عمومی | دانشگاه فرهنگیان

اهمیت تجمیع و مستند سازی فعالیت ها برای راه اندازی پایگاه تخصصی آموزش های الکترونیکی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نشست مجازی اعضای کارگروه تخصصی یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های کشور با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرپرست مرکز هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان، اعضای کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی و برخی از مدیران مرتبط در دانشگاه ‌های کشور برگزار شد.

در این نشست، دکتر علی خاکی صدیق از انتخاب راهبرد تبدیل تهدید کرونایی به فرصت روی آوری به روش های نوین آموزشی سخن گفت و افزود: همه تلاش معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که با کاربرد این راهبرد بتواند با به حداقل رساندن آسیب ‌های ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستی ‌های پدید آمده در فعالیت های آموزشی، با بهره مندی از مزایای آموزش الکترونیکی توان و آمادگی خود در رویارویی با این بیماری را افزایش دهد.

در ادامه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همراهی و تلاش ارزشمند صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: همکاران دانشگاهی با پشت سر گذاشتن نوروزی متفاوت با سرعت و توانی مضاعف در راستای تامین زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری تا برگزاری کارگاه‌های آموزشی گام برداشتند.

وی، با تاکید بر برخورد فعال، به جای برخورد منفعل گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ وزارت علوم می‌توانست تسلیم برخی اظهارنظرها مبنی بر حذف کلی نیمسال تحصیلی شود و برخوردی منفعل و بی دردسر را بپذیرد اما با انتخاب برخوردی فعال و دشوار شاهد ثمراتی مفید خواهیم بود .

این مقام مسئول، با اشاره به انعطاف ایجاد شده در مقررات و قوانین آموزشی و صدور بخشنامه های تسهیل‌گر از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، از ضرورت تجمیع و مستند سازی این فعالیت‌ ها سخن گفت و افزود: این فعالیت ها منجر به راه اندازی پایگاه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی شده است .

دکتر خاکی صدیق همچنین گفت: در این مدت افزون بر صدور بخشنامه های متعدد آموزشی، فعالیت‌های متعددی از سوی کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی، همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور انجام شده است که با متمرکز شدن همه این تجارب در پایگاهی مستقل، علاقه مندان، مخاطبان و دیگر مراکز آموزشی می توانند از این اطلاعات بهره برند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با قیاس وضعیت مناسب آموزش عالی کشور از منظر آموزش‌های الکترونیکی با دیگر کشورها گفت: در مرحله بعد نوبت به راستی آزمائی داده های دریافتی از سوی دانشگاه‌ها و ارزیابی عملکردهاست تا از نتایج به دست آمده در راستای اصلاح روندها و جهت گیری های آتی بهره بریم.

وی، ادامه داد: بی تردید وضع آموزش عالی نه تنها در ایران که در همه دنیا پس از کرونا با گذشته متفاوت خواهد بود و یکی از تحولات کلیدی که رخ می‌دهد، موضوع آموزش‌های الکترونیکی خواهد بود. به همین دلیل لازم است این موضوع مهم در دستور کار باشد و با تقویت تاب‌آوری نظام آموزش عالی در بحران‌های احتمالی آتی توجه بیش از پیش نماییم.

دکتر علی خاکی صدیق، از همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور دعوت کرد با در اختیار قرار دادن تجربه ها و توانمندی های خود در حوزه آموزش الکترونیکی،  نسبت به غنی تر شدن این پایگاه اطلاعاتی کمک نمایند. چرا که به روزرسانی دائمی، تکمیل بانک های اطلاعاتی و توجه به مقوله ترویج و آموزش در تاثیرگذاری این پایگاه دارای اهمیتی به سزا است .

گفتنی است: در آغاز این نشست مجازی، دکتر سید علی اکبر صفوی، مسئول کارگروه گزارشی از اقدامات انجام شده در شرایط کرونایی موجود ارائه کرد.

لازم به ذکر است در حاشیه وبینار اعضای کارگروه آموزش‌های الکترونیکی، پایگاه اطلاعاتی آموزش‌های الکترونیکی دانشگاهی با هدف گردآوری و تجمیع داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز فعالان دانشگاهی کشور در حوزه آموزش‌های الکترونیکی، از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی و آغاز به کار کرد .