عمومی | دانشگاه صنعتی قم

‫معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم دستورالعمل آموزشی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را ابلاغ نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم دستورالعمل آموزشی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را ابلاغ نمود.
متن این دستورالعمل به شرح ذیل می باشد:
با توجه به شرایط ویژه نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضمن تشکر از همراهی و مشارکت اساتید و دانشجویان گرامی در تداوم فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه به صورت مجازی، پیرو اطلاعیه های قبلی و با هدف ارائه تسهیلات به دانشجویان عزیز و در راستای کاهش دغدغه های ایشان و خانواده های آن ها، دستورالعمل زیر که با مشارکت اعضای شورای آموزش دانشگاه تدوین شده است جهت اجرا ابلاغ می گردد.
۱- برگزاری کلاس های نظری و برخی دروس عملی به صورت مجازی همچنان ادامه خواهد داشت و مجموعه دانشگاه  بطور مستمر در راستای ارتقا بستر لازم برای ارائه مجازی دروس در تلاش است. در این راستا  دانشگاه نسبت به ارتقا سرورهای میزبان کلاس های مجازی اقدام کرده است و خرید سرور اختصاصی نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین پلتفرم‌ آموزش مجازی دانشگاه صنعتی قم از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورهای فراهم کننده اینترنت  قرار گرفته و بر این اساس ترافیک استفاده از اینترنت کلاس های آموزش مجازی برای دانشجویان و اساتید به صورت رایگان محاسبه می شود.
۲-  تکمیل دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا تاریخ ۳۱/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد. شورای آموزشی در مورد جزئیات این مسئله متعاقبا تصمیم گیری خواهد کرد.
۳- امتحانات پس از بازگشایی دانشگاه به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در صورت عدم  امکان بازگشایی تا تاریخ ۳۱/‏۰۵/‏۱۳۹۹‬، شورای آموزشی در این مورد بر اساس مصوبه های وزارت تصمیم گیری خواهد کرد.
۴-  امکان حذف دو درس نظری در بازه زمانی حذف اضطراری برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود خواهد داشت. شایان توجه است که پس از حذف دروس برای دانشجویان کارشناسی رعایت حداقل ۹ واحد و برای دانشجویان کارشناسی ارشد حداقل ۶ واحد الزامی است.
۵- دانشجویان کارشناسی می توانند با رعایت دیگر قوانین آموزشی، تا  سه درس نظری از طریق «معرفی به استاد» اخذ نمایند.
۶- دانشجویان می توانند همچون گذشته تا قبل از شروع امتحانات نسبت به حذف نیمسال با سنوات اقدام نمایند. در خواست حذف نیمسال بدون سنوات دانشجویان، در صورت ارائه دلایل قابل قبولی که اثبات کند تحت تاثیر عواملی ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به اتمام نیمسال نیستند، برای تصمیم گیری به کمیسیون موارد خاص ارجاع داده می شود.
۷-  در خواست افزایش سنوات دانشجویانی که در انتهای نیمسال جاری با اتمام سنوات خود نتوانند تحصیلات خود را به اتمام برسانند، با نظر گرفتن وضعیت خاص شیوع کرونا توسط کمیسیون موارد خاص بررسی می گردد.
۸- درخواست بازگشت به تحصیل دانشجویانی که در انتهای ترم جاری به دلیل مشروطی اخراج آموزشی خواهند شد، با نظر گرفتن وضعیت خاص شیوع کرونا توسط کمیسیون موارد خاص بررسی می گردد.
۹- لازم به یادآوری است مطابق آیین نامه آموزشی نمرات مردودی دانشجویان در معدل کل آنها محاسبه نمی گردد.
۱۰- دانشجویان کارشناسی که در نیمسال جاری کارآموزی و پروژه اخذ کرده باشند تا پایان تابستان فرصت دارند پروژه و کارآموزی خود را به اتمام رسانده و نمره پروژه و کارآموزی را در نیمسال دوم ۹۹-۹۸ ثبت کنند. در صورتی که تا انتهای تابستان امکان گذراندن دوره کارآموزی برای دانشجویان  فراهم نشود، زمان کارآموزی با هماهنگی دانشگاه قابل تمدید می باشد.
۱۱- ارائه دروس پروژه کارشناسی به صورت مجازی بلامانع است.
۱۲- ضمن تشکر از همکاری اعضای محترم هیئت علمی در برگزاری کلاس های مجازی، انتظار می رود در دیگر فعالیت های آموزشی و پژوهشی از جمله راهنمایی و مشاوره دانشجویان و داوری پروژه ها و پایان نامه ها نیز همین جدیت و اهتمام وجود داشته باشد و این امور تا بازگشایی دانشگاه به شیوه الکترونیکی انجام گیرد.
۱۳- ارائه درس سمینار دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۷ و ماقبل به صورت مجازی بلامانع است.
۱۴- دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند نسبت به برگزاری جلسه دفاع به صورت مجازی اقدام نمایند. مراحل دفاع همانند گذاشته می باشد لذا لازم است جهت هماهنگی های لازم با کارشناس تحصیلات تکمیلی تماس گرفته شود.
۱۵- فرصت انتخاب استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت تمدید گردید. همچنین این دانشجویان تا ۳۱/۷/۱۳۹۹ فرصت ارائه سمینار خود را خواهند داشت.
۱۶- دانشجویان می توانند از طریق پرتال، پست الکترونیکی، تلفن و پیام رسان های اجتماعی با مسئولین دانشگاه در ارتباط باشند. جزئیات لینک های ارتباطی مذکور از طریق کانال دانشگاه در پیام رسان بله (@qutnews) اعلام شده است.