عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بهورزان پیشگامان مبارزه با ویروس کرونا/فعالیت بیش از یک هزار بهورز در مناطق روستایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۹۹ بهورز در ۷۵۴ خانه بهداشت روستایی زیر پوشش دانشگاه در حال ارائه خدمت هستند و به مدد این گروه از خادمان سلامت، خدمات و مراقبت های بهداشتی تا دورترین نقاط استان قابل دسترس شده است.

دکتر سید کاظم فرهمند در گفتگو با وب دا ضمن تبریک هفته سلامت با بیان اینکه نخستین روز این هفته با عنوان " بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا" نامگذاری شده است خاطر نشان کرد: بهورزان از روزهای نخست شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور، همگام با سایر مدافعین سلامت نقش موثری در کنترل ، پیشگیری و مراقبت از این بیماری داشته اند.

وی تصریح کرد: انجام برنامه های غربالگری ویروس کووید-۱۹، پاسخگویی به سوالات مردمی در زمینه راهکارهای کنترل و پیشگیری از ویروس کووید-۱۹، شناسایی بیماران مبتلا در مناطق روستایی، آموزش و مراقبت از بیماران از جمله خدماتی است که بهورزان در طول این مدت همگام با سایر نیروهای بهداشتی و درمانی به اجرا درآورده اند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش موثر نیروهای بهداشتی در کنترل بحران کرونا تصریح کرد: در این مدت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه زیر پوشش غربالگری تلفنی قرار گرفتند و به ۱۳۴ هزار تماس تلفنی نیز در زمینه راهکارهای پیشگیری از ویروس کووید-۱۹ پاسخ داده شد که بخشی از این اقدامات با همکاری بهورزان انجام شده است.

دکتر فرهمند با بیان اینکه برنامه ریزی و هدایت مناسب بیماران با اجرای برنامه سطح بندی موجب شد که از ازدحام مراکز درمانی جلوگیری شود که این امر با تلاش نیروهای بهداشتی به ثمر نشست اظهار کرد: از مجموع افراد غربالگری شده در مناطق زیر پوشش دانشگاه تنها ۵ درصد به بیمارستان ها ارجاع داده شدند که این امر نقش موثری در جلوگیری از ایجاد بار مضاعف به حوزه درمان داشت.

قائم مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باید ۱۴ روز تحت مراقبت و قرنطینه قرار گیرند که در این زمینه نیز کادر بهداشتی برنامه های مراقبتی و آموزش را در دستور کار خود قرار دادند تصریح کرد: معتقدیم در حوزه پیشگیری به ازای هر دلار هزینه‌کرد تا ۱۰ دلار و معادل ۱۰ برابر آن سودآوری داریم و در دولت تدبیر و امید برنامه‌های زیادی در حوزه سلامت به اجرا در آمد که عمده آنان در بحث اقدامات پیشگیرانه بوده است.

دکتر فرهمند بیان کرد: کنترل و غربالگری فشارخون، دیابت و بیماری‌های واگیردار از مهمترین اقدامات ویژه ای است که در راستای ارتقاء سلامت جامعه اجرا می شود و در این زمینه مردم نیز همکاری مناسبی با حوزه بهداشت داشته اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه با وضعیت فعلی و شلوغی‌های خیابان‌ها و بازارها به‌شدت نگران تشدید بحران کرونایی در سطح کشور هستیم و از مردم می‌خواهیم که همچنان و تا زمان خروج از بحران کرونا به در خانه ماندن خود ادامه دهند تا تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی مدافعان سلامت به بهترین شکل ممکن به ثمر بنشیند.

{jcomments on}