عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

وزارت جهاد کشاورزی نماد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رییس جمهور: وزارت جهاد کشاورزی نماد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت غذایی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی است گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستاورد‌ها و عملکرد بسیار خوبی در ایجاد امنیت غذایی کشور داشته و این وزارتخانه نماد واقعی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بوده است.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر یکشنبه ۲۴ فروردین ماه جاری در مراسم معارفه وزیر جدید جهاد کشاورزی، با اشاره به اهمیت اقدامات و فعالیت های این وزارتخانه اظهار داشت: هیچ حکومتی نمی تواند نسبت به بخش کشاورزی بی تفاوت باشد و تصور کند می تواند نیازهای جامعه خود را از دیگر کشورها تامین کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به طریق اولی نمی تواند نسبت به بخش کشاورزی بی تفاوت باشد چرا که مسئولیت امنیت غذایی کشور بر عهده این بخش است. ما کشور پرجمعیت و با اهداف مشخص و بلند هستیم و مهمترین مساله این است که امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تامین شود و از ناحیه غذای مردم با فشارهای سیاسی و آنچنانی علیه حکومت و جامعه مواجه نشویم.

دکتر جهانگیری با اشاره به چالش های پیش روی کشور نظیر مسایل اقتصادی، اشتغال، رفاه جامعه و کمبود منابع آب تصریح کرد: برای حل این چالش ها حتماً یکی از بخش هایی که بسیار تعیین کننده است بخش کشاورزی است چرا که ۱۹ درصد اشتغال کشور معادل چهار میلیون فرصت شغلی در این بخش فعال است و ۱۸ تا ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور نیز مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا و نیز ظهور کرونا در همه کشورها از جمله ایران خاطرنشان کرد: امروز از اینکه در چند سال اخیر تمرکز جدی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی داشته ایم و به اجرای مجموعه ای از پروژه ها اقدام کرده ایم بسیار خوشحالیم.

دکتر جهانگیری افزود: همواره در پاسخ به برخی انتقادها درباره عملکرد دولت در بخش اقتصاد مقاومتی اعلام کرده ایم که برخی برنامه ها نظیر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، برنامه ریزی برای تضمین فروش نفت به کشورهای دیگر و موضوعاتی نظیر اصلاح ساختار بودجه و بهره وری، نیازمند برنامه ها و اقدامات بلندمدت و حتی ده ساله است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته مردم و مسئولین کشور انتظار دارند که اتفاقات و تحولاتی در کوتاه مدت نیز مشاهده شود از این رو برنامه هایی را متناسب با اهداف اقتصاد مقاومتی تدوین کرده ایم تا به نقطه ای برسیم که در مقابل تکانه های خارجی بتوانیم روی پای خود بایستیم.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به پروژه ها و طرح های تعیین کننده در بخش کشاورزی تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز مثل سایر بخش ها، طرح ها و برنامه های گسترده ای تدوین شد که استفاده از روش های نوین آبیاری برای بهره وری منابع آب یکی از این برنامه ها بود که برای مقابله با خشکسالی در دستور کار قرار گرفت و کارهای مهمی در این زمینه انجام شد به گونه ای که امروز بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت آبیاری به روش های نوین است.

