عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه تخصصی طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:استفاده از ماسک پارچه ای برای افراد سالم در اماکن پرتراکم توصیه می شود

مدیر گروه تخصصی طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از ماسک های پارچه ای برای جمعیت عمومی در زمان حضور در مکانهای شلوغ و پرتراکم توصیه میشود.

دکتر احسان رفیعی منش در گفتگو با وب دا با بیان اینکه ماسک های پارچه ای به طور معمول در منزل و از پارچه های معمولی لباس و تی شرت با دو قطعه پارچه با ابعاد ۲۵ در ۱۵ سانتیمتر قابل تهیه و دوخت است خاطر نشان کرد: اهمیت این موضوع به این دلیل است که بسیاری از افراد ناقل ویروس کرونا بدون علامت هستند و ویروس حین عطسه و سرفه و صحبت کردن این افراد از مجاری تنفسی آنان خارج و در فضا پراکنده میشود. لذا در صورت حضور این افراد در امکان عمومی همچون وسایل حمل و نقل عمومی، بانکها، داروخانه ها، مراکز خرید و... استفاده از این ماسکها میتواند از انتشار ویروس در سطح جامعه و ابتلا سایر هموطنان جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس توصیه های منابع علمی همچنان مهمترین راههای جلوگیری از ابتلاء به بیماری کرونا رعایت فاصله فیزیکی مناسب -۲متر- بین افراد در جامعه، رعایت اصول بهداشت فردی و شستشوی مکرر دستها می باشد.

وی تاکید کرد: بمنظور حفظ سلامت سایر افراد جامعه در برابر ویروس کرونا، ضروریست کادر درمان نیز  در اماکن عمومی حتما از  ماسکهای دو لایه پارچه ای استفاده کنند.

استفاده از ماسک در کارکنان بهداشتی درمانی می بایست بر اساس نوع فعالیت پزشکی و میزان ریسک مواجهه با ویروس کوید-۱۹ انجام شود

مدیر گروه تخصصی طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حین شیوع بیماریهای خطرناک مسری، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی بر اساس نوع شغل و کاری که انجام می دهند می بایست از ماسکهای مناسب استفاده کنند اظهار کرد: اکثر ماسک ها به گونه ای طراحی شده اند که قادر به پوشاندن کامل دهان و بینی استفاده کننده بوده و از بروز بیماریهای عفونی در کارکنان بهداشتی درمانی جلوگیری می کنند.

دکتر رفیعی منش با اشاره به اینکه در حال حاضر انواع مختلفی از ماسک در بازار وجود دارد که گاها کارکنان در استفاده از آنها دچار تردید یا سردرگمی میشوند اظهار کرد: بر اساس گایدلاینهای فعلی استفاده از ماسک در کارکنان بهداشتی درمانی می بایست بر اساس نوع فعالیت پزشکی و میزان ریسک مواجهه با ویروس کوید-۱۹ انجام شود.

وی تاکید کرد: بر اساس گایدلاینهای فعلی CDC  و WHO  ماسکهای پزشکی  (Surgical Mask)برای اغلب فعالیتهای کادر درمان در بخشهای کرونا کافی است.

مدیر گروه تخصصی طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان اینکه ماسک های پزشکی بیشتر به عنوان ماسک های جراحی شناخته می شوند اظهار کرد:  ماسک های پزشکی یا جراحی برای پوشاندن دهان و بینی در نظر گرفته شده، معمولا سه لایه بوده و با موادی طراحی شده اند که می توانند ذرات بزرگ، ترشحات و ... حاوی ویروس را فیلتر کنند. با این حال ، ذرات کوچک ممکن است هنوز هم بتوانند به یک ماسک پزشکی نفوذ کنند. این ماسکها یکبار مصرف بوده قابل ضدعفونی و شستشو نبوده و حتما پس از استفاده می بایست دفع  آنها بصورت بهداشتی و داخل سطلهای زباله درب دار انجام شود.

دکتر رفیعی منش با اشاره به اینکه ماسکهای فیلتردار معمولا بصورت چند لایه ساخته می شوند و طول عمر آنها بین ۸ تا ۱۲ ساعت متغیر است اظهار کرد: این محصولات بطور کامل مجرای تنفسی را پوشش داده و با امنیت بیشتری روی صورت قرار می گیرند و مانع ورود ذرات معلق و باکتریها و ویروسها به داخل سیستم تنفسی می شوند.

وی افزود: این ماسکها معمولا یکبار مصرف می باشند هر چند بر اساس توصیه CDC در شرایط پاندمی و کمبود ماسک کادر درمان میتوانند در بخشهای بیماران کرونایی از یک ماسک چند نوبت و یا با مدت طولانی تر استفاده کنند. (در صورت سالم بودن ماسک و آلوده نشدن آن)

دکتر رفیعی منش تاکید کرد: کادر درمانی که اقدامات تولید کننده آئروسول برای بیمار انجام می دهند مانند تعبیه یا خروج لوله تراشه، برونکوسکوپی، احیا قلبی ریوی، تراکئوتومی و تهویه کمکی بیماران کرونایی، می بایست حتما از ماسک N۹۵ مورد تایید NIOSH معادل FFP۲ اروپا با سایز مناسب صورت خود استفاده نمایند و حتما بعد از پوشیدن ماسک از عدم نشت هوا با انجام مانور Fit test یا Seal-check مطمئن شوند. ریش های بلند بدلیل ممانعت در Fit شدن ماسک، می تواند کارایی ماسک را کاهش دهد.

{jcomments on}