عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

توصیه های تغذیه ای در ایام رمضان و کرونا/ میوه ها و سبزیجات منبع غنی تامین ویتامین A

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: انتخاب مواد غذایی در هر گروه غذایی براى بر طرف کردن نیازهاى تغذیه اى شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتیین و انرژى مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضرورى است.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با وبدا، درخصوص توصیه های تغذیه ای به منظور تﻘویت سیستم ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: با توجه به نﻘش ویتامین A در تﻘویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود، در وعده هاى سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل، انواع سبزى ها و میوه هاى زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) استفاده شود.

وی افزود: همچنین، سعی شود منابع غذایی ویتامین D (ماهی هاى چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ) براى افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.
وی گفت: براى تامین ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدن، می توان از روغن هاى مایع مانند، کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند، اسفناج، کلم پیچ، سویا، سیب زمینی در وعده هاى غذایی سحر و افطار یا انواع آجیل مانند، فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام، استفاده کرد.
دکتر عبداللهی درخصوص تامین ویتامین C عنوان کرد: مصرف منابع غذایی حاوى ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزى ها از جمله سبزى هاى برگ سبز مانند، سبزى خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه هاى گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتﻘال، نارنگی و نارنج و کیوى در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.

همچنین، مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند، انواع سبزى هاى برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتﻘاى سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: براى پیشگیرى از پیشرفت سریع عفونت هاى ویروسی و تامین ویتامین ۱۲B توصیه می شود، منابع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود.
وی ادامه داد: دریافت آهن کافی از منابع غذایی براى تﻘویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه دارى، توصیه می شود. آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت میشود، منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" (آهن "هم" از قابلیت جذب بالایی برخوردار است و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن جذب می شود ) است و منابع گیاهی شامل انواع سبزى ها، حبوبات، میوه هاى تازه و خشک شده و غلات کامل "آهن غیر هم" دارند. اگرچه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن غیرهم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهاى حاوى ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.
وی گفت: مصرف غذاهاى غنی از روى((Zn شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ براى تﻘویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) در این ایام نیز توصیه می شود.

توصیه های تغذیه ای در ایام روزه داری
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروى از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مﻘادیر کافی از مواد مورد نیاز براى حفظ سلامت بدن و رعایت میانهروى با محدود نمودن غذاهاى داراى چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می شود.
وی افزود: غذاها براساس محتواى پروتیین، ویتامین و موادمعدنی در ۶ گروه اصلی غذایی قرار دارند. انتخاب انواع غذاها از گروه هاى مختلف به شرح زیر و همچنین، انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی براى بر طرف نمودن نیازهاى تغذیه اى شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتیین و انرژى مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضرورى است.
وی درخصوص شش گروه غذایی اصلی و جایگزین هاى آنها توضیح داد: این شش گروه غذایی عبارتند از، گروه نان و غلات، گروه سبزی ها، گروه میوه ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و گروه حبوبات و مغز دانه ها، است.
دکتر عبداللهی درخصوص گروه نان و غلات گفت: نان ها (شامل، سنگک، بربرى، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان هاى محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته ها، غلات صبحانه ، بلغور گندم ، بلغور جو است. توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس دار باشد.
وی درخصوص گروه سبزی ها نیز بیان کرد: این گروه شامل، انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزى خوردن و سایر سبزى هاى برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی و پیاز است. گروه میوه ها نیز شامل انواع میوه هاى فصل از جمله مرکبات (مانند، پرتﻘال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، سیب ، کیوى و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه ها ( کم شیرین یا بدون شکر افزوده ) و میوه هاى خشک (خشکبار) است.
وی گفت: مصرف مﻘادى کافی گروه سبزى ها و میوه ها در ایام روزه دارى با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تﻘویت سیستم ایمنی بدن براى مﻘابله با بیمارى کووید ۱۹ کمک می کنند.
دکتر عبداللهی همچنین درخصوص گروه شیر و لبنیات تصریح کرد: این گروه نیز شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ است. این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتیین، ویتامین هاى گروه B به خصوص ویتامین ۲B و ۱۲B را که به تﻘویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، تامین می کند. توصیه می شود که لبنیات از نوع کم چرب ( کمتر از ۲.۵ درصد چربی) مصرف شود.
دکتر عبداللهی گروه گوشت و تخم مرغ را به این شرح بیان کرد: این گروه منبع تامین پروتیین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان هستند.
وی درباره گروه حبوبات و مغز دانه ها نیز خاطرنشان کرد: حبوبات شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و نخود و مغزها نیز شامل، گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندى و غیره، است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: در ایام روزه دارى امسال، به مصرف منابع کافی پروتیین اعم از حیوانی و یا گیاهی که براى عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن براى پیشگیرى از بیمارى کووید ۱۹ لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتیین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند یک پروتیین خوب و با کیفیت را براى بدن تامین می کنند.