معاون اول رییس جمهور توسعه کشت گلخانه ای را از دیگر برنامه ها و اقدامات دولت در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: میزان کشت گلخانه ای در کشور در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۸ هزار هکتار بود که امروز به بیش از ۱۸ هزار هکتار رسیده و میزان بازدهی و صرفه جویی منابع آب را به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه طرح های مهمی نیز در بخش آب و خاک در کشور به انجام رسیده است، گفت: اجرای این طرح ها در بخش آب و خاک، کاری استثنایی در دوران پس از انقلاب اسلامی بوده است که فقط برای طرح آبهای استان های مرزی کشور هشت میلیارد دلار اختصاص داده شده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: برای آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام نیز یک و نیم میلیارد دلار و برای آبیاری دشت سیستان ۸۰۰ میلیون دلار اختصاص یافت که در مجموع فقط برای همین سه پروژه بیش از ده میلیارد دلار با مجوزی که در سال های اول دولت از مقام معظم رهبری اخذ شد، تلاش کردیم مجموعه طرح های نیمه تمامی که از زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دست اجرا بود و مردم برای افتتاح این طرح ها چشم براه بودند را اجرایی کنیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به بازدهی اراضی دشت خوزستان پس از اقدامات صورت گرفته برای آبیاری این اراضی تصریح کرد: با وجود سیلی که سال گذشته در خوزستان جاری شد و تصور می شد بخش زیادی از محصولات زراعی زیر آب رفته باشد، اما به دلیل بازدهی اراضی دشت خوزستان تولید محصولاتی نظیر گندم و برنج در این اراضی نسبت به سال های قبل افزایش داشت و این موضوع در سایر محصولات و استان های کشور نیز صادق بود.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به تمرکز جدی وزارت جهاد کشاورزی بر موضوع خودکفایی دوباره گندم اظهار داشت: بر اساس گزارش مهندس کشاورز امسال میزان تولید گندم کشور به ۱۴ میلیون تن می رسد و دولت در شرایط تنگنای بودجه پذیرفته است که گندم را از کشاورزان دو هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و پس از تبدیل گندم به آرد، آن را به نانوایی ها ۶۶۰ تومان بفروشد چرا که هدف دولت بهبود معیشت کشاورزان و خودکفایی در تولید گندم است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه ویروس کرونا را مساله ای جدید و جدی توصیف کرد و گفت:‌ باید حساسیت ویژه ای بر این موضوع داشته باشیم چرا که ویروس کرونا سلامت مردم را هدف گرفته است و اولویت اصلی دولت نیز حفاظت از سلامت مردم است. البته در کنار موضوع سلامت تبعات دیگری نیز ناشی از شیوع کرونا وجود دارد که باید در گام های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر جهانگیری در ادامه از تلاش ها و زحمات مهندس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی قدردانی کرد و گفت: اگرچه طبق قانون اساسی سرپرستی یک وزارتخانه نباید بیشتر از سه ماه باشد اما به دلیل اتفاقاتی که رخ داد و جلسات مجلس شورای اسلامی به دلیل کرونا تعطیل شد، با موافقت مقام معظم رهبری دوران سرپرستی مهندس کشاورز ادامه یافت تا شرایط مجلس به نقطه ای برسد که امکان برگزاری جلسات وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت که در شرایط دشوار جلسه رای اعتماد را تشکیل دادند قدردانی کرد و گفت: رای خوب نمایندگان به دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی قابل تقدیر است و رکوردی در تعداد رای اعتمادی که به این عضو کابینه داده شد به ثبت رسید.

دکتر جهانگیری همچنین از مهندس کشاورز به عنوان انسانی دلسوز و صاحب نظر یاد کرد و افزود: مهندس کشاورز اشراف کاملی بر حیطه مسئولیتی خود دارد و در جلسات با صراحت کامل نکات کارشناسی و فنی را بدون هر گونه ملاحظه مطرح می کند.

معاون اول رییس جمهور از مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نیز به عنوان مدیری بزرگ و خدمتگزار برای کشور یاد کرد و گفت: آقای حجتی مدیری خودساخته و به معنای واقعی جهادی و خاکی است و انسانی مردم دوست و عاشق خدمت به روستاییان و جامعه بوده است و خدمات بزرگی را در دوران مسئولیت خود انجام داده که خودکفایی گندم در سال ۸۳ نیز کارنامه درخشانی است که از ایشان بر جای مانده است.

دکتر جهانگیری در ادامه دکتر خاوازی وزیر جدید جهاد کشاورزی را انسانی خودساخته توصیف کرد و گفت: ایشان با وجود روابط دوستانه فراوانی که با مسئولین دارد، هیچ رایزنی و تلاشی برای دریافت مسئولیت نکرد و در انتخاب ایشان به عنوان وزیر نیز اجماع و اتفاق نظر از سوی صاحبنظران نظیر مهندس حجتی، مهندس کشاورز و دکتر کلانتری وجود داشت.

معاون اول رییس جمهور افزود: دکتر خاوازی در شرایطی مسئولیت پذیرفت که بیانگر علاقه او به کشور است. ایشان چهره ای علمی و پژوهشی است و انتخاب چنین شخصی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی این پیام را دارد که بخش کشاورزی نیازمند کارهای علمی و پژوهشی است تا با استفاده از بذر مناسب و کارهای تحقیقاتی بتوانیم ازکمترین میزان آب و اراضی، بیشترین تولید محصول را داشته باشیم.

دکتر جهانگیری جوان بودن دکتر خاوازی را نیز به معنای جوانگرایی دولت دانست و اظهار داشت: هدف دولت این بود که وزیری جوان، بانشاط، پرانرژی و قوی مسئولیت این دستگاه اجرایی را بر عهده داشته باشد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه از این پس دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی است و در مقابل مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور پاسخگو خواهد بود، از همه کارکنان و بخش های زیرمجموعه این وزارتخانه خواست همراهی و همکاری لازم را با دکتر خاوازی داشته باشند تا بتواند برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

مهندس کشاورز سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم در خصوص راهکارهای دستیابی به خودکفایی در محصولات مختلف پروتئینی، لبنی و زراعی سخن گفت و ضمن ارائه گزارشی از مشکلات بخش کشاورزی، پیشنهادات خود را برای برون رفت ازاین مشکلات ارائه کرد.

دکتر خاوازی وزیر جدید وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم به تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

گفتنی است در این مراسم حکم انتصاب وزیر جدید جهاد کشاورزی با امضای رییس جمهور از سوی معاون اول رییس جمهور به وی اعطا شد و سپس دکتر جهانگیری با اهدا لوح سپاس از خدمات مهندس حجتی و مهندس کشاورز قدردانی کرد.