاه یزد را زمینه ساز حصول نتایج ثمربخش برای شهر و استان یزد دانسته و عنوان کرد که این کنفرانس فرصتی است تا مشکلات آب استان برجسته تر شده و همچنین به سهم اکولوژی و محیط زیست از آب پرداخته شود.
وی همچنین در مورد ضرورت انجام کار تخصصی بر روی مبحث انتقال آب به یزد در کنفرانس و ضرورت تمرکز بر بخش‌های اثرگذارتر در زمینه مصرف آب نکاتی را مطرح کرد.
در این راستا دکتر سمسار پیشنهاد تشکیل نشستی تخصصی در زمینه ارایه دستاوردهای کانون تفکر آب را مطرح و دکتر اولیا و سایر اعضا نیز از این پیشنهاد استقبال کردند.
دکتر کمال امیدوار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب گفت: مبحث انتقال آب باید در این کنفرانس مورد بحث و بررسی جدی قرار بگیرد.
دکتر عطار نیز راه حل نهایی معضلات آبی فعلی استان را در همگرایی بین اصحاب علم در قدم اول و انجام گفتگو و مذاکره و هم افزایی بخش‌های مختلف استان دانست و پیشنهاد کرد در حاشیه همایش ملی منابع آب، بخشهای درگیر در مساله آب استان به همراه اصحاب دانشگاه، نشستی برای هم افزایی بیشتر داشته باشند.
سپس مهندس قیومی به محرومیت استان یزد از منابع آبی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و مظلومیت استان به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و کمبود سرمایه گذاری در این حوزه اشاره نمود و برگزاری همایش مدیریت منابع آب در استان را فرصتی برای طرح همکاری و گفتگوهای بین استانی در زمینه آب دانست.
در پایان این مبحث دکتر ملکی نژاد اعلام کرد موارد پیشنهادی را در هیات اجرایی همایش مطرح و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

دستور کار سوم، گزارش جهاد کشاورزی در مورد کشتهایی که توصیه نمی شوند
در ادامه جلسه مهندس محمدعلی حاتمی زاده مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد با ارائه گزارشی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، مروری بر اهم اقدامات این سازمان در زمینه اقدامات غیر سازه‌ای و سازه‌ای، اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت گلخانه‌ای، ترویج کشت محصولات استراتژیک، کاهش کشت گیاه‌های پر آبخواه مثل گندم و جو، ترویج شیوه کشت نشایی برای محصولات کشاورزی و سیاستهای حمایتی و ترغیبی سازمان جهاد از کشاورزان استان داشته و به ترسیم وضعیت مطلوب در طول برنامه ۵ ساله سازمان جهاد کشاورزی پرداخت.
مهندس عباس حاجی حسینی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی نیز به تبیین اهمیت کشت‌های زمستانه برای استان با توجه به میزان تبخیر آب در تابستان، و ضرورت توجه به کشت های پربازده و اقتصادی پرداخته و به جایگاه دوم استان یزد در زمینه کشت گلخانه‌ای در کشور اشاره کرد.
در این راستا مهندس سید علی اصغر مصطفوی معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تکیه بر مبحث اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در عین ضرورت توجه به فضای سبز و تلاش برای تامین اعتبار پروژه‌ها، سرنوشت دریاچه ارومیه را به عنوان مثالی مورد تحلیل قرار داد.
در پایان این مبحث ضمن آنکه اسامی کشتهایی که توصیه نمیشوند رسما مشخص نشد، مقرر گردید تا کارگروه تدوین بیانیه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مرکب از اعضای علاقمند تشکیل و هرچه زودتر نسبت به تدوین پیشنویس بیانیه اقدام کنند.

دستور کار چهارم، ساختار بیانیه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی
دبیر جلسه اعلام کرد اعضا با ساختار بیانیه بشرحی که در جلسات قبلی اعلام شده آشنا هستند، بنابراین از آنان درخواست شد تا چنانچه نقطه نظری اصلاحی در این زمینه دارند هرچه سریعتر اعلام کنند تا مبنای کار کارگروه تدوین بیانیه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی  قرار گیرد.
در انتهای جلسه مهندس رضا فرقانی اله آبادی بازنشسته دانشگاه امام حسین یزد در مورد بیلان آب و اهمیت کشت با آب شور، مهندس سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت انجام اقداماتی سریع و قاطع در زمینه کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی، مهندس سید یحیی هاشمی نژاد کارشناس شرکت آب منطقه‌ای یزد در مورد کاشت گیاهان مقاوم در برابر شوری، کارا نبودن آبیاری قطره‌ای در بعضی عرصه ها و ضرورت توجه به آب مجازی و دکتر اولیا در مورد ضرورت نصف کردن مصرف آب بخش کشاورزی با راهکار مهندسی معکوس طی برنلمه پنجساله توضیحاتی ارائه کردند.
در این نشست، دکتر محمد مهدی لطفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، دکتر نصرت الله امانیان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، دکتر مجید احتیاط عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان، دکتر عبدالحمید انصاری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، دکتر کاظم کمالی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، مهندس حسن بلندیان مشاور نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، مهندس محمد حسین باقری کارشناس شرکت آب منطقه‌ای یزد، دکتر محمد حسین معماریان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، سید محمدعلی مدرسی مدیر دفتر نماینده یزد، مهندس حمیدرضا عمادی، مهندس محمد مهدی شرافت، حمید رضا شکری زاده و راحله سادات حسینی نیز حضورداشتند.