عمومی | بنیاد ملی نخبگان

توسعه پایدار بدون توجه به علوم‌انسانی محقق نمی‌شود

مجتبی اشراقی؛ عضو هیئت‌علمی حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مقتضیات رشته‌های علوم‌انسانی، گفت: در این رشته‌ها بر خلاف حوزه‌های فنی و مهندسی که نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی است، عمدتاً کار و فعالیت کتابخانه‌ای و مطالعاتی انجام می‌شود.

وی افزود: در برخی موارد، پروژه‌های موجود در حوزه علوم‌انسانی به تنهایی و با کار مطالعاتی عضو هیئت‌علمی و یا محقق انجام می‌شود اما در برخی موارد هم نیاز به تشکیل تیم و هسته تحقیقاتی است.

اشراقی دسترسی به داده‌ها را مهمترین مشکل حوزه علوم‌انسانی در بخش تحقیق و پژوهش دانست و ادامه داد: منابع اطلاعات علمی محققان و اساتید این حوزه بسسیار کم است بطوریکه این مشکل حتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز وجود دارد. در واقع، فرد برای انجام تحقیق روی موضوع و محور پژوهشی خود دسترسی کافی به مجلات و کتابخانه‌های بین‌الملی ندارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه علوم‌انسانی به توجه بیشتری نیاز دارد، اظهار داشت: باید دانست که توسعه همه‌جانبه بدون اتکا به علوم‌انسانی میسر نیست؛ در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و اقتصادی دنیا در زمینه فنی و مهندسی، محققان علوم‌انسانی به عنوان مشاورهای مالیاتی، حقوقی و قانونی حضوری فعال دارند بطوریکه بدون نقش‌آفرینی آنان عملاً نتایج دلخواه کسب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در دنیای توسعه‌یافته امروز، بسیاری از علوم به یکدیگر گره خورده‌اند و عملاً قدرت تفکیک وجود ندارد؛ بنابراین برای رسیدن به موفقیت در مسیر توسعه، توجه به علوم‌انسانی یک ضررت است.