عمومی | دانشگاه تهران

دستورالعمل آموزشی دانشگاه تهران، برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸

ضمن سپاس از همراهی و مشارکت ارزشمند همکاران محترم در پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه و پیرو بخشنامه‌های قبلی، با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا ، به منظور تداوم برگزاری کلاس‌ها و ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، این دستورالعمل با مشارکت اعضای شورای آموزشی دانشگاه تدوین و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

امور آموزشی مشترک میان مقاطع
۱. ارائه دروس نظری نیمسال جاری کماکان با استفاده از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه ودیگر سامانه‌ها به شیوه مجازی برگزار شود. در صورتی که استادی تاکنون کلاس‌های خود را به شیوه یاد شده برگزار نکرده باشد؛ استفاده از عضو هیات علمی جایگزین برای برگزاری و ارائه درس بلامانع است.
معاونان آموزشی پردیس / دانشکده بر حسن اجرای دروس در بستر سامانه‌های یادشده نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه کاستی به موقع به حل و فصل مشکل می‌پردازند.

۲. دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا پایان ترم جاری با تایید استاد راهنما و گروه، وضعیت درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد.

۳. در مورد دروس نظری – عملی، بخش نظری درس به صورت الکترونیکی ارائه شود. درباره بخش عملی این دروس همانند بند ۲ عمل شود.

۴. دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای آنان فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود.

۵. ارائه دروس پروژه و سمینار دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.

۶. برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه می‌شود اعضای محترم هیات علمی با ارزیابی‌های مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.

۷. اعضای هیات علمی که دروسی را با همکاری دستیاران آموزشی ارائه می‌دهند، کماکان می‌توانند از مشارکت دانشجویان به عنوان دستیار در تدریس استفاده کنند. نحوه دسترسی و مشارکت دستیار آموزشی، توسط مرکز یادگیری الکترونیکی اعلام خواهد شد.

۸. برای دانشجویان کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی حذف اضطراری سه درس و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حذف اضطراری یک درس ، تا دو هفته قبل از امتحان امکان‌پذیر است.

۹. سقف تعداد دروس قابل ارائه در مقطع کارشناسی از طریق «معرفی به استاد» تا سه درس امکان‌پذیر است.

۱۰. حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است. در این صورت دانشجویی که درخواست حذف ترم با احتساب در سنوات را دارد باید تقاضای خود را تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ از طریق پست الکترونیکی به پردیس / دانشکده مربوط ارائه کند. حذف ترم «بدون احتساب در سنوات» با درخواست دانشجو و ارائه مدارک و مستنداتی که از طریق پست الکترونیکی مذکور ارسال می‌شود، با تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان‌پذیر است.
حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند مجاز نیست. اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل انجام است.

۱۱. دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد.

۱۲. دانشجویان در طول مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در دانشگاه، امور اداری خود را از طریق سامانه و یا پست الکترونیکی پردیس / دانشکده پیگیری نمایند. مسئولان واحدها و اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه موظف به پاسخگویی سریع و به موقع درخواست‌های دانشجویان هستند. آدرس پست الکترونیکی مدیران گروه‌های آموزشی و کارشناسان آموزش از طریق سامانه واحدها اطلاع‌رسانی شود.

امور آموزشی تحصیلات تکمیلی
۱. با توجه به نامه شماره ۲/۱۷۶۲ مورخ ۱۳۹۹/۱/۱۷ معاون محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آن دسته از دانشجویان دکتری که برای انجام امور رساله خود نیاز به حضور فیزیکی و فعالیت در آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و … دارند، صرفاً در صورت تایید استاد راهنما و گروه آموزشی مبنی بر ضرورت حضور دانشجو و با اخذ گواهی سلامت از مرکز بهداشت دانشگاه می‌توانند به صورت حضوری به فعالیت‌های پژوهشی خود در پردیس / دانشکده ادامه دهند. نحوه ارائه درخواست، پذیرش و چگونگی حضور این گروه از دانشجویان متعاقباً از طریق سامانه‌ای که اعلام خواهد شد، انجام می‌شود.

۲. پیشنهاد (پروپوزال) پایان‌نامه / رساله از طریق سامانه جامع آموزش قابل ارسال است. گروه / دانشکده پروپوزال دانشجو را بررسی و تصمیم‌‌گیری نمایند.

۳. آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکرده‌اند، می‌توانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

۴. اعضای محترم هیات علمی که راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه / رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی نمایند. در این رابطه ضروری است استادان محترم راهنما ترتیبی اتخاذ کنند تا به طور هفتگی در جریان پیشرفت کار دانشجویان قرار گیرند.

۵. پیرو بخشنامه شماره ۱۲۲/پ/۲۳۴۵ مورخ ۱۹/‏۰۱/‏۹۹‬ تاکید می‌شود در مدت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از پایان‌نامه / رساله با تایید استاد راهنما و هیات داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیات داوران به صورت الکترونیکی پذیرفته است.

۶. دانشجویانی که در نیمسال قبل تا پایان سال ۹۸ مجاز به دفاع از پایان‌نامه / رساله خود بوده و نتوانستند به دلیل وضع موجود دفاع نمایند تا ۳۱/‏۰۶/‏۹۹‬ با ایجاد سرترم و بدون پرداخت شهریه مجاز به دفاع هستند.

۷. همه دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه / رساله خود در ترم جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند تا ۳۰/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ دفاع کنند.

۸. ضوابط مندرج در این دستورالعمل به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد. زمان و افزایش مدت ترم به منظور برگزاری کلاس‌های عملی و کارگاهی و نحوه و زمان برگزاری امتحانات متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاونت آموزشی دانشگاه تهران