عمومی | دانشگاه فرهنگیان

کمپین ملی هر دانشجو معلم یک سفیر سلامت در تمامی استان ها

دکتر انصاری راد سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس  با بیان اینکه تا کنون در استان ها اقدامات خلاقانه ای در خصوص پیشگیری و مقابله با این بحران انجام شده است  گفت:  با توجه به شعار در خانه بمانیم بسیاری از فعالیت ها  و آموزش ها به صورت مجازی و فعالیت های دانشجویی در قالب جشنواره مجازی، مسابقات آنلاین کتابخوانی، حل معماهای علمی، فعالیت های هنری و فرهنگی، مقاله نویسی، تهیه پوستر و کلیپ اموزشی و ... انجام می شود.

وی بیان کرد: با توجه به بخشنامه معاونت دانشجویی در  زمینه کمپین ملی هر دانشجو معلم یک سفیر سلامت در تمامی استان ها دانشجومعلمان با طراحی پوستر، ایده پردازی، پاکسازی و ضدعفونی معابر، تولید ماسک و همکاری در کمک رسانی به مردم؛  حرکت های جهادی، داوطلبانه و نواورانه ای را در خصوص پیشگیری و مقابله داشتند که قابل تقدیر و تحسین است .

وی افزود: در این راستا با عنایت به تشکیل ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، معاونت  فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با راهبرد جذب حداقل ۵۰ درصد از دانشجو معلمان و ارائه ۵۰ درصد از برنامه های فرهنگی و اجتماعی به صورت غیر حضوری در سطوح صف و ستاد از طریق ایجاد و راه اندازی کانال ها و گروه های تخصصی در فضای مجازی و برگزاری برنامه های مختلف نسبت به تولید محتوای فرهنگی و برگزاری مسابقات برای دانشجو معلمان در ایام تعطیلی به علت شیوع ویروس کرونا اقدام نموده است. این گروه ها و شبکه های مجازی  که بیش از ۷۰۰ فعالیت را شامل می شود شامل موضوعاتی چون  همسفر شویم در فضای مجازی با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی-تاریخی، رادیو اجتماعی و تولید در برنامه رادیویی با موضوع کرونا، راه اندازی گروه مجازی ثقلین در حوزه قرآن و عترت راه اندازی گروه مجازی سبک زندگی، برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی با عنوان انتخاب صالحان،بیانات مقام معظم رهبری، برگزاری دوره مجازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۱۵ جلسه ۱۵ دقیقه ای برای دانشجومعلمان، کانون های انشا و نویسندگی و برگزاری مسابقه روایت نگاری می باشد.

دکتر انصاری راد ادامه داد: با توجه به شرایط خاص و شیوع بیماری کووید-۱۹ معاونت آموزشی با همراهی مرکز هوشمندسازی دانشگاه از همان روزهای ابتدایی اسفندماه ۱۳۹۸، برای افزایش بهره وری اوقات استادان و دانشجویان در نیمسال تحصیلی جاری (دوم ۹۶-۱۳۹۸)، تمهیدات ویژه ای را به صورت تمام وقت و در ساعات اداری و غیراداری برای استمرار برگزاری کلاس های دانشگاه به شیوه الکترونیکی فراهم آورده است .

وی  افزود: زیرساخت فنی و ارتباطی سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان با افزایش تعداد سرورهای این سامانه از ۱ به ۲ سرورارتقاء یافته است.

سخنگوی ستاد پیشگیری از ویروس کرونا بیان کرد: پهنای باند اینترنت از ۵۰ به ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه، و میزان حافظه آنها در برنامه کوتاه مدت مرکز هوشمندسازی افزایش و ارتقا یافت .

وی از  بارگذاری بیش از یک ترابایت محتوای الکترونیکی مربوط به ۱۱ درس رسمی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۸ و برقراری دسترسی برای ۳۴۶ نفر از مدرسان مربوط به این ۱۱ درس الکترونیکی خبر داد و افزود: بیش از ۲۰۰۰ کلاس الکترونیکی تاکنون، افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد .

دکتر انصاری راد  بیان کرد مرکز هوشمندسازی دانشگاه به منظور اشتراک گذاری محتوا و منابع درسی، بستر شبکه مجازی یادگیری معلمان (شمیم) به عنوان شبکه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، فراهم کرده است که امکان  اشتراک فایل و محتوای آموزشی و فایل های چندرسانه ای، امکان نظرسنجی، نحوه پیوستن به گروه های ارسال و دریافت پیام و ... دارد .

وی تصریح کرد:  یک همکاری بین بخشی در معاونت های مختلف دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته تا با طراحی و برنامه‌ریزی درست، آموزش دانشگاه در این ایام کامل شود. وی افزود:  «با کمک زیست بوم فناوری و تمهیدات آموزش مجازی کرونا را شکست می‌دهیم» .

وی بیان کرد: معاونت پژوهشی دانشگاه با تشکیل گروه پیگیری در فضای مجازی و برگزاری جلسات غیرحضوری با استفاده از نرم افزار google due به ادامه فعالیت ها پرداخته است و  برگزاری پنجمین همایش ملی تربیت معلم،جلسات پژآهنگ و نشست های میان رشته‌ای تربیت معلم را  لغو نموده و آنها را به بعد از نابودی ویروس کرونا موکول کرد. دکتر انصاری راد ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه های همکاری با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی و وضعیت تحصیلی دانشجویان در خصوص بورس پژوهش محور و مسائل دفاع آن ها در حال پیگیری است.

دکتر انصاری راد در ادامه بیان کرد: حوزه معاونت ارزیابی و نظارت دانشگاه ضمن ارزیابی فعالیت های استان ها به تولید و ارائه محتوای الکترونیکی آموزشی، با استفاده از موشن گرافیک و رویکرد مایکرولرنینگ به منظور آموزش و توانمند سازی و بالندگی حرفه ای کارکنان و اساتید دانشگاه و ترویج آموزش مجازی پرداخته است.

وی افزود: واحد شاهد و  ایثارگری دانشگاه نیز به  تشکیل گروه های فرهنگی - اجتماعی، با هدف جلوه حضور در فضای مجازی با عنوان "از کرمان تاکربلا". در راستای مقاومت و انتظار با هدف تجدید عهد با شهدا، از کنار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی تا شهدای کربلا پرداخته است و به برقراری ارتباط موثر با اعضای کانونهای  علمی فرهنگی ایثارگر و پیگیری مطالبات و بررسی مشکلات دانشجویان ایثارگر نموده است.

دکتر انصاری راد تصریح کرد:  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان  در جبران جلسات درسی لغو شده با استفاده از آموزش های مجازی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تبلیغ آموزه های اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی به نسل جوان اقدام نموده است. وی افزود:  فرایند تایید و پذیرش دروس مجازی گذرانده شده توسط گروه معارف هر دانشگاه منوط به اخذ گواهی نامه از سایت مجازی دانشگاهیان است.

دکتر انصاری رادادامه داد: معاونت طرح، برنامه و  توسعه دانشگاه در خصوص تهیه تعدادی ماسک، دستکش و محلول آنتی سپتیکال و مواد ضد عفونی کننده برای همکاران حوزه ستادی همکاری نموده و اقدام به لغو اسکان های نوروزی در سراهای دانشجویی و همچنین انجام سمپاشی و گندزدایی ساختمان سازمان مرکزی نموده است.