عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

انجام ۱۰۰ درصدی دو مرحله غربالگری کووید۱۹ در شهرستان فارسان

انجام ۱۰۰ درصدی دو مرحله غربالگری کووید۱۹ در شهرستان فارسان
وبدا؛ سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فارسان از انجام ۱۰۰ درصدی دو مرحله غربالگری کووید۱۹ در شهرستان خبر داد.
به گزارش وبدا؛ ضرغام حیدری افزود: در مرحله اول که از تاریخ هجدهم اسفند ۹۸ آغاز شد تقریبا ۱۰۰ درصد جمعیت شهرستان فارسان غربالگری شدند،۷۲ هزار و ۵۸ نفر آموزش دیدند و یک هزار و ۳۹۲ نفر مادر باردار شناسایی شدند که ۶۰۲ نفر آن ها نیاز به پیگیری روزانه داشتند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فارسان با اشاره به اینکه در مجموع در غربالگری مرحله اول ۱۸۹ نفر فرد مشکوک شناسایی شدند و از طریق مراکز خدمات جامع سلامت به بیمارستان ارجاع شدند، ادامه داد: در بحث خوداظهاری در سامانه SALAMAT.GOV.IR چهار هزار و ۱۷۷ نفر در سامانه ثبت نام کردند که پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد.
حیدری عنوان کرد: خوداظهاری در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سه شکل صورت گرفت، ابتدا نیاز به پیگیری فوری بود که به صورت ۱۰۰ درصد انجام گرفت، در پیگیری غیرفوری ۱۸۵۶ نفر پیگیری شدند و در نهایت نیز ۱۹۲۰ نفر بدون مشکل تشخیص داده شدند.
وی با بیان اینکه مرحله دوم غربالگری قبل از آنکه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شود، همزمان با سراسر استان برای گروه‌های در معرض خطر در شهرستان انجام شد، خاطرنشان کرد: در این مرحله ۱۵ هزار و ۳۵۲ نفر در قالب ۷ گروه بیماران دارای فشار خون، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران آسمی، قلبی و عروقی، سرطانی، آن‌هایی که اضافه وزن دارند و مادران باردار به صورت کامل انجام شد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فارسان اضافه کرد: در قالب طرح فاصله گذاری اجتماعی کمپین بسیج ملی مبارزه با کرونا در چهار محور مراقبت (۱۰۰ درصد)، سالم‌سازی محیط، بسیج ادارات و کنترل مبادی ورودی انجام شد.
حیدری به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، فاصله گذاری هوشمند همزمان با کل کشور در شهرستان فارسان اشاره و بیان کرد: با همکاری و حمایت مرکز بهداشت استان بحث نمونه‌گیری سرپایی از بیماران مشکوک در شهرستان انجام گرفت.
وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد مسافران ورودی به شهرستان فارسان غربالگری شدند، تصریح کرد: برای امر غربالگری کووید۱۹ در شهرستان سه مرکز غربالگری شامل مرکز ۱۶ ساعته جونقان، مرکز غربالگری ۱۶ ساعته شماره ۱ فارسان و مرکز شبانه‌روزی باباحیدر پیش‌بینی شد.
سرپرست مرکز بهداشت و درمان شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: تیم واکنش سریع شهرستان به محض اطلاع از موارد مشکوک سریعا به محل اعزام می‌شد و اقدام به ضدعفونی محل زندگی، آموزش اطرافیان بیمار و تحویل مواد ضدعفونی به آن‌ها می‌کرد